|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Om kollegan är en sån fär hopplös person som inte är mottaglig för sakliga argument och fakta är det mest slöseri med energi. Men fråga vilka moderna BMW han personligen har ÄGT eller kört 100 mil vintertid, vad det satt för däck (märke, modell, dimension) på dem och vad det var han tyckte var så dåligt. Själv är E39an otroligt mycket bättre än Audi 80n som trots endast 90 hk spann loss och tappade styrförmågan på våt asfalt, än värre på vintern för att inte nämna de ofrivilliga bakvagnssläppen om man körde lite för fort och släppte gasen. E39 även med DSC av håller inte på med några såna dumheter alls och säger till när det börjar gå för fort. Enda nackdel låg markfrigång (värre med sportchassi) vilket saboterar framkomlighet i djup snö/från stillastående. | |
| Om man ska vara någorlunda objektiv ska man inte jämföra Audi 80 med E39. Den borde väl snarare jämföras med E30 eller E36. | |
| Absolut. Men jämför med A4 istället. Exakt samma problem! Dock bättre beteende med bakvagnen, fortfarande sämre än E39. Sen går det ju alltid att klistra på ett antisladdsystem som är bra på att förhindra bakvagnssladdar, men bättre manöverförmåga får man inte! | |
|
Ibland kan jag dock tycka att vi pratar om detta på ett litet manligt "macho" vis. ;-) Dvs att det är lättare att häva sladdar och köra brett under en känsla av kontroll med en bakhjulsdriven bil på vintern än en framhjulsdriven? Det må så vara men en majoritet av svenska folket vill nog inte ha några sladdar alls? ;-) Eller att det upplevs något tryggare om framvagnen kasar fram lite jämfört med att bakvagnen slänger ut i en kurva? |
|
|
Håller med Mats helt och hållet, men eftersom detta är ett BMW forum där körglädje prioriteras kommer svaret alltid bli bakhjuldrift under i alla fall den hala delen av året... Men tyvärr konstrueras de flesta bilar inte med oss på detta forum i åtanke utan för att passa den stora massan av bilförare som bara vill ta sig från A till B. Det är väl säkert därför som det numera är svårt att hitta bilmodeller där ESP överhuvudtaget går att koppla ur och det gör också meningen med bakhjulsdrift högst begränsad. Det är väl säkert bara en tidsfråga innan BMW också begränsar den möjligheten - till alla bilentusiasters förtret. Provkörde nyligen en Lexus GS300 av den senaste modellen och så fort det kunde noteras den minsta tillstymmelse till bakvagnssladd gick ESP in och inte nog med det det började ljuda en varningssignal... för att uppmärksamma hur farligt det är med körglädje :) |
|
|
personligen hanterar jag min Volvo 850 MYCKET bättre än 540n vintertid, båda bilar utan anitspinn/sladd. Det kan säkert till stor del bero på att jag är mer van vid fwd och känner Volvon bättre. Volvon har ju inte lika hög vikt och kanske lite smalare däck åxå (205mm), vet ej vad BMWn har. Men jag förstår inte vad vissa menar med att man inte har samma kontroll över en fwd om man får sladd / vill "köra brett", går väl å göra minst lika bra med en fwd lr?! ;) |
|
|
Mitt inlägg var kanske lite otydligt, men jag "sladdar" ytterst sällan utan upplever att jag har mer kontroll på en bakhjulsdriven bil under helt vanlig körning. Att en bakhjulsdriven bil dessutom går att leka med på ett annat vis är endast en ren bonus! //Bjersér |
|
|
Jag tycker hela diskussionen med överstyrning är snart 10 år för gammal. Idag är det däcken som utgör flaskhalsen vid normal körning, inte FWD/RWD eller ens antispin eller traction control (då jag antar att majoriteten av ASC+TC på nya bilar är good enough). Som exempel; har någon lyckats överstyra en BMW med DSC i normalläge? Det är omöjligt med min iaf. Den bromsar helt sömlöst och snällt så att grepp fås omedelbart. Extremt odramatiskt. Sen hurvida greppet räcker för att ta kurvan kan knappast bilens elektronik påverka, det bestämmer däcken och farten. Dock ska man säga att om rattutslaget är extremt så bromsar DSC mer så att den kan tillgodogöra sig rattutslaget. Ju större rattutslag, dess mer ingriper DSC (bromsar kraftigare så långt greppet tillåter). |
|
|
Visst har du rätt. Alla moderna bilar är säkra om man monterar riktiga däck. Men då har vi ju inget att diskutera? Nämligen skillnaderna som kanske bara ett fåtal bryr sig om. :) Sen verkar ju många inte fatta att markfrigången på många BMW är lägre än t.ex. en vanlig Volvo etc, vilket för övrigt ger bra köregenskaper, men pga detta får man betydligt sämre framkomlighet i djupsnö. Har inget med bakhjulsdriften att göra men slutsatsen blir då givetvis "bakhjulsdrift är ju värdelöst på vintern" osv. |
|
| Förra året (har jag för mig) gjordes ett test av Teknikens värld - en FWD Saab, en AWD Saab samt en RWD BMW och en AWD BMW.... I Acceleration var en bakhjulsdrivna BMWn hopplöst efter den framhjulsdrivna Saaben som i sig var efter båda AWD bilarna. | |
|
En kompis som har en gammal slö merca hade svar på tal angående framhjulsdrift:Drar du skottkärran efter dig också?? HAHA!! Klabbarparn |
|
| Kör mer än gärna min gamla passat 99 syncro på vintern. Går som ett strykjärn i kurvorna. Man gasar på lite och bakvagnen svänger ut lite fint och hjälper till att styra bilen härligt genom alla hala kurvor. Har faktiskt aldrig saknat antisladd o sånt bjäfs. Tyvärr ska den gå i graven nu för nästa vecka skruvar tyskarna ihop en ny 320d xdrive åt mej. | |
|
Tja om man skall dra en tung skottkärra över en hög tröskel så görs det med fördel genom att dra skottkärran efter sig eller backa med den över hindret - det är ett par kraftvektorers olika vinklar i dom två olika fallen som faktiskt kan göra ganska mycket skillnad på resultatet... [när man skjuter skottkärran framför sig så har man en kraftvektor snett nedåt framåt som gör det tyngre att få hjulet över hindret med snabbt kraftigt ökad verkan ju högre hindret är och är hindret lika hög och högre än hjulets nav så är det stopp oavsett kraft - drar man lasten efter sig så är kraftvektorn snett uppåt av dragkraften som underlättar att lyfta hjulet över hindret även om hindret är höge än mitten av hjulets nav] lite av detta kan man nog överföra med körning i djup snö... |
|
|
Det finns två läger - de som kör bil för njutningens skull, och de som kör bil enbart för att frakta röven mellan plats A och plats B. Den förstnämnda skaran kör bakhjulsdrivet, de andra kör framhjulsdrivet. (Fyrhjulsdrivet är ett gränsland) Det GÅR inte att argumentera bort att det är roligt som fan att när som helst kunna lägga på ett kontrollerat bredställ :) |
|
viobebe |
Skitsnack Hexagon! Det finns bil intresserade som kör framhjulsdrivet utan att frakta det du beskrev ovan. Jag trivs alldeles utmärkt med framhjuls drivet, skall inte berätta om mina bravader om vad jag gjorde på vintrarna med E30:s med mina 205 GTI:s slutet av 80 talet början 90 talet..Framkomligheten skall vi ens inte diskutera Men som sagt det är väl tur att vi alla tycker olika, jag älskar övermotoriserade framhjulsdrivna bilar..... |
|
viobebe: om du älskar övermotoriserade bilar, varför har du då en Golf? Det kan väl knappast kallas motor alls? Är inte det en sån där man får när man köper en Big Mac med leksak i kartongen? ;) Med en X5 är man in varje fall helt överlägsen både fram/bakhjulsdrivet. Särskilt de framhjulsdrivna bilarna är ju faktiskt lite löjliga när de inte kommer iväg från rödljuset för att framhjulen bara snurrar (särskilt det som har minst fäste) ;) |
|
| Är det BARA jag som inte förstår varför man inte kan sladda och ha roligt med en fwd också? ^^ Känns som att många menar att fwd bilar inte kan brukas på annat sätt än att "normal körning".. Har inte sladdat så mycket med rwd, men tycker man har mycket bättre kontroll med fwd. Jag hanterar i varje fall min Volvo 850 bättre i vinterväglag än 540n. Men det är jag det.. | |
|
Nu föredrar jag visserligen bakhjulsdrift, men några av dom roligaste bilar jag kört har varit framhjulsdrivna & några av dom tråkigaste jag har kört har varit bakhjulsdrivna. Körglädje sitter inte i vilket hjulpar som driver. Lite on topic så tycker jag BMW gör bilar som funkar alldeles utmärkt i vinterväglag. |
|
|
Jag gillar ju inte när det rycker och sliter i ratten när man gasar på, det tycker jag drar ner både komfort och körglädje, minns en trimmad Volvo 850 som försökte köra i från mig i min 540 när jag hade den, han for hit och dit framför mig och såg ut att ha fullt upp med att få den att gå rakt fram bara=) I 540in satt man med en hand på ratten lätt tillbakalutad och väntade på att han skulle sluta vingla så man fick komma förbi=)=) Länk |
|
|
Länk Är detta fränt? Nej. Han får ju knappt upp fart. Även om det finns många körglada fwd bilar där bakvagnen är med på noterna så att man kan kasta bilen hit och dit och få sladd (roligt) så saknas ju möjligheten att hålla kvar en sladd så länge man vill eller att bara ge mera gas för att skicka ut baken utan att gunga bilen eller dra i handbromsen. Men det bästa är med rwd när man gasar på, får ut baken, svänger dit man ska, behåller gaspådraget, börjar räta upp, känner hur bilen sätter sig varpå man skickar på full gas och når maxvarv inom kort för att sedan skicka i nästa växel. Underbart. Kräver underlag med skaplig friktion för bäst effekt, typ asfalt i stark kyla med lite lite fukt, eller på våt asfalt. Eller torr om man törs och har pulver. Men just ögonblicket när man börjar räta upp och känner bilen sätta sig och det sticker iväg. Ah... Precis då har man ett ögonblick av konstant motorvarv också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.