|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
xxargs har en mycket bra poäng i inlägget 4 feb 21.54! Men det gäller bara i låga hastigheter. Att komma iväg när det är oplogat ger felhjulsdrift en fördel, dels tyngdfördelningsmässigt och dessutom på det sätt han skriver. Men när man har börjat rulla så är fördelen över. Om man dessutom tar underredeshöjden med i beräkningarna så kan man ju även jämföra en V70 mot en X5 så får vi ett omvänt förhållande mot jämförelsen V70-5-serien. En tredje faktor är att BMW-ägare har en underlig fetischism för breda lågprofildäck även på vintern. Det är ett faktum att smalare däck med hög profil ger bättre grepp i snöföre. Då är det inte så konstigt längre att förare med små felhjulsdrivna bilar tror att rätthjulsdrift är dåligt. Och här pratar jag inte om busköra eller att leka med bilen, utan seriös vettig körning på allmänna vägar. Ska TS få några vettiga argument som någon (trångsynt?) ska kunna ta till sig så ska de definitivt vara seriösa. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Hm, då kanske argumentet "om man ska få ner 440 hästar i backen är bakhjulsdrift helt överlägset, se bara denna E30 vs tidigare Volvo 850" inte är helt seriöst? Men ersätt 440 hästar med "våt asfalt" så blir det hjulspinn på ettan och tvåan lätt med fwd i en vanlig bil. Länk |
|
viobebe |
viobebe: om du älskar övermotoriserade bilar, varför har du då en Golf? Det kan väl knappast kallas motor alls? Är inte det en sån där man får när man köper en Big Mac med leksak i kartongen? ;) Lasse SL 500 Tråkigt att du drar in min bil i diskussionen, då jag inte nämnde om den förhuvudtaget. Disskussionen gällde att förare av framhjulsdrivna bilar var totalt ointresserade av bilkörning. Att du sedan undrar om jag gillar övermotoriserade bilar och väljer just en Golf är att det finns inte så mkt och välja om man vill ha fwd, och enbart hålla sig till Tyska fabrikat då jag inte vill ha 4WD, Focus RS men den fanns enbart som 2 dörrars, iofs kommer nya Astra OPC ha 280 hk men den kommer enbart finnas som 2 dörrars också. Sedan om du tycker att det knappast är en motor värd namnet får stå dig själv. Vikt kontra effekt förhållandet verkar du inte ha haft i åtanke när du skrev ovanstående, tom en gammal 205 GTI med 122 hk med vikt under 1000 kg är fortfarande rolig att köra än idag.... |
viobebe |
380hp 205GTI Länk |
|
Jag föredrar som jag konstaterat i mina tidigare inlägg bakhjulsdrift rent generellt men att påstå att bara bakhjulsdrift kan innebära körglädje är väl ändå att ta i. Min GTI ED35 är betydligt mer körglad än den 525iAM E39 jag hade innan under alla förhållanden än just på halt väglag och det är trots allt bara halt ytterst få dagar per år i alla fall i södra Sverige. Dessutom ytterst lite kraftreaktioner i ratten vid acceleration. Och jag håller definitivt med om att GTI är undermotoriserad. Chassit är alldeles för kompetent för så lite effekt trots framhjulsdriften. Tyvärr finns idag få prisvärda körglada bilar med bakhjulsdrift. En BMW med samma vikt/effektförhållande skulle varit en ny 328 men den lär väl gå på 100' till mot en GTI. Och den har också bara en liten 2l fyra precis som en Golf :) |
|
|
Jag har en V70 T4 -11 som jag nu tillbringat 1600 mil i nu och när den första snön nu kom blev jag riktigt överraskad hur osäkert det känns i en V70 när vägen är moddig. V70:n är utrustad med helt nya Hakka 7 med dubb men kan ändå inte jämföras med den 525 E39 som jag hade innan. BMW:n kändes så mycket behagligare i vinterväglag och nån osäkerhet infann sig inte. Det är inte mycket annat heller eller rättare sagt inget som är bättre i V70:n jämfört med en BMW om man glömmer bort prisskillnaden. Motsvarande 5-serie med liknande utrustning som en R-design V70 skulle kosta 500k+ dvs i princip dubbelt så mycket. ///M. Pedersen |
|
| Dags att testa lite sträckor och olika moment i vinterväglag med fwd vs. rwd och samtidigt be någon filma kanske? :) | |
|
BMW är verkligen inte kass på vintern men det finns bilar som är fantastiska när det är 40 cm nysnö på oplogade vägar och de stavas Audi S4/RS5. Vi var och tittade till stugan i helgen som ligger i den Östgötska skärgården och fick verkligen en fantastisk helg med massor av snö och rolig bilkörning. Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jag kan säga efter ca 24000 bakhjuls drivna mil att en RWD är sämre i vissa situationer men bättre i vissa andra situationer. Jag tycker en RWD signalerar mer "ärligt" och är lättare att häva en sladd, ffa hos välbalanserade bilar som BMW. Den enda gången jag tycker RWD inte funkar så bra är djup oplogad snöväg. Men antispinn och antïsladd systemet har gjort att en RWD klarar sig riktigt bra numera och som några påpekar är däcker mer avgörande än själva driften. Det absolut sämsta är en motorstark RWD bil utan antispinn/sladd system med friktions däck. Det absolut bästa är en Permanent AWD med dubbdäck och fungerande antisladd. |
|
|
Det absolut roligaste är en motorstark AWD med urkopplad antispinn och antisladd:-) Håller dock med om att RWD är mer förlåtande och ger inte så höga hastigheter. Man blir varse om att det går undan när du trampar plattan i mattan och sedan ska bromsa, det krävs lite vana och rutin helt klart. Själv har jag sprillans nya friktionsdäck som jag tycker ger ett mycket bra grepp. Nu var det ganska kallt i helgen, drygt 20 minus så underlaget var kärvt och bra med bra grepp. Det var lite kul att leka plogbil:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Det finns usla bakhjulsdrivna bilar, precis som framhjulsdrivna. Men BMW hör onekligen till de bättre, framförallt om de har diffbroms vilket är mer ovanligt på de framhjulsdrivna märkena. Roligast på vintern är dock de fyrhjulsdrivna,framförallt BMW, Varför utesluta dessa i diskussionen?/ Bredsladd. mrMPOWER |
|
| Optimalt för bus tycker jag är drivning runt 35/65, dvs mera bak. Inte 50/50 då det blir för yvigt när man hela tiden måste vrålgasa ut bilen på våldsamt ställ för att inte hamna i brutal understyrning. Xdrive fördelar ju gärna mera kraft bakåt. Nya Audi också? Inte gamla... | |
Ekin |
och för att inte tala om 325IX, den optimala vinterbilen:) |
| Lägger till en fråga: Om man på 3ans växel med en 540 gasar på motorvägen, är det normalt att man får hjulspinn med rätt okej däck och -5, på till synes bar asfalt (kan dock vara fuktig)?? En "trimmad" S60 med ca 315hk enligt ATM spinner troligtvis inte loss under samma förhållanden. märkligt? kan tyckas. roligt? ja :) | |
| Nja systemet är inte inkopplat då ABS systemet är ur funktion. Den gör så ganska ofta faktiskt. Jag blir inte ledsen men tycker det är märkligt... :) Men med halt kanske du menade fuktigt, eller tänkte du på snö/slask/is? | |
| ;-) Inte så överraskande att den spinner loss på 3an i -5 om inte DSC/ABS systemet är inkopplat, du har ju en V8a på nästan 300 hk, har man dessutom manuell låda så ännu skojigare. | |
|
Dessutom kommer vridmomentet direkt som en smäll i hjulen som kan få igång "sliret" i 540n medan det inte gör det i den "trimmande" S60n med turbo som ska varva upp, är den trimmad kanske effekten ligger högt i registret dessutom. Så vad har den för varvtal och hastighet när det händer, motsv. för din 540, vilka däck, var det verkligen provat på samma vid samma tillfälle osv. Fast hade det varit min 540 hade jag mest varit nöjd och S60 hade ändå inte varit något alternativt att lägga energi att fundera över. :) |
|
| hehe okej jo det är ju sant som ni säger :) Tänkte inte så långt som marin gjorde, kan nog ha lite med saken att göra även om jag tycker S60n har en riktigt trevlig/bra motorkaraktär för att vara vara en turbo! Nej har inte jämfört seriöst, kom bara på tanken och skrev av mig på forumet^^ | |
| Länk | |
Ekin |
stackars bil... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.