|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Ytterligare en gång uppstod en bildiskussion här på jobbet och en kollega hävdar bestämt att bakhjulsdriva bilar är "värdelösa" på vintern. Hans tes är att i en (för) snäv kurva så drar sig FWD-bilen fram och har därmed bättre grepp en en RWD-bil. Jag hävdar att det inte längre är 1993 och med dagens DSC har bilarna lika bra/dåligt grepp givet samma däck iom att DSC jobbar så snabbt (100-1000 ggr/sec) samt med individuell bromsning på varje hjul. Dessutom hävdar han att man har mer tryck på framaxeln med FWD medans jag menar på att BMW, och antagligen de flesta andra nya bilar, har 50/50-balanserade axeltryck (+- ett par %, BMW ligger väl ofta runt 49/51 vill jag minnas). Vad säger ni? Kan jag hittat något vintertest online som visar att BMW är lika bra/dålig som vilken FWD-bil som helst? AWD-bilar bortser vi ifrån i denna diskussionen. Min egen E46 är omöjlig att få att "sladda runt" (stall:a via överstyrning) med det tror han inte på. | |
| Om han inte tror på att din E46 inte kan "sladda runt" som du skriver är det nog inte mycket som biter på honom. Ignorera och gå vidare :) | |
|
Jo, jag borde kunna hitta ett vintertest med FWD/RWD som visar att drivningen idag inte har att göra med vilken som har bäst vinteregenskaper. Jag hittar inget bra via vår vän Google.. Någon som vet? |
|
|
Denna Länk test kan du visa din kollega. mvh/ Anders |
|
|
Körde innan en BMW 525 E39 och den var helt fantastisk vintertid jmf med den Golf GTI jag har nu. BMW:n ingav ett helt annat förtroende för effektiv körning vid halt väglag. Det som väger upp för Golfen är ett fantastiskt mycket bättre drivgrepp från framförallt låga hastigheter - helt otroligt mycket bättre till och med - trots friktionsdäck istället för fina dubbdäck. Den extra tyngden i kombination med betydligt mer utvecklad antispinn system är säkert anledningen. Antispinnsystemet på BMW:n ströp motoreffekten för mycket med resultat att det kändes som om inget av bakhjulen snurrade. Kunde fastna på parkeringsplatsen med bara några millimeter snö/is bakom bakdäcken. Men trots det längtar jag tillbaks till bakhjulsdrift, framförallt vintertid. Mycket roligare är svårt att ha. Handbromssladdande är inte ett dugg kul :( Golfen är ändå mkt bättre än många andra framhjulsdrivna bilar. Jag minns speciellt V70 Drive jag hade som tillfällig lånebil förra vintern. Värre vinterbil är svårt att föreställa sig. NOLL styrkänsla ihop med framhjulsdrift och ett överkänsligt antisladdssystem gör körningen på gränsen till trafikfarlig. /Kalle |
|
|
Jag har kört framhjulsdrivet i över 20år och varit övertygad om att det är det bästa på vintern. Dom två senaste vintrarna har jag dock kört BMW. E39 540 Touring f.ö. Nu har jag ändrat mig helt, framhjulsdrift är inte alls bäst alla gånger. |
|
|
Jag vill påstå att det handlar mest om däcken och åter däcken! oavsett bakhjulsdrift, framhjulsdrift, eller lågbyggd AWD som ändå plogar med underedet i snön. Jag vill påstå att den bil som är försedd med dom finska värsting-dubbdäcken och högst markfrigång är den som tar sig fram bäst oavsett vilket/vilka hjulpar som driver. |
|
|
Jag har åkt BMW 3.0S -72 i 32 år i alla väglag inklusive i Norrland. Jag har också ägt en del framhjuldrivna bilar (bla SAAB V4, 99 ,og9-3 och Lancia A112) De flesta "allvarliga" tillbuden har inträffat med de framhjuldrina bilarna som har haft en tendens att gå rakt fram i kurvor. Jag tror att vad man gillar och inte beror i hög grad på vad man är van vid. Sedan är det säkert så att för "vanliga" bilförare är nog framhjulsdrivet mest säkert. PerL |
|
|
Jag får "flashback" från Trafikmagasinet av den här tråden. Vi som hängt med ett tag minns säkert intro till serien Trafikmagasinet, med den bruna Saaben som får sladd och går rakt fram av vägen i kurvan. Sedan kommer en svajig gammal 240 i samma kurva med ett härligt bredställ! ;) |
|
| Nu skiljer det mycket mellan olika bakhjulsdrivna bilar. Min nuvarande E46 är ljusår bättre på vintern än min förra E30. Det kan ju även vara skillnad mellan olika framhjulsdrivna bilar. Så att välja en specifik bilmodell av vardera slaget och jämföra dom säger kanske inte så mycket. Men generellt tror jag att framhjulsdrift är bäst på vintern. Det gäller t ex framkomligheten i lös snö där en framhjusdriven bil "äter" sig fram. Jag tror också det är säkrare att göra en omkörning med en framhjulsdriven bil om man ska köra igenom en snösträng i mitten av vägen. | |
| Länk | |
|
Citat från min länk: "BMW är bakhjulsdriven men klarar sig trots det överraskande bra på vissa vinterunderlag. Den går bra på villagatorna och driver på bra i uppförsbackar. Men sämre i djup snö. På landsväg känns denns påtagligt mindre stabil än den framhjulsdrivna Saab 9-5." |
|
|
Håller med ovan, däcken är viktigast. Sedan är ju frågan vad man är ute efter, riktningsstabilitet i snömodden på motorvägen eller körkänsla på favoritvägen? Riktningsstabilitetsronden lär ju inte bakhjulsdrift prestera bra i någonsin, och det är väl ofta där motorpressen fokuserar. |
|
| Fast just i snösträngarna på motorvägen tycker jag min 118d är många resor mindre lynnig än min gamla 9-5 från 2007. När ena framhjulet släppte på den så ryckte det rejält i ratten, BMWn går som ett strykjärn där. Är jag ensam om den åsikten? | |
|
Ärligt talat känns diskussionen som "Min pappa är starkare än din!"... Gillar man inte bakhjulsdrivna bilar är problemet inte större än att man köper en framhjulsdriven dito - och vice versa. Varför gå och gräma sig över hur "dålig" kollegans bil är i förhållande till den egna bilen (som givetvis är perfekt)? Har man så lite problem att man måste problematisera någon annans bilval? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mja. Poängen är just att ta död på kvasidiskussionen. Därav vill jag gärna ha tester liknande de länkade ovan. Perfekt killar! Har vi fler? Sen var diskussionen främst köregenskaper i trafik och inte hurvida FWD plogar sig fram bättre när man ska ut ur sin uppfart. Där ÄR FWD något bättre. |
|
|
Körde en ny Ford mondeo mellan Skövde och Mariestad förra vintern i mycket dåligt moddigt väglag. Sladdrigare bil har jag aldrig kört. En fröjd att sätta sig i 320:n jag hade då. Bara att köra. Man har ju faktiskt kontroll över bakhjulen på en bakhjulsdriven bil, vilket inte kan påstås med en framhjulsdriven bil........ En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
I trafik inga problem enligt min erfarenhet. Under svåra förhållanden från stillastående, kryp fart eller under parkeringssituationer med isfläckar utan last i bagaget upplever jag dock bakhjulsdrift som sämre än framhjulsdrift. En del kan nog också skyllas på att E39 5 serien är en tung bil. Ett knep från stillastående och dylika situationer kan vara att koppla ur dsc, har hjälpt mig några gånger. DSC systemet är dock grymt bra i trafik. Självklart kan det också försämra vinteregenskaperna om bilen är låg/sänkt vilket inte min är. |
|
|
En framhjuldriven bil spinner ju loss lättare på torra sommarvägar, måste ju vara en nackdel i vissa lägen med det på vintern med.. tycker e39an är en stabil vinterbil och gillar inte framhjulskrafs som bara vill kana rakt fram. Länk |
|
|
Jag minns en test på 90-talet när E39 var ny, man jämförde vinterkörning med Volvo som då hade gått över till framhjulsdrift. Nu minns jag inte vilken tidning som testade, men man var övertygad om att den framhjulsdrivna bilen skulle vinna kampen enkelt. Resultatet blev tvärtom, tack vare att DSC:n jobbade så bra i BMW:n. Även om de flesta bilarna har mera tyngd över framaxeln så är detta inte till gagn för fästet vid start osv. Framhjulsdriften gör ju att bilen vill lyfta sig själv, det blir inget marktryck kvar och det spinner. Med bakhjulsdrift blir det tvärt om, bilen sätter sig och ökar trycket mot backen i stället vid start. Alla vi som varit med tillräckligt länge kan t.ex intyga att gamla VW-bubblan som hade både vikten bak och bakhjulsdrift var bra på att ta sig fram, frånsett annat som gjorde vägegenskaperna luriga naturligtvis. Samtidigt kunde en SAAB 93 med 30-40 Hk eller vad det var i tvåtaktsspisen rita hur långa streck som helst i asfalten. Allt just av orsakerna som beskrivs ovan. FP |
|
|
Det viktiga är att man har bra däck och att man känner sin bil, vill din kollega bestämt hävda att bakhjulsdrift är värdelöst på vintern har han antingen en skruv lös eller väldigt lite erfarenhet bakom ratten. Jag tror inte att diskutionen om bakhjulsdrift kontra framhjulsdrift någonsin kommer få en lösning, endast för att bägge har både för och nackdelar och att dessa överväger varandra. Personligen föredrar jag helt klart bakhjulsdrift och tycker mig få bättre kontroll med en sådan. Eller kanske inte bättre kontroll, men jag har enklare att förmå en bakhjulsdriven bil att bete sig som jag vill jämfört med en framhjulsdriven bil. Men det hänger troligtvis starkt ihop med att jag har mest erfarenhet av drivningen i bakändan! Jag minns även ett test i Teknikens Värld 3/2001, där en bakhjulsdriven 520i med elektroniska hjälpmedel testades mot en VW Passat 4motion (Jag vet, fyrhjulsdrift). Bland annat testade dom hur fort dom kunde köra genom en skarp och lång kurva, för Passat blev farten 34km/h och för BMW 32km/h. Tyvärr körde dom ingen framhjulsdriven Passat, det hade varit intressant att veta hur fort den klarat kurvan. Men kort sagt, det finns mängder med bevis för att bakhjulsdrift duger lika väl som fram eller fyrhjulsdrift på vintern för normal körning. Räcker inte detta som bevis för din kollega så får han väl fortsätta med sin syn på saken! Bli barnslig och kontra med att "Framhjulsdrift är värdelöst på vintern" istället! ;) //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.