|
|
|
|---|---|
|
Har märkt att nu när det är lite kallare ute så är servoverkan ojämn precis när man startat bilen och 30s framåt. 1/2 rattvarv kan det gå lätt, sen går det jättetrögt ca. en sekund, sen full servoverkan direkt igen osv. Håller pumpen kanske på att ge upp? Har bara märkt det nu när tempen är under nollan. Servooljan är en månad gammal. | |
| Tycker min känns likadan, uppmärksammade detta i veckandå det vart -10. Har fyllt på min servoolja för någon månad sedan. | |
|
Blir det skum/bubblor i burken när detta händer? När det är kallt, och servovätskan är relativt tjockflytande, kan pumpen suga in luft i axeltätningen, och då kan det bli detta fenomen. OBS, generellt, inte specifikt for E39. ATF = troligare att detta händer än med CHF11s som jag tror är alternativet. /Stefan |
|
|
Ok! ATF är det som finns i nu. Men det kan ju säkert stämma, då CHF är det som är rekommenderat för vårt klimat. Men det är alltså inte en indikation på att pumpen eller något är på väg att ge upp? |
|
|
Har inte sett några bubblor eller skum, nej. |
|
|
Skum/bubblor försvinner rätt fort, så det vill till att titta i burken när man testar detta. Kan säkert finnas fler modelltypiska felkällor... Knutar o styrkolonnen? Om en axel i knuten kärvar, går det tungt i ett halvt varv... Men borde kännas mer över tiden... Vi riktig kallstart kan det ibland hända att vingarna i pumpen inte kastas ut direkt pga seg olja. Men då har man ingen servo, ändå till den kommer tillbaka. Men den försvinner inte igen, när den väl kommit igång. F*n vad jag svammlar... ;) /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.