|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
Ekin |
Länk |
|
Klockren! Rakt in i stolpen hoho :) |
|
| Haha! | |
|
Här kommer äntligen lite "oberoende fakta" hehe: Länk |
|
| marin849: Underbar video :) | |
Ekin |
här är lite mer oberoende fakta.. Länk |
|
Lite nostalgi. Sorry för OT. Undrar hur fördelningen är. Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Åhh. Det där Top Gear-testet var njutning till fullo. :) Man förstår varför Tiff Needell då och då sitter och suckar "understeeer... understeer" i kurvorna ibland... Sen är det naturligtvis inte så enkelt som vart drivningen sitter, utan viktfördelning och chassi också. |
|
|
Tittar på Stefans klipp och minns samtidigt alla dessa videoupptagningar från grp-B tiden jag sett i mina dagar. Måste bara flika in - vilka helvetes monster dessa Audis måste ha varit att brotta runt. Hade man satt en hyfsad chaufför bakom ratten i en sån bil på en grusväg hade de fått kämpa som djur för att kunna åka på sladd. Inkonsekvent beteende (inga aktiva diffar precis - fanns väl inte ens mittdiff) ihop med en motor som förmodligen var stendöd en bra bit upp i mellanregistret för att sedan leverera effekt nog att slå lös alla fyra hjul ögonblickligen... Tänk sedan att underlaget skiftar kraftigt i rally samt addera åskådare som inget hellre vill än att smeka bilen i förbifarten. Helt rubbat egentligen! Hur som helst en duktig chaufför kan åka överstyrt med vad som helst på fyra hjul. Gassläpp, vänsterbroms, förställ, handbroms, ingångshastighet - allt som får bilen ur kontroll och därmed föraren i kontroll. |
|
|
Just avsaknaden av aktiva diffar och närvaro av "aga-diff" skulle jag snarare säga resulterar i väldigt förutsägbart beteende! |
|
|
Jaså? Jag vill minnas att en av Audis egna förare (Walter Röhrl?) lär ha sagt att han kunde ta samma kurva 1000 ggr med en quattro och ingen gång skulle den bete sig likadant. |
|
| Då blir ju följdfrågan om det berodde enbart på drivningen. | |
|
Om du tittar på hur en grp-B quattro omväxlande över- och understyr och sen tittar på en nyare WRC bil med aktiva diffar som körs snålt och konsekvent så blir det ju ganska uppenbart. |
|
|
Aha, vi talar om varandra. Jag menar att bilen är förutsägbar, dvs man vet hur den kommer bete sig, även att beteendet är olika beroende på vad man gör. T.ex. massiv understyrning tills man gasar rejält så man får överstyrning. Alla bilar går ju att få att under resp överstyra men som förare vill man ju inte plötsligt köra i diket vid gaspådrag när man lagt upp ett ställ för att sladda genom kurvan och systemet upptäcker sladd och plötsligt skickar all drivning till framhjulen bara för att just denna gång hade man en grad extra sladdvinkel och triggade ett regleringrepp. Quattron över- resp understyr ju i samma situtioner hela tiden och är brutal iom att kontrasterna är så stora. Framfarten går liksom ut på att i genomsnitt ligga i rätt position... Det är ju därför Herr Röhl inte lyckas ta kurvan likadant 1000ggr i rad, hans pyttesmå variationer i input från gång till gång ger mycket större utslag i en sådan bil jämfört med en "snällare". Ju mer hjälpsystem man har (aktiva diffar mm) desto mindre blir ju resultatet av förarens repeterskillnad om man kör samma kurva 1000ggr då hjälpsystemen hjälper till att styra dit föraren vill och smeta ut småmissar/hjälper till att korrigera. |
|
|
Ja alltså själva drivningen var definitivt konsekvent, men inräknat alla oändliga variabler i tillgängligt fäste, varvtal, styrvinkel etc så skapar detta en kurvtagningsförmåga som upplevs som inkonsekvent. En uppsättning aktiva diffar som varje millisekund jobbar för att hitta grepp kan man ju säga är en inkonsekvent drivning som istället skapar ett konsekvent beteende vid kurvtagning. Är vi på rätt köl nu? ;) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Håller med Folke De gamle VW bubbla eller Renault R8 bakhjulsdrift med motorn bak är helt förträffligt när det gäller framkomlighet eftersom man är född på landet där det sällan var plogat tidigt på morgonen eller sent på kvällen när man skulle hem. Denna kombination var det bästa tvåhjulsdrivna i framkomlighet. Man fick backa med Saab V4 när det var riktigt halt för att komma fram som motexempel. Småbilar har en fördel med framhjulsdrift eftersom enda tyngden ligger över framaxeln och detta fungerar bra. Har haft SAAB 900 som ofta fastnade före en bakhjulsdriven ioch med att den hängde sig i snön och sedan snurrade hjulen.Och ville gärna gå rakt fram i kurvor, dock stabil rakt fram. Jag åker heller riktigt brett ala Volvo 240 med kontrollerad sladd än med en framhjulsdriven stor bil vintertid som man inte vet riktigt var den tänker ta ivägen. Men allt är ju en vanesak. En Volvo 140 med riktigt bra vinterdäck tar sig fram formidabelt trots 40-50 cm snödjup och drivor på igenblåsta bonnvägar vet jag också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vi är på rätt köl. Men anta att vi tar och installerar en förarrobot (likt den som används av EuroNCAP)i quattron och i en ny WRC bil och sedan kör t.e.x. en simulerad kurvtagning med bromsning in och gas ut på provbana med kontrollerad friktion. Då är frågan om inte quattron repetetar lika bra eller bättre! Dvs när man enbart utvärderar BILEN och har tagit bort inverkan av förare och omvärld. I en tävling är det givetvis kombinationen av förare, bil, och bana som tillsammans skall prestera så scenariot ovan är hypotetiskt. Även om bilen i sig repeterar perfekt men är så känslig och brutal att ingen förare lyckas gör likadant varje gång är det ju inte optimalt. :) Åter till tråden. Det snöade igår. Njutningen av E39s fantastiska balans, konsekvens och förutsägbarhet var återigen total. Kan inte fatta hur nån kan vilja ha FWD. Det krävs inga fantomreaktioner och sladdar är extremt lättkorrigerade. Att ge full gas på trean med rejält hjulspinn på en raka samt vingla lite på ratten är helt odramatiskt. Provade också i morse att ta upp fart och sedan vrida rejält fram och tillbaka på ratten med motorbroms för att forcera bakvagnssläpp, japp den går att få loss men inte så att man plötsligt snurrar runt och undrar vad som hände! Inga problem att bara sluta vingla med ratten och en liten motknyck så är allt sladdande borta. Jag tror att däcken är till stor hjälp också. Hakkapelitta 7 205/60. Dock upplevde jag köregenskaperna precis som ovan med de gamla Hakkapelitta 1 från ca 2004 jag hade innan (5-6mm mönster). "nordiska dubbade vinterdäck" klarar mycket högre slipvinkel innan friktionen försvinner än andra däcktyper enl. en forskingsrapport från VTI. Jag håller med. Det känns att friktionen finns kvar fast man glider i sidled, därför det är lättkorrigerat också. Även vid "slökörning" med jämn gas runt hörn etc (med dsc av) är det som att bakvagnen samarbetar för att få runt bilen när man svänger lite tvärt, istället för att det börjar kasa. |
|
|
"Att ge full gas på trean med rejält hjulspinn på en raka samt vingla lite på ratten är helt odramatiskt." Du menar med ASC urkopplad då? Annars blir det lite svårt... Men då är det å andra sidan inte så svårt att snurra 360° om man så vill, tycker jag iaf... FP |
|
| Ja, utan antispinn. Ja menade när man inte vilm gära en 360. Vissa verkar tro att såfort man närmar sig gaspedalen på en rwd så hamnar man i diket med baken först. Men bilen sladdar inte av sig själv bara för att det slirar när man accelererar på rak väg, precis som att en fwd också går att accelerera med rakt fram utan att få sladd. | |
|
Under acceleration med hjulspinn på hyggligt plan väg så håller en rwd-bil med öppen diff en rak kurs framåt ja. Med diffbroms och hjulspinn däremot får man vara med och passa med ratten! Väldigt nöjd med min 545:a, det som jag har svårast för med tvåhjulsdrift är när man ska ut från en korsning på en större väg och marken är alldeles polerad. Då går det seeeegt, medan S6:an jag hade förra vintern accelererade som en katapult. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.