AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.637

Köpa 10-14k mil

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Tittar uteslutande på import av 325d/330d med nya motorn som kom i och med -08 årsmodellen.

Jag har hittat en 330d som jag är riktigt sugen på, som har gått 14k. Serviceboken ser ut att vara servad som den ska, och bilen ser fräsch ut i övrigt men jag väntar fortfarande på att säljaren som maila mig högupplösta bilder på bil och servicebok. Bilen i fråga är uttagen 2007/11 och har stått några månader hos bilhandlaren, vilket ger drygt 3500 mil per år.

Finns det några uppenbara problem med detta köp? Handlaren är en auktoriserad BMW-handlare så jag tänkte pruta med en EuroPlus-garanti.
BM
128
BMWKBA
540i X G30 2018 M Perfomance
Det är bmw :D 14k mil enligt mig är ingenting att oroa sig för!

har själv en som gått 17k mil, inga problem
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Jo, alla säger så, men sitter någonstans i ryggmärgen att bilarna börjar ge upp :) men å andra sida, mekaniskt måste det ju vara bättre med långresor.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Frågar man mig, är en nyare bil med många mil på nacken mycket bättre än en gammal med få mil. Det som åldras är plast, kontakter, slangar - ren åldring pga kalenderålder. Moderna motorer som gått långt, ofta på kort tid, som är fullservade, är motorer som mår bra. Enda nackdelen kan vara "mil-oron" och däckslitage och bromsslitage - kolla att allt är bytt och i skick.

Rent generellt är det ju starter och kliv-in-kliv-ut som kosmetiskt sliter på en bil eller täpper igen partikelfilter.

14k mil på en 2009 är inga problem - snarare positivt, den är ju perfekt inkörd! Och någon annan tog 200 kSEK i värdeminskning.

Om någon är nyfiken? Jag kör Audi A8 4,2 FSI, 2008, 16k mil på mätaren. Nyskick! Fast sugen på en BMW igen efter min 645:a :-D

/Kpt Grogg
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Allt beror på hur grejerna underhålls.
Men alla dagar i veckan att man väljer den med många mil på få år och har underhållits regelbundet i stället för den med få mil,tveksam historik och många ägare på få år. För att dra en jämförelse...

Men det behöver inte vara en nackdel att köpa en bil som gått få mil på många år bara den underhålls på rätt sätt.
Om jag tar mig själv som exempel här. Min bil rullar väldigt lite, tror jag kom upp i 850mil förra året. Att då följa serviceintervallen känns inte riktigt rätt då vissa delar skulle få extremt långa intervaller.
Ska tex göra inspection 1 till våren även fast det är över 1000mil kvar på indikatorn. Gör då allt själv såklart, annars skulle det bli ganska så höga servicekostnader.

Det jag vill komma fram till är att man får se varje bil individuellt. Man kan inte bara gå på år,mil och ägare.
ma
90
marauder
325da -08
Får man fråga hur mkt dom begär för bilen? Lönar det sig att importera?
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Lönar sig och lönar sig, finns ju knappt att få tag på 330d i Sverige. Rent pengamässigt blir det inte så mycket billigare, däremot så får man mer utrustning. De svenska bilarna är ju generellt sett sjukt underutrustade jämfört med de svenska.

Denna specifika bilen vill dom ha €20.500 för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.