AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.741

Friktionsdäck och bakhjulsdrift på X1

ka
14
kanterberg
320D xdrive Touring
Har för första gången (äntligen!) köpt en BMW, närmare bestämt en ny X1 sDrive20d EDE. Var egentligen sugen på en x-drive, men 0,45-förbrukningen, fri fordonsskatt och en bra deal gjorde att valet föll på EDE-modellen.

Däremot har jag i princip aldrig kört bakhjulsdriven bil tidigare och funderar lite på vad jag ska förvänta mig på vintervägar? Eftersom jag bor i Stockholm (med dubbdäcksförbud på Hornsgatan och fler lär väl följa) och har släkt i Tyskland som jag brukar köra och hälsa på runt jul känns inte dubbdäck särskilt aktuellt. Frågan är då om friktionsdäck på en s-drive kommer att upplevas som tryggt? Eller är jag överdrivet bekymrad eftersom den senaste bakhjulsdrivna bil jag ägt var en Ford Sierra från 88:a...?

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Kan inte säga något om X1 men har centraleuropeiska dubbfria vinterdäck (sämre i vinterföre) på en 3-serie och det fungerar okej. Antispinn- och antisladdsystemet på BMW bilar fungerar väldigt bra och är enligt mig bland det bättre på bilmarknaden.

Exakt hur bilen upplevs beror till stor del på vilken typ av dubbfria vinterdäck du köpt. Nordiska friktionsdäck är bättre på is och snö medan centraleuropeiska friktionsdäck är anpassade för våta och torra vintervägar. Vad är det för dubbfria vinterdäck du köpt; märke, modell osv?
ka
14
kanterberg
320D xdrive Touring
Tack för svaret! Har inte köpt några än, så tips mottages tacksamt även där :)
Får ut bilen först v.11 och kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska vänta till nästa säsong eller köpa nu och sen ändå byta ett par veckor senare.
BMWs antisladdsystem (DSC) är väldigt känsligt för nordiska friktionsdäck, speciellt på dieselmodellerna. Det har en tendens till att gripa in även vid långsamma acceleration trots att inget hjul slirar. För att minimera denna tendens krävs RFT (RunOnFlat Tire) vilka är dyra i inköp.
Alternativet är centraleuropeiska friktionsdäck, dessa lider inte av detta problem men å andra sidan är det ytterst få däck inom denna kategori som presterar något värt att nämna vid vinterväglag. Många av dessa däck halkar enbart runt när det är isigt och halt ute, dvs ytterst dåligt grepp.

Om jag vore du skulle jag försöka förhandla till mig en uppsättning med BMW original vinterhjul.
mo
128
morpe
BMW X1 S drive 20d -10
Alpinvit, Design Cool, 18", Navi Pro, Panorama
Körde första vintern med dubbfria Michelin X ice, nu har jag bytt till dito dubbade, rekommenderas!
morpe: Det är ju inget alternativ för trådskaparen då han behöver köra bil i centrala Stockholm där dubbdäcksförbud råder och tydligen även Tyskland.
Jag har under de senaste vintrarna kört en 325iA med kontinentala friktionsdäck; Continental WinterSportContact Ts810/830. De är stabila och har funkat väldigt bra, även på snö och is. Dimension 225 resp 255.

Nu kör jag Michelin X-ice friktion och de är riktigt trista. Noll stabilitet jämfört med Conti, fast en del får jag nog skylla på storleken; 16" mot 18" tidigare.
ka
14
kanterberg
320D xdrive Touring
Tack för synpunkter och kommentarer. Har klarat mig alldeles utmärkt med dubbfria däck de senaste åren, men det har varit på framhjulsdriven bil. Alternativet är förstås att bita i det sura äpplet och köra långa omvägar på Södermalm och flyga till Tyskland :)

Oavsett, känns fantastiskt kul att snart vara BMW-ägare.
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Om Du tidigare varit nöjd med dubbfria däck (utifrån Din körstil) på en framhjulsdriven bil ser inte jag något problem med att nyttja sådana även på en bakhjulsdriven BMW. Det är ju viktigast att Du känner Dig trygg när det handlar om bromsegenskaper och hur däcken greppar vid kurvtagning och där är det ju ingen skillnad mellan de bägge drivsätten. När det kommer till framkomlighet så tycker jag en bakhjulsdriven klarar sig bättre. Det är oftast i uppförsbackar som problemet med att hitta fäste uppstår och då är det ju bara bra att ha mer tryck på bakhjulen än framhjul som "snurrar i luften". Att jag sedan själv kör fyrhjulsdrivet och dubbat är en helt annan historia ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.