AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.428

"BMW är kass på vintern." Framhjuls- vs. bakhjulsdrivet.

Sida 6 av 6
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Förutom att förhindra frenetiskt gasande så hjälper ju DSC föraren att styra bilen dit man vill på ett föredömligt sätt. T.ex. genom att bromsa ett fram eller bakhjul om bilen understyr.
Men jag hade önskat en variabel inställning av tillåtet hjulslip och slipvinkel.
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Har testat lite nu på morgonen på väg hem från jobbet! Och detta var ingen trevlig upplevelse! Känns ju som biljäveln slår på en tvärnit i snömodden när den tappar fästet. Med DSC aktiverat då alltså. Och vill bakändan vifta lite så känns det som att sladda in i en trottoarkant. Inget finlir där inte. Näe......har jag klarat mej i 16 år utan detta (och aldrig ens snurrat) så kan jag nog klara mej ett bra tag till. Grymt skeptisk till detta på min E39!

//David
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur upplever du DTC då? DSC är ju hårda tyglar, men DTC tillåter ju iaf lite "egna åsikter"

Fwd vs rwd beror ju på så mycket mer. Hur bilen i övrigt är, tex vikt, viktfördelning och hjulbas. Min senaste bmw var en 330 touring -03. Helt kass dsc....alldeles för känslig. Åkte alltid med den urkopplad på vintern, annars en helt ok vinterbil med fina köregenskaper. Bästa tvåhjulsdrivna bilen jag haft var en gammal sharan tdi -97. Tung, lång hjulbas. Gick som ett lok i halka och snömodd och förvånadsvärt neutralstyrd med tanke på biltyp. Åker nu octavia scout. Bättre framkomlighet såklart tack vare fyrkrafs med går inte lika stadigt som sharanen när det blir riktigt dåligt väglag.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Testade 130in för första gången i riktig snömod i morse... Har ju fått höra att 1-serien ska vara SÅ dålig på vintern... Jag tyckte det gick superbra, stabilt och stadigt.
Jag körde med DTC aktiverat och har fina Michelin X-ice 205-50-17.
Framkomlighet och körbarhet på halt underlag beror mycket på vikt över de drivande hjulen. Minns från ungdomsåren hur jag enkelt höll en 2002 tii bakom mig på isbana med min 30hästars folka. Vet andra som körde med sandsäck i skuffen i sin 02a på vintern med gott resultat. OK detta var för hundra år sen men grundproblemet kvarstår trots alla elektroniska hjälpmedel. / Gubben.

mrMPOWER
Länk
Gör som AMG, sluta fundera och satsa på 4-hjulsdrift.
nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Tidningen Motor testade i december vinteregenskarna på BMW.3serie, Volvo V60 och Citroen5.
BMW utsågs till bästa vinterbilden av de tre.

.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
1-serien fick också goda omdömen men i Vi Bilägare och i test av 4WD i teknikens värld låg xDrive mycket bra till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.