AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.110

kupefläkten låter konstigt e39

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Hej köpte mig en 530 touring idag och jag är kannon nöjd med bilen! men det finns tyvärr ett litet problem som jag har märkt, i kupefläkten låter det ett kontsigt ljud som är mkt irriterande och när man rattar höger låter det mer och när man svänger vänster mindre men stänger man av fläkten så försvinner det så det måste va något med fläkten någon som vet vad det kan va? gäller en e39 / Henrik
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hade ett liknande problem på min 523i 97. Det lät som fläckten gick imot något. inget högt ljud men det var där.

Troligen rätt krabbigt att gräva sig in och åtgärda men jag kan trösta dig med att det blev mycket bättre på sommarhalvåret.
rsarits
Fläktlagringarna är slut, jag fick byta min fläkt på E39 525:an vid 14000mil.
Fläkten går inte att komma åt utan att lossa hela instumentbrädan. den sitter längst fram mot torpeden inuti bilen.
Lämna in på BMW, jag fick betala 3500:- totalt för detta har jag för mig (ett år sedan ungefär)

Micke
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Gick det bra att lossa och framförallt sätta dit instrumentbrädan utan spår eller skapande av knakljud?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Min AC knorrar nu på vintern när man kör, i lägre hastigheter är det värre.
Undrar om det är liknande ni har ?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har ung. samma problem tror jag. När jag startar bilen och svänger på ratten åt höger så låter det typ rrrrrrrr! Rättar jag upp den eller svänger vänster så slutar den. Men vid högre fart så ljuder den inte.
Stänger man av kliman när den ljuder så slutar det OCH höjer man hastighetn på fläkten till hälften eller mer så slutar den då med. Den låter bara på låg kupefläkt hastighet!
Efter nån minuts körandet så slutar den ljuda. Och då gäller detta på e60. har letat lite och hittar inget.
Läste någonstans att man kunde smörja upp fläkthjulen i kupefläkten och då försvann ljudet. Men det var på en 3 serie av nyare slag. Och detta kunde man göra ifrån motor rummet genom torpedväggen. Men undrar om man kan göra detta på en e60?
Några fler med problemet?

MvH Bmw 4-ever
rsarits
marin849: BMW uppsala (novation) fixade min fläkt, inga missljud från instrumentbräda. (eller något annat)

Övriga:
I början så lät min bara när det var kallt och bara i början, sedan började det låta mer när jag svängde. Problemet förvärrades ganska snabbt i min bil, men jag kör 18mil/dag

Micke
Här finns lite gör det själv tips för E39 om man vill byta ut fläkten:

Länk

Länk
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
det är som att ha en fågel i bilen men det blir att lämna in den och få det bytt, inget man vill börja krånga med själv...
fi
6
fieropajen
525i Touring -05
Bumpar upp tråden då jag har exakt samma problem som Peter78w i min
E61 -05, ngn som har fixat det själv eller är det bara lämna in på verktad.
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
på min E39 var det kupefläkten för det slutade fungera helt tillslut och om du gillar att riva inredning så byter du fläkten själv för det måste du göra iaf på E39
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.