AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.979

Vinterförvaring - Fryspunkt?

PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Om vi säger att man har en bil stående i ett garage utan värme. Enligt glykolprovare klarar glykolen 20 minus. Hur pass kallt måste det bli innan det är skadligt? Fryser det direkt vid 20 minus? Fryser det så pass mkt att nånting spricker? Vad händer egentligen?
pa
2
pareng
318is, 1992
Det blir issörja, ingen sprängverkan
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Dvs ingen fara? Vad händer med issörjan när tempraturen blir plusgrader igen? Issöprjan blir normalt kylarvatten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frysningen sker gradvis - först blir det sörja men om det blir tillräckligt kall blir det homogen is...och då finns risk för frostsprängning. Iofs brukar alla motorer ha en eller flera frostskyddsbrickor som skall ge sig innan vitala delar av motorn spräcks.

Du har lite väl svag "grogg" i kylsystemet - du skall ha minst 30% glykol för att ha tillräckligt korrosionsskydd.

50% brukar rekommenderas, medan 60% glykol ger maximalt frysskydd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Jo jag vet att det är dåligt blandat. Köpte bilen i somras o ställe den i kallgarage i november. Kom på nån gång i december att jag glömt kolla glykolen. Det visade att den pallar ner till 20 minus. Tydligen ska det inte va möjligt att det blir så kallt i garaget ändå så därför brydde jag mig inte om det men visst börjar man noja lite nu när det börjar bli kallt. Termostathuset e ju av plast. det borde gå åt helvete först kanske? Är det en bra ide att ta av kylarlocket kanske?
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
hur kallt ska det bli för att det ska bli homogen is utav sörjan? Om det är blandat till tex -20 grader
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vågar inte svara på det - det beror både på temperatur och tiden. Sörjan blir allt mer fast över tiden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
min frös nu när de vart -31 å kollade va den skulle palla, till min förvånging visade mätaren -14.... den hade stått ett dygn. inget gick sönder va jag sett eller märkt. har dock tömt och fyllt på så den ska nu klara -44..

de hade tydligen blive ett missförstånd när jag bytte vätska i höstags. ja hade spätt ut färdigblandad glykol med mer vatten....

BMW ownz
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Känns ändå som att jag kommer kunna sova om nätterna. Men till våren ska fan kylarvattnet späs ut med mer glykol så man slipper oroa sig.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tänkk också på att glykolen har en smörjande och skyddande effekt mot korrosion. är vätskan gammal tappar den sina egenskaper. tror de rekommenderas byte vart tredje, femte år.
så de gör du nog rätt i :)

BMW ownz
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, att låta påfyllningslocket stå öppet innebär ju att syre tar sig in, det borde vara en nackdel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.