|
|
|
|---|---|
|
hej en fråga har en bmw e61 touring 525i 05á.Mitt problem är urladdat batteri,Började i dec 2011 lämnade då in bilen hos bmw ludvika.efter byte av -kabeln på batteri + uppgradering så funkade bilen igen och iga urladdningar av batteri- men nu förra måndagen när jag skulle till jobbet så va batteri dött fick hjälpstarta den igen och ladda varje natt lämnade nu in den igen för samma fel som förut Måndags bmw ringde mig idag onsdag efter flera dagars felsökning och talade om att jag måste byta motorstyrdonet på bilen a staxt under 10.000:- + arbete är detta vanligt.på denna modell.kan nämna att förra gången gick summan på staxt under 5000:- samt byte av batteri mm. gär det inte å reparera den gamla motorstyrdonet å slippa köpa en helt ny Tack på förhand Erik Bertelshofer.Kopparberg. | |
|
Man blir mörkrädd av sånt här! Varför ska dom byta motorstyrdonet? Skulle detta kunna göra att bilen inte går i "sleep mode" ? ___________ Mvh Chrille |
|
|
Låter som ett solklart fall av verkstadsreklamation. Testa att prata med importören och höra vad de har att säga, det är ju ingen direkt vacker goodwill... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Motorstyrdonet är programmerat med info om Batterikapacitet/storlek Ampmässigt det är sedan synkat med IBS systemet /batteriövervakningssystemet som är sensors för att skicka aktuell laddningsinfo till motorstyrningen som i sin tur styr generators laddning och även kan koppla bort strömförbrukares om batteriet blir för urladdat så att bilens startförmåga inte kan säkerhetsställas. I mina ögon sett helt onödigt system som ställer till mera problem än gör nytta. Infördes först på E65 som vanligt försökskanin, och sedan i något enklare version på 5 serien E60-E61. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är inte något annat som drar ur batteriet då? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Får tacka alla för svar...Men roger på bmw ludvika försökte få det på en goodwill av bmw. Men det vart blankt Nej av dom.Lutar faktiskt åt ett bil byte till nyare modell frågan är vilken modell å vilen som har minst problem i Bmw serierna vill juh gärna ha en touring igen för en har mest nytta av en sådan. vill inte ha mer el-fel så det blir nog till å byta in den om man nu får nått för den sen -04 mod -05 med 15600 mil på nacken nu.blir nog en 2010 eller 2011 i alla fall. |
|
|
Heya! Detta är visst en smula äldre tråd, men jag sitter i exakt samma sits - förutom att jag inte har gått med på att punga ut storleksordningen 20 lax på slumpmässig felsökning för kunds räkning. Min uppför sig likadant - bilen har stendött under full färd ett par tillfällen. Dvs 50km/h så släcks allt vad instrument heter, vindrutetorkare vispar och fönsterhissar blir obrukbara.. kort och gott ett snabbt förlopp på ca 1 minut från fullt funktionsduglig bil till en svart skugga på vägen med endast motor igång. BMW felsök tycks ha ett par förklaringar till det här: 1) Dåligt batteri. Måste bytas, och kodas om i mjukvaran =1800kr kodning, totalt runt 4000kr. 2) IBS (Intelligent battery sensor) uppför sig dåligt. Det här är, som nämnts, en löjligt avancerad övervakare över elförbrukning. Mer står att läsa här: Länk Den är kopplad till DME'n (motorstyrboxen) som i sin tur pratar med Generatorns laddregulator via något som kallas BSD - bit seriellt gränssnitt. I korthet är det en brygga som kan ta hand om diverse felmeddelanden. Mer om den här: Länk Så, att döma av vad felsökningsnissarna gjort i ditt fall är att de sett felmedeelanden som pekar mot DME och mot den här BSD bussen. Och då har man säkert dratt slutsatsen att DME'n är trasig - eftersom att inte generatorn specifikt genererat felkod. PRecis samma som hos mig. Det visar sig att det är rätt lite den här BSD bussen egentligen kan säga om hur generatorn mår, eller specifikt hur den felar. Med mer än att den felar. Min teori så här långt, är att det rör sig om att laddregulatorn spökar. Sannorlikt, om generatorn har ett par år på nacken och har fått jobba med dåliga batterier är det inte osannorlikt att den är slut.... Min BMWnisse ville helt enkelt byta hela generatorn "för att testa" för en ca 9000kr. ...en laddregulator kostar 600kr löst. Men det var ingenting som BMW jobbade med här. Slutsats: Det kan mkt väl vara din generator som strular snarare än att det är styrboxen. (PS: Det säger dessutom en hel del att man först tittar på felen i MJUKVARA istället för att traditionellt kolla närmare på generatorns funktion.....) Mvh Surk |
|
|
Kan de inte bara följa BMWs instruktioner och felsöka/mäta? Byta motorstyrdon låter som värsta rödluvan. Skulle nu hårdvsran i DME för BSD vara paj (ytterst långsökt) så går det ju att mäta med oscilloskop på kabeln. Finns väl tom oscilloskop inbyggt i originalverkstadsutrustningen? |
|
|
hej kan nu dax läget tala om att nu ett år senare nästa så fungerar bilen med ny motor styrenhet + felsökning ett kalas på 23000:- .inget kul med dessa summor .Men nu är det som det ska fick en helt ny modell av motorstyrenhet som bara general agenten i malmö kunde beställa.pga dom gammla innehåller en hel det barnsjukdommar på hela serien så jag fick en helt ny modell som normalt inte finns på marknaden. |
|
|
@Marine849 Jodå, de följer sina procedurer, och den hänvisar inte mer till att generatorn inte beter sig som den skall. Men det går inte att utläsa från felkoder varför det är så, mer än lite allmänt mumbo. @buickpower Fy fan, jag hoppas verkligen jag kommer undan 23k, det är inga cash som är rimliga att lägga på det här. Min kärra skall till en MECA verkstad och få en ny generator där, till halva priset mot vad BMW tar. Löser det problemen vore det förstås guld. Poängen att gå till tredjepart i detta läget är att jag gör precis samma åtgärd som BMW föreslog. Men till halva priset. Ytterligare, jag är fruktansvärt intresserad om någon vet om det går att koda om laddningsbeteendet? Dvs, om dte finns uppsatta gränsvärden och liknande man kan skruva på via ex NCSexpert? .....jag vill djävligt gärna vara säker på att genreatorn aktiveras så fort motorn körs, (bilstereotävlande). |
|
|
Beroende på felet får man väl gå utanför DIS och ta fram oscilloskopet på BSD-tråden. Dock, om den försvinmer fungerar generatorn som en gammal hederlig. Men innan det kommer på fråga (eller att byta något öht) bör man ta reda på varför batteriet laddas ur. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.