AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
16.269

Vill VARNA er för Salusansvar

Sida 1 av 2
Jag tecknade en Tillfällig helförsäkring hos Salusansvar. De påstod senare att jag inte tecknat nån försäkring. För detaljerad information hur det hela gått till, gå in på denna länk nedanför.

Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har det hänt något mer efter 25/1?
Hej Kane,

Nä, ingenting. Han kunde inte svara på mitt inlägg för han hade helt enkelt inget svar.

Du kan även lyssna på mina inspelade samtal med Salusansvar som finns med i mitt sista inlägg.

Mvh Mattias
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Vad sa deras kontaktperson? Han ville ju att du skulle kontakta dom för en lösning?
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Matth verkar mest angelägen att sprida sin story via olika forum (garaget, rejta, autopower) än att ta chansen att prata med den kontaktperson från Salusansvar som sträckt ut handen åt honom. Att svara Salusansvar som i inlägg #21 på garaget är för mig en gåta. Forum är bra om man vill söka stöd för sina funderingar med andra som varit med om liknande problem (så långt är allt ok) men TS specifika ärende löses inte via "öppna" diskussioner. Be pappa eller advokaten att ringa nu!
Har pratat med Niklas Nilsson på Salusansvar, han sa att han inte kunde göra nått åt saken, det skadechefen har beslutat står fast, så Niklas sa att det vi får göra är att gå vidare med saken.

Han hade bara lyssnat på ett av de inspelade samtalen, det samtalet där jag i 3 minuter försöker säga varför jag ringer till Anders Andersson utan att lyckas, så de var nog inte så intresserade om att gå igenom ärendet igen om man säger så.

Frågade också om det försvunna bandet, och då sa han att det är "ett band" på 10 000 st band som försvinner enligt Niklas, det råkade vara just det bandet...

Öppna diskussioner är bra om man inte har nått och dölja. Svara gärna och då specifikt om ämnet för det är det jag vill prata om, inget annat.
Tråkigt detta som har hän, själv har man bara proffsiga och bra referenser om salus ansvar, hoppas det löser sig,
Vad har hänt med bilen då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man läser svaret som trådstartaren fick på "garaget.se" från driftansvarige på Salusansvar, verkar det tyvärr som försäkringstagaren inte har läst och förstått försäkringsvillkoren:

Nedanstående är saxat från tråden i Garaget.se:

"Hej igen,

Det är båda ja och nej, nedanför skickar jag lite olika lösningar vi erbjuder.

Alternativ 1:
Import från EU/EES-land.
Denna försäkring tecknas endast INNAN fordonet har kommit in i Sverige.
Denna försäkring är en helförsäkring, men skall som sagt tecknas innan bilen kommit in i Sverige.

Alternativ 2:
Import från annat land än EU/EES-land.
Denna försäkring skall också tecknas INNAN bilen kommit in i Sverige.
Denna försäkring gäller endast trafikförsäkring.

De två ovanstående alternativen gäller endast 30 dagar och tecknas på chassinumret.

Alternativ 3:

Besiktningsförsäkring.
Denna försäkring gäller endast för att ta sig till registreringsbesiktningen.
Försäkringen gäller en dag och det är endast till registreringsbesiktningen.
För att vara försäkrad när man lämnar denna besiktning så ska man ringa in till oss med registreringsnumret man får efter godkänd och slutförd registreringsbesiktning, annars upphör skyddet att gälla.

Alternativ 4:

Tillfällig registrering.

Denna försäkring kan man välja omfattning på, alltså trafik-, halv- eller helförsäkring.

På denna försäkring noterar vi alla uppgifter vi får av kund (som bilmodell & chassinummer etc.) och sparar som en ”ofullständig” fil.
Efter detta skickar vi ut ett papper om tillfällig registrering till kunden som sedan skall vidarebefodra detta till Transportstyrelsen med en ansökan om tillfällig registrering.
Denna försäkring börjar INTE gälla innan kunden skickat pappret från oss om tillfällig registrering samt en ansökan om en tillfällig registrering till Transportstyrelsen.
När Transportstyrelsen fått dessa handlingar och godkänt detta så aktiveras försäkringen i vårat system av en representant för Transportstyrelsen.
Detta är en process som kan ta några dagar och börjar således INTE gälla innan Transportstyrelsen godkänt handlingarna.

Hoppas detta ger er en bättre bild och har ni några frågor kan ni återkomma till mig!

MVH
Niklas"

BMW – Weltmarke aus München!
låter skumt, har inte orkat läsa allt, har du fått någon skada som man alltså ej ersätter? Tecknade själv en helförsäkring hos Salus i måndags på min nyimporterade 535d F11. Därför kan det ju vara intressant att veta. Fick dem rekommenderade genom Insplanet.

/Anders
Alternativ 4:

Tillfällig registrering.

Denna försäkring kan man välja omfattning på, alltså trafik-, halv- eller helförsäkring.

På denna försäkring noterar vi alla uppgifter vi får av kund (som bilmodell & chassinummer etc.) och sparar som en ”ofullständig” fil.
Efter detta skickar vi ut ett papper om tillfällig registrering till kunden som sedan skall vidarebefodra detta till Transportstyrelsen med en ansökan om tillfällig registrering.
Denna försäkring börjar INTE gälla innan kunden skickat pappret från oss om tillfällig registrering samt en ansökan om en tillfällig registrering till Transportstyrelsen.
När Transportstyrelsen fått dessa handlingar och godkänt detta så aktiveras försäkringen i vårat system av en representant för Transportstyrelsen.
Detta är en process som kan ta några dagar och börjar således INTE gälla innan Transportstyrelsen godkänt handlingarna.

Då måste han väll ha fått alternativ 4 i med bilen redan var i Sverige,
Förstår heller inte då hur dom kan ta betalt först och sen hålla inne med pengarna tills transportyrelsen godkännt det hela!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kan du inte bara berätta med egna ord vad det är som inträffat, istället för att alla skall sitta och ladda ner och bläddra igenom ljud-filer och pdf:er?
AlexanderK

Det började med att jag ringer in till Salusansvar för att teckna en tillfällig helförsäkring.

Jag säger då att bilen är i sverige redan och fråga om det är okej och att jag vill teckna en tillfällig helförsäkring.

Hon säger då att jag ska vänta några minuter i telefonen medans hon prata med sin chef. Hon kommer sedan tillbaks i telefonen och säger att det är okej.

Jag säger att jag ska köra bilen hem och boka en besiktning. Hon säger att den tillfälliga helförsäkringen gäller 30 dagar, alltså att jag har 30 dagar på mig att besiktiga och att den är helförsäkrad under den tiden.
Två dagar senare sker en singelolycka vilket resultera i en frontskada på bilen. Vi ringer då och anmäler olyckan.

Detta är på en lördag, och vi har ännu inte hunnit få några försäkringspapper. I början på veckan efter så ringer skadeansvarige upp oss och säger att han ska gå igenom ärendet. Han sa då flera gånger att det finns ett band inspelat med hon som vi tecknade försäkringen med. Senare så återkommer samma skadeansvarige och säger att det finns inget band. Och att vi inte alls hade tecknat nån försäkring utan ringt in och meddelat att vi ska teckna en försäkring inom 30 dagar.

Min fråga är då, vem ringer in och säger att de ska teckna en försäkring om 30 dagar? Jag sa klart och tydligt till henne jag pratade med att jag skulle hämta bilen och köra den hem.

Just för att olyckan sker så tätt inpå så skicka de inte ut vårat försäkringsavtal, hade vi hunnit få det så hade det stått en Tillfällig helförsäkring på det avtalet. Men istället så har vi aldrig fått nått avtal utskickat.

Och när jag ringde in till kundtjänst och frågade om försäkringen på bilen så säger dom på kundtjänst att det står en Tillfällig helförsäkring aktiverad. Fast skadeansvarige säger att jag aldrig tecknat en försäkring överhuvudtaget...

Har sett att mina band som jag lade upp har blivit inaktiva. Men har som sagt spelat in samtalen. Där de kommer med nya påstående hela tiden.
Först att de spela bara in band ibland i utbildningssyfte, då ringer man in till kundtjänst och då säger de att de spela in alla samtal. Sedan säger en ansvarig att de spela in alla samtal, men det är ett band på 10 000 st som försvinner och det bandet råkade vara mitt.

märklig historia. Jag tecknade två försäkringar vid olika tillfällen på Salus men genom Insplanet och fick direkt mailbekräftelse på att jag hade en giltig försäkring hos dem, fick du inte det?

/Anders
Anders

Jag tecknade inte genom insplanet utan ringde själv Salusansvar, synd att man inte använde insplanet då. Då hade man haft det svart på vitt.
ett bra tips är just att använda Insplanet för att kontrollera olika bolag, vad man får och vad det kostar, så brukar jag göra. Självklart finns det ju dokumenterat hos bolaget att det är en försäkring som är tecknad om det är som du säger. Det finns ju inte ett bolag som skulle överleva om man skulle behandla kunderna på det viset om det nu sker en skada direkt. Det kan ju ske så många gånger rent teoretiskt.

/Anders
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Direktimporterad bil kan man inte försäkra via internet. Är inte bilen reggad i Sverige så är det ännu svårare.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Anders: Jag har också Salusansvar och hittade dom via Insplanet men ringde även upp dom direkt och då fick jag ett bättre pris.

Har bara läst Matths ärende som hastigast här och på det andra forumet och spontant känns det som att den som sålt honom försäkringen har missat att den sk Importförsäkringen kräver att bilen inte har kommit till Sverige. Det är ju bara alt 1 och 2 som är gångbara med utländska skyltar. Alt 4 kräver ju ett svenskt regnummer.
Men om felet har begåtts av personen som sålde försäkringen (vilket telefonsamtalet kanske visar) så borde ju bolaget ta detta istället för att försöka dribbla bort det som nu verkar vara fallet.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Latorparen: det är möjligt att det inte går att försöka importerad bil via nätet men jag fick i alla fall upp ett pris på min och kunde välja att klicka vidare för köp men valde istället att ringa. De flesta bolag ger inget pris på improterade bilar när man söker via Internet men det finns ett par som gör det.

___
//Ulf
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, det var ju en sjukt tråkig historia.

Hur har det gått?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Samma sak har faktiskt hänt mig
Hos salus ansvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.