|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
HEJ PÅ ER min BMW 530 i blir inte varm åkte med den idag från malmö upp till kumla och det va jävlar i mig kallt som attan minus 13-16 lite varm blir den men långt ifrån tillräcklig skulle va tacksam för ett svar på vad det kan vara problem har sparat pengar för den bilen i många månader i övrigt är bilen underbar bilen är 530 i 2001 a fullt utrustad mvh shwana | |
|
Det låter som termostaten. Den hänger sig i öppet läge och då blir kylvätskan aldrig ordentligt varm. Här finns ett mek.tips på hur man byter termostat och vattenpump. Att byta pumpen kan vara en bra idé när du ändå river bort fläkt och tömmer kylsystemet. (om inte pumpen är bytt nyligen förstås) Länk // Erik |
|
|
vad kostar detta och köpa in samt få jobbet gjort hos en bmw verkstad? kan tillägga att jag köpte bilen igår (torsdag)a då när jag provkörde den blev den ju lite varm men tänkte inte så mkt på det eftersom det va ändå så kallt och bilen hade ståt hos firman i lite mer än en månad självklart ska firman stå för eventuella kostnader ( hoppas jag ) shwana |
|
|
Hej, Om du har köpt bilen hos en bilfirma så skall de självklart stå för kostnaden. Termostathus, inkl. temostat (går ej att köpa separat) kostar ca 7-800:- Sedan tillkommer det ca 4-5 liter glykol (som blandas med vatten) + arbete. Mvh H |
|
rsarits |
Köper du bil på firma så är det enligt konsumentköplagen 6 månaders garanti. Detta går ej att avtala bort, så det spelar ingen som helst roll om handlaren skrivit "i befintligt skick" eller sagt att det är en månads garanti. För att handlaren skall friskrivas från ansvar, krävs att denne kan bevisa att felet inte fanns vid försäljningtillfället. Bevis behöver vanligtvis vara ett protokoll från ett test av den enskilda trasiga detaljen. M-test räcker inte alls. Läs mer på konsumentverkets hemsida och lycka till Micke |
| Kan också vara luft i kylsystemet som gör att vätskan inte cirkulerar ordentligt genom termostaten. | |
|
Tack för alla svar Fick dock ännu ett problem idag på väg till jobbet så starta jag bilen och börja åka han knappt 2km innan det kom så otrolig mkt rök från avgasröret och bilen stängdes av fick starta med hjälp av startkablar efter en timme nu ligger hon på verkstad och han skulle byta termo s Kan det vara nåt annat fel på bilen ? Kan tillläga bilen hade ståt ute i kylan minus 15 g shwana |
|
|
Är inte så Bil kunnig men jag försökte väl starta några gånger antar att battriet är inte på topp heller Verkar vara problem bil? shwana |
|
|
Vad kostar vevhusventilationen köpa in samt arbete? Mvh shwana |
|
| Vet att jag hört även från en verkstadsman att om det är luft i systemet så blir det sådant här fel, den kan inte självlufta under någon omständighet utan det stannar kvar och det räcker med en liten luft bubbla så blire så. Kan jag även garantera då jag haft det på min bil och rättade till felet genom att använda vacumpump när jag fyllde i glyken i kärlet. vart ganska så bra därefter! :D lycka till med ditt problem :) | |
|
tror att delarna för vevhusv. går på ca 1200-1300kr. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Tack för svar Imorgon ska jag köpa termo s och på sönd ska en verkstad Nisse fixa det sa han så vi får la se hur det går Mvh shwana |
|
|
Hoppas du få många trevliga mil i din Bmw. Men när du fixar bilen så börja med vevhusventilationen. Köp nytt. Om det kommit olja på grenröret så är det troligt ventilkåpspackningen som är kass.byt. På min var den som plast - stenhård - byttes i förebyggande. Tvätta delarna noga. Glöm inte att slita upp oljestickröret i sumpen och rengör. Ser att du köpte på firma,se till att allt blir riktigt gjort och att inget övrigt tagit skada,byt olja Ha de bra i kylan |
|
|
istället för att rengöra så se till att få ny oljesticksrör! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Just de , nytt alltid att föredra. |
|
|
Tackar det är mest frugan som kommer och köra den jag själv kör taxi bilen Ska visa mekaniken all info sim du skrivit ner Hoppas allt löser sig i värsta fall lämnar jag tillbaks bilen dock vill jag helst behålla bilen Mvh shwana |
|
|
Trasig termostat och vevhusventilation är två saker helt klart värda att åtgärda och sedan behålla bilen och njuta av den! Ta gärna med dig lite vanlig rörisolering eller rörisoleringstejp (inte eltejp alltså) innerdiameter typ ca 20mm till mekanikern och be honom isolera oljestickans rör när han ändå ska byta grejerna så är du bättre garderad i framtiden! |
|
|
Nu har jag bytt termostat och bilen funkar kanon Tack för all tips jag fick Mvh shwana |
|
|
Var dock försiktig med att köra korta sträckor nu vintertid, låt motorn komma upp i ordentlig värme, annars finns risk för frusen vevhusventilation. |
|
|
Aa jo har Det i åtanke tänkte jag startar bilen en så där 5-10 m innan jag kör iväg shwana |
|
|
Har tyvärr för mig att man inte ska låta den stå för länge på tomgång innan man kör iväg heller, pga att den bildar kondens som i sin tur bildar stopp i ventilationen. Läste det här på autopower, men ett tips är att täcka för njurarna med något så du inte får in lika mycket kallluft, kolla i tråden här om frusen vevhusventilation. Inte säkert att du drabbas, men färsk olja hjälper. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.