AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.319

BMW 850? info tack!

Tjena tänka om nån kan berätta lite om hur det är att äga en BMW 850, hmm jag själv har haft 540 innan, hur är bensin förbrukning m.m.
Kanske eventuella saker som brukar kunna vara slut och som kostar att byta s a s. TACK på förhand

//Fredrik

-*~Det löser sig sa kärringen och sket i vassken~*-
Sam
Hej,

Bensinförbrukningen på en 850 ligger från 1 liter milen på snål landsvägskörning till ca: 2.5 liter milen vid blyfotad stadskörning skulle jag nog säga. Så räkna med ett stort bensinkonto om du har tänkt att köra mycket.

I och med att det är en stor, dyr bil (som ny) är det mesta rätt dyrt att byta. Finns otroligt många elmotorer som kan krångla, och det kostar givetvis en slant om det händer. Men om du hittar ett fint exemplar som är välskött så kan du nog klara dig undan ganska bra. Har själv inte haft några problem med min ännu (ta i trä), men kanske någon annan kan dela med sig av sina erfarenheter?

Annars är det ju en kanonbil att köra måste jag säga!
betriebsanleitung1
Bränslepumpar.A/C kompressor, stötdämpare,gasreglage mm och som sagt elfel.Bromsbelägg/skivor slits otroligt fort .Är det I, Cia, eller Csi du ska köpa?
Du kan söka bland tidigare inlägg här på forumet för BMW850 har varit föremål för diskussion tidigare, har även läst en tråd avseende 850 vs 840.

Länk
Lite info.
Länk
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Skall ge dig några råd som du bör tänka på.

Välskött exemplar är a & o. EN taskig ägare som försummar service och underhåll kör lätt ner bilen
på 2-3 år.

Det är juh en 12:a så den drar en del. Du kan köra
den 1L/milen på landsväg. Men stadkörning hamnar på
c:a 1,6-2,0. Jag brukar ligga på 1,6-1,7 blandat.
Köp inte en sån bil om du är en snålbosse som grinar
över bensinkostnad för du kommer du inte att njuta av bilen.

Saker som du bör titta på just på denna modellen(utöver
den allmänt generella kollen)

Insugspackningar: Börjar läcka eftersom de åldras och
blir hårda. Läckage gör att tomgången blir ojämn och
avgasvärderna ballar ut. Kostar minst 5000 kr att byta.
Nåt som måste göras förr eller senare.

Tändkablar, rotor: Slits med åldern kostar c:a 7000 kr
exkl arbete

Bromsar: Tung bil som sliter bromsskivor och som måste bytas förr eller senare. Handbroms brukar rosta fast då den sällan används. Kolla om bromspedalen är extra hård precis när du bromsar.
Det är då den s k Bromsbomben som är kass. Kostar
enligt uppgift 2300 kr exkl arbete att byta.

Stötdämpare: Kolla skicket noga för får du problem med dom så kostar nya c:a 8000 kr st. (40 000 kr inkl arbete)

Oljeläckage: Vissa packningar sitter illa till och är dyra att byta. T ex övre oljetrågspackningaen som kräver att man demonterar en del av framvagnen
brukar gå på c:a 6-9000 kr inkl material. Köp en bil
med oljeläckage utan att veta 100 % vad som är fel.

Avgassystem: Kostar mellan 15-30000 kr att byta.

AC: kolla om kondensorn är bytt. Nåt som måste göras
i princip på alla bilar efter 8-10 år. Kostar c:A 7000
kr i delar och 10-11 000 på verkstad inkl fyllning.
Funkar inte ac:n så köp inte bilen utan att ha kontrollerat hela ac-systemt. Är kompressorn också kass
kan det bli jäkligt dyrt att få igång ACn som är ett måste på denna bil (coupen blir varm som fan på sommaren)

EL: kolla så allt fungerar. Finns 90 st elmotorer i bilen som är bra men förr eller senare lägger nån av.
Kan bli dyrt att fixa.

Värmeventil & ventilation: Kolla så du inte får in varmluft när du har kalläge på. Då är värmeventilen kass och kostar 1500 kr exkl arbete. Kolla också så
alla styrningar till venten funkar och att du får luft
i alla utblås och att alla lägen fungerar.

Elstolarna: Kan bli problem med att stolarna fastnar
i vissa lägen eller inte kan styras fullt ut.. Kan vara enkelt att fixa men också dyrt om du behöver lämna den till en verkstad.

Kylsystem m m: Slangarna åldras och är många och en del
är jäkligt svåråtkomliga att byta. Även den extra cirkulationspumpen kan lägga av eller läcka.
Detsamma gäller bensinslagarna som åldras och läcker.

Service eller inte heller billigt. BMW tar c:a 8000 kr
för en inspektion I och c:a 13 000 kr för en Inspektion
II.

Underbar bil men en bil som en gång kostat nästan 900"
kostar att underhålla och du bör åsätta MINST 20000 kr per år för underhåll och service. Kommer du billigare undan så kan du vara glad men det kan bli dyrare.

Kontentan är att det är en billig bil att köpa men dyr
att underhålla och reparera men å andra sidan har du en minimal värdeminsking.Alltså ingen bil du skall köpa om du kör mer än 3000 mil per år och är rädd för bensin och verkstadsräkningar.

Så titta inte på priset utan hittar du ett fint ex och ta den till en bra BMW-verkstad som gör en FULLSTÄNDIG diagnos på den. Kostar några tusenlappar men det är
värt varenda krona så snåla INTE på den punkten.

Kolla skicket noga kontra mätarställning. Det är en högkvalitiv bil där 15 000 mil inte är nånting. MÅnga
stenskott och slitna säten och ratt gör att den mycket väl kan ha rullat 40 000 mil utan att det syns speciellt. Köp helst 92:a och nyare (90 & 91 hade problem med DKmotorerna och annan elekronik)

Det finns dom som köpt taskiga billiga ex och sen fått
lägga 100 papp på att få bilen i bra skick så akta dig
för billiga ras.

Lycka till och jag hoppas du hittar din pärla.

P.S Hoppas inte att jag avskräckte dig från ett köp *S*
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Wow!

/Kristian
Sam
Haha, tur att det finns såna som du här Alexandar, som verkligen vet vad de pratar om. Har nog inte sett en bättre sammanfattning tidigare. *applåd*

klassinlägg

Be
30
Bert
528- E39, 850-92
Bra och bra, vet inte vart du fått dina priser i från, måste vara från "Förenade Bil".
Ex,brommsar, klossar runt om ink skivor kostar 2400:- exkl arb ( gör du själv).
Tändning stift,rotor kablar fördlock,2000:- exkl arb (dito).
Finns mer ex.
Handlar bla på bildelsimporten.

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
De priser jag angav var bmw original och visst finns det billigare även om det inte finns så mkt till just
850. Men de priser som Bert pratade om verkade vara
alldeles för låga.

"Bromsbelägg fram och bak + skivor runt om för 2400 !"

Ringde till bildelsimporten och där hade dom skivor
runt om för 2500 kr..kvaliten kan man undra över.
Uppgav dom hade belägg fram och bak för 550 kr men
antar att det är skit. Skulle inte sätta dom på min bil iaf.

"Rotor fördelarlock och tändkablar runt om för 2000 !"
Ringde till Bildelsimporten och där kostar tändkablar
2777 kr....för ett set på en sida. alltså 5550 runt
om och då har du inte rotor +fördelarlock (x2)

Bert snackade i nattmössan....eller så var det kanske
priser på skroten han talade om.

er
19
erikwa
BMW M5 -99
Kolla dessa länkar:
www.e31.net
www.clube31.com
www.bimmer.org/e31/messages
hem.passagen.se/erikwa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.