|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Insplanet har aldrig haft billigaste försäkringen för mina bilar iaf Har alltid lyckats få billigare bara genom att ringa dem för tillfället har jag Folksam Ha deT |
|
|
Herr Gaspedal Kan du berätta vad som hände i ditt fall med Salusansvar? |
|
|
Jag spelade in mina samtal med Niklas Nilsson. Det första samtalet starta först efter 4:30. Länk Länk För att ladda ner filen trycker man på "DOWNLOAD" ,"download now" är reklam. Filen är i Mp3 format. |
|
|
Jag spelade in mina samtal med Niklas Nilsson. Det första samtalet starta först efter 4:30. Länk Länk För att ladda ner filen trycker man på "DOWNLOAD" ,"download now" är reklam. Filen är i Mp3 format. |
|
|
Jag köpte mig en bil som jag helförsäkrade hos SalusAnsvar, monterade 18" fälgar och var glad och nöjd under de två första veckorna som jag ägde bilen. Men så en vanlig vardag när jag mitt på dagen parkerade i ett p-hus i centrala GBG får jag ett stöldförsök på mina fälgar. Klockan var 11.30 och jag var på väg in i parkeringsgaraget, för att lägga på mer mynt, när jag hör ett billarm gå igång. Precis när jag är utanför ingången så hör jag en bil startas och köra ut, möter den ena bilen som jag tar reg.nr på utifall han skulle backat på min bil och bakom kommer ytterliggare en bil. Ställer mig i vägen för honom då jag nu insett att det är min bil som larmar och han pekar på bilen som precis körde förbi mig att det var han. Springer ut på gatan med den är redan borta, den andra bilen försvinner snabbt från platsen och den glömmer jag ta reg.nr på. Den första bilen var falskskyltad och polisen som jag omedelbart ringde till kunde inte hitta bilen heller. Nåväl min bil står upphissad på något som visar sig vara ett par riktigt dassiga domkrafter och under tiden som jag står och väntar på polisen så ger den ena domkraften vika och bilen faller ner och får en fin buckla på tröskeln. Alla hjulbultar inkl. låsbultar var redan avskruvade och hade bilen inte haft nivåsensor som skrämde tjuvarna så hade de troligtvis fått med sig fälgarna. Sätter tillbaka mina hjulbultar, köper nya låsbultar och ringer senare under dagen in till SalusAnsvar, jag berättar om vad som hänt och de säger att skadan täcks av min helförsäkring. Denna händelse utspelade sig under sen oktober eller tidig november. Jag frågade handläggaren om jag kunde åtgärda skadan i januari då jag samtidigt tänkt att lacka lite andra delar på bilen. Javisst, det var inga problem. I Januari så ringer jag och frågor om jag kan skjuta på min reparation till mars och om allt såg bra ut med ärendet. Javisst, det gick bra att skjuta på det och allt såg bra ut. Efter två eller tre veckor så får jag ett brev från Trafikförsäkringsföreningen om att mitt fordon är oförsäkrat samt en saftig räkning, bilen har enligt dem varit oförsäkrad sedan jag köpte den i oktober. Hoppsan tänker jag. Ringer till SalusAnsvar och frågar vad som hänt. De bekräftar att mitt fordon är oförsäkrat och att de backat hela försäkringen p.g.a att de inte kunnat dra pengar på autogirot. Kontot som de skulle dragit pengarna från är ett sparkonto och har alltid pengar till godo. Ung och dum som man var så gick man ju aldrig in och kollade om pengarna dragits från autogirot, men eftersom jag pratade med dem ett bra tag efter skadan och de bara bekräftade att allt var ok så misstänkte jag ju aldrig att de misslyckats med att dra pengar. Eftersom de backat hela försäkringen så ber jag om att få försäkra bilen omgående, då tar de fram ett nytt mycket högre pris och hänvisar till att de gett mig fel pris på föregående försäkring som jag tecknade, jag hänvisar tillbaka till försäkringsbrevet jag fått där reg.nr, samt allt annat står korrekt ifyllt. Då måste handläggare dubbelkolla och en chef ringer upp mig och säger att det erbjudandet bara gällde i en månad och att eftersom jag inte betalat så får jag en ny offert på ca 5000kr mer per år. Ringer givetvis ett annat bolag och tecknar försäkringen hos dem. Men vill att de löser böterna från TFF då ingen informerat mig under ca 4 månaders tid att det inte gick att dra pengar från mitt konto och att de sagt att allt varit ok när jag frågat. Varken TFF eller SalusAnsvar vill hjälpa till och jag tvingas glatt att betala in böterna och betala åtgärden utav skadan själv. Jag pratade med banken om detta och de bekräftade att inga dragningar har gjorts från kontot på autogirot dock att det alltid funnits mer än tillräckliga medel för att godkänna denna transaktion. Jag tycker det är konstigt att salusansvar efter fyra månader när jag kontaktade dem aldrig sagt till att försäkringen var obetald, att de aldrig skickat en endaste betalningspåminelse eller hot om att de kommer att backa försäkringen. Det som också förvånar mig är att bilen trots allt varit försäkrad under denna period för hade jag vållat en trafikolycka så hade ju salusansvar åtminstonde fått betala till motparten. Borde de inte vilja ha betalt för detta? Matth: Du får gärna kontakta mig om du har frågor eller dylikt... There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
En försäkring på bil är ju ett avtal mellan ägare och försäkringsbolag. Du ombeds att betala, och de ombeds att försäkra. Om ni kommit överrens om autogiro och du enligt banken haft medel tillgängligt var gång summan ska dras; då är det väl försäkringsbolaget som gör sig skyldig till kontraktsbrott som inte drar pengarna? Poängen med autogiro är just att FIRMAN drar överenskommen summa från ditt konto. Om du inte har pengarna på angivet konto så bryter du mot kontraktet - och om firman inte drar pengarna, så bryter de väl mot kontraktet? Stå på dig och kräv pengarna tillbaks och vidhåll att du gjort vad du varit skyldig till enligt upprättat kontrakt. För du har ju enligt bank (som säkert kan ge papper på det,) hållt dig med tillgängliga medel på berört konto. |
|
|
Med pengarna tillbaks syftas på vad du betalat till TFF. Detta skall Salu rimligtvis stå för, då de själva inte dragit pengarna när ni avtalat om det. För övrigt är min erfarenhet att seriösa firmor skickar notis om att dragning från autogiro misslyckats. Förslagsvis: Be att få bekräftelse från banken om att pengar funnits tillgängliga vid berörda datum, skriv sedan till Salu och be att få förklarat varför pengar inte dragits enligt avtal mellan er när pengar de facto funnits tillgängligt, och varför de i enlighet med avtal er emellan inte noterat dig om att de inte dragit pengarna. Du ska ju ha en rimlig chans att notera att bilen faktiskt är oförsäkrad. Skriv tydligt och enkelt, så kan de väl inte se annat än att de faktiskt klantat sig? |
|
|
Jag tecknade försäkring hos Salus på en A4 till min sambo. Ringde sedan efter 2 dagar och skulle ändra någon detalj. Handläggaren kunde då inte hitta försäkringen trots bekräfteslse per mail! Efter över en vecka kom försäkringsbreven som var rätt. Verkar som Salus Ansvars processer och IT-system är en enda röra. ------- //Lövet |
|
|
Rensvind: Hade det varit idag så hade jag aldrig släppt det. Men detta utspelade sig 2005 eller 2006 så det har gått lite för lång tid. Men det är konstigt att SalusAnsvar med flera månaders mellanrum sagt att allt är i ordning med försäkringen när det i själva verket aldrig varit rätt. Dock så har jag ju inte haft skäl att misstänka det då jag 1: Har fått försäkringsbrev med premie etc, där allt stämt. 2: Alltid haft tillräckliga medel för att de skulle kunna dra hela beloppet 3. Ringt in och kollat så att jag kunde skjuta på åtgärden av skadan vid två tillfällen ganska långt efter skadedatumet, samt vid dessa tillfällen fått ok från bolaget. SalusAnsvars sätt och kundbemötande när jag ifrågasatte detta gjorde att jag totalt tappade förtroendet för detta företag för all framtid. Ingen ville prata med mig eller hjälpa mig. Betalade mina böter till TFF, tecknade en försäkring hos IF som har varit rena drömmen och glömde allt om detta. Jag skulle aldrig teckna en försäkring hos SalusAnsvar igen, inte ens om de erbjöd mig en helförsäkring med fria mil samt alla tillägg för 50:-/månad. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Hej WaterCircles Jag ringde er men fick några tusen mer i premie än de andra bolagen. Så det känns inte intressant för min del. Min kollega har dock sin bil hos er och jag vet att han fått ett bra pris och han är nöjd. Rör sig inte om samma bil f.ö. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.