AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.813

Frågor ang gult oljeklegg e46 m54b22 vid oljelock (vevhusvent problem?)

Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Hej! Nu när det är kallt ute och jag vet att min M54B22 motor har dåligt konstruerad vevhusventilation så tog jag en kik imorse vid tomgång när bilen var kall.
Oljelocket satt fast ganska hårt och när jag fick upp det var det lite gult klegg runt lockets insida, jag märkte ingen skillnad på tomgången när jag tog av locket, så vad beror klegget på? Är det normalt på vintern? För om vevhusventen varit igensatt borde jag väl hört skillnad på tomgången? Nån som har lite mer info/ tips eller ideer? Gjorde oljeservice i nov så oljan är ganska ny och har inte varit klegg tidigare.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Lite klegg är normalt om du kört kortare sträcka. Om du kör t.ex. 5-10 mil i sträck skall klegget försvinna, om det inte är -20C ute, då kan det ev. finnas LITE kvar.

Normalt sett skall motorn börja gå lite oroligt när man tar av locket, för att sedan gå upp en aning i varv och stabilisera sig igen om vevhusventilationen är frisk. Ett lätt pulserade undertryck skall också finnas (lägg ett papper eller nåt ovanpå hålet).

Är det täppt kan du nödåtgärda genom att ta en våtdammsugare på slangen vid ventilkåpan längs fram på motorn. :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Alltså, för att gå upp lite i varv och stabilisera sig igen när du sätter tillbaka locket menade jag.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nu när det är kallt ute och i kombination med korta körsträckor som marin849 nämnde kan hända att det blir uppstår lite milkshake där och det är helt normalt. Men kolla istället på oljestickan, det är värre om du har tjockt milkshake där. Men lite milkshake kan även finnas där pga av kondens nu när det är kallt ute.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.