AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.140

Är det mina däck eller extremt halt ute?

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har märkt på senaste dagarna att bilen släpper gärna på lätta gaspådrag samt när jag svänger nästan alla gånger när jag ger gas..Det intressanta är att dom funka kanon tills det blev lite extra kallt ute -10 typ Däcken jag fick med på köpet 90%kvar nya däck Hakka 2..
Jag misstänker att däcken är värdelösa 520ia jag hade innan hade Michelin dubb funkade kanon inga släpp eller sladd..Nån annan som har samma däck och upplever samma sak??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hakka2....måste vara typ tio år gamla eller mer!?

Vad har du för dot-märkning (tillverkningsår) på däcken?

Man brukar väl säga att ungefär fem år är max för att gummit i vinterdäck skall vara någorlunda mjukt och greppar bra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kan dom vara gamla och hårda? När såldes Hakka2 egentligen, borde väl vara ett tag sedan.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har faktist inte kollat dotten men känt på dom och tycker dom är rätt så mjuka..När jag åkte uppförsbacke ville bara bilen och åka sidled..Det är alltså riktigt illa
Det är nog svårt att avgöra hur gummit är genom att känna på däcket, det får nog vara ganska extremt om man ska kunna avgöra skicket på det sättet.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Stämmer säkert,Bilen hade inga <Vinterdäck när jag köpte den och krävde vinterdäck när jag skulle köpa bilen då fick jag med dessa på plåt fälg tack o bock tänkte jag då men nu när det är extremt kallt funkar det inte,Undrar om man kan vända sig till firman och be om nya däck??eller är man för fräck och ber om det efter en månad sen köpet
Igår och Idag var det sjukt sjukt halt. Höll inte på att ta mig upp för en svag backe. Blinkade orange hela tiden och bilen ville gå brett.. Visst, jag åker odubbat.. Men länge sen jag kände denna halka som vart dessa dagar.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Japp samma här igår och idag som jag har reagerat på det,Kunde inte hitta Dot på utsidan tyvär så jag kan se hur gamla dom är
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Länk

Datummärkning på däck har funnits sen jesus gick i kortbyxor (nästan) ;)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Clintan:Tackar, får titta lite närmare idag måste ha missat det i mörkret igår..
En elak sida av en vill ju att det ska bli vissa problem för folk som kör odubbat så att politikerna i Stockholm slutar med den här kampanjen och hetsen mot dubbat.

Relativt ofta man ser i stan nu bilar som glider lite när de försöker stanna vid rödljus och spinner vilt när de ska iväg.

Jag tycker inte det ska behöva ske olyckor för att politikerna och miljöfanatikerna börjar tänka till?
ou
134
outlaw1
320iT-99
finns ju faktiskt miljödubb nu för tiden..:-)

annars skulle jag tro att däcken som sitter på TS bil är riktigt gammla och usla.

Attd om funkade fint till -10 stödjer detta tycker jag då mer kyla borde göra dom hårdare och på såsätt halare..
kanske hjälper det att sänka ringtrycket ..om det nu är för högt kanske..
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har dubb med,Ska testa sänka trycket får se hur de blir annars blir det nya däck nästa år då vintern är över snart hoppas jag
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag håller med, har dubbdäck från -08 med mkt mönster och dubb kvar, men fan vad hala de blev under -10 ca..
E3
1.828
E36
USA bilar
Hakka2 är gamla däck... sant och osant, Det finns nytillverkade sådana i vissa dimensioner, bl.a 205/55-16 dock ej officiellt ute hos däckhandeln
Är det extremt halt spinner och sladdar även dom bästa däcken
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Annars kan det vara en god idé att köpa nya vinterdäck runt den här tiden då vissa ibland sänker priserna lite.
Nackdelen att köpa nya nu om man ska ha dubb är väl att dom helst ska köras in lite på barmark innan så dubben sätter sig.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag har för säsongen nya dubbisar, bara att stå på varesig det är is eller snö :)

(Har alltid kört på gamla slöpuckar eller dubbfritt förut, helt talanglöst)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Is fungerar så att ju kallare den är desto strävare blir den. Det är betydligt halare i 0C än i -1C, och ännu mindre halt i -11 då de inte ens får salta p.g.a. att det fryser om för fort och blir slätare nyfrusen is. Om det blir halare när det blir kallare så är det nog inte isen som är problemet. Om de inte har fulsaltat förstås...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Har Hakka 2 tillverkade 2008, fungerar utmärkt.

/Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.