AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
528

Då har man hämtat pärlan från Deutchland =)

KI
28
KITT
325 -89 M-paket, M-Technic
Då har är man alltså hemkommen från Berlin och nu är man ägare av en BMW 325 med M-paket och M-optik. Bilen var i mycket gott skick så när på en liten läcka i grenröret, dock inte någon fara. Har kört den hem dvs 120 mil och den går som ett skott! Med i bilen var ett riktigt bra ljudsystem bestående av 10 ggr cd-växlare med 6 högtalare + en fet sub i bakluckan. Givetvis var det också med fördelningsfilter + slutsteg. Många delar var nyligen bytta så som oljan, remmarna, bromsarna (skivor + diskar) + ett stag av något slag. De gamla låg i kofferten, samanlagt hade han lagt ner ca 2000 DM på reparationerna enligt säljaren (ca 9000 kr). Igentligen åkte jag ner för att köpa en 525:a men den var såld när jag kom så jag ringde den här privatpersonen och han var väldigt ivrig på att sälja sin bil, så ivrig att han trodde att jag prutade när jag frågade honom på engelska över telefon vart han bodde, då sägar killen på knagglig engelska att hans sista bud var 3500 DM för bilen (ca 16500 kr). Jag åkte och kollade på den och provkörde den. Allt var fint på den, däremot var spakarna för att veva ner fönstrena till bakdörrarna trasiga (handtaget av) så jag prutade ner ytterligare 500 kr. Jag betalade alltså 16000 kr för en BMW 325 1989 med M-paket och M-optik. Fick massor av kvitton från reparationer och service+kvitto och allt så det verkar helt okej så nog måste man vällan säga att jag gjorde ett klipp!!! Jag är helnöjd, den är jättekul att köra verkligen. Ska bara skaffa 17 eller 18 tummare nu för det är bara 15 nu, dock breda men ändå.

Mvh Richard
frazze
Kitt: M-optik på E-30 vad innebär det...?
De
35
Dennis
323 TI Compact -98
menar du inte M-technic??
KI
28
KITT
Hehe ja ni som ni ser så är jag ju grön inom BMW området men man lär sig på sina fel som fröken brukade säga =). Jo visst menar jag M-technic. Vet inte riktigt vad det innebär faktiskt mer än att det har att göra med m-serien och det är ju inte fel. Om det finns någon som kan förklara vad det innebär så är jag idel öra =).

Mvh Richard
KI
28
KITT
Så det är alltså enbart utseendet som har med M att göra inget annat?

Mvh Richard
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Stora M-paketet ska även innebära grövre dämpare och styvare chassi. Kan vara bra att veta ifall du skulle behöva köpa nya dämpare i framtiden.

Rent spontant så är beteckningen "M-paket" på en E30 konstig då det inte är några spoilers eller liknande från M3:an (jämför M-paket/optik på E36).

Mvh
Carsten
An
43
Andreas Jansson
325i touring - 89
Hej!
Låter som om du fått tag på en 325:a för ruskigt små slantar, hoppas bilen vidare inte gör dig besviken.
Vad har bilen för utrustning, hur långt har den gått? Vad gäller dina planer på 18`fälgar på denna E30, kolla upp det noga innan montering...!

Lycka till!

325 E30
KI
28
KITT
Tackar för alla svar. Bilen har speciella fjädrar och styvare chassi efter vad jag förstått, den går som en gud på vägen. Tycker också att den går fruktat snabbt men kan ju ha fel. Var uppe i 200 km/h på autobahn och då var den uppe i typ 4000 varv på 5:an och jag kunde trycka ner gasen bra mycket längre men vågade inte då jag hade varit vaken i ca 24 timmar och astrött. Bilen har sportstolar, c-lås, BMW larm, 15 tums lättmetallfälgar med breda däck, fartthållare orginal, front och bakspoiler och även något på sidorna måste vara m-paketet. Sportratt har den också. Baktill sitter märket m-technic i liten skåra så det är äkta och fram på grillen sitter M märket. Den har gått ca 16000 mil. Många delar är bytta så som remmar, bromskivor, någon arm till hjulen fram (kan inte vad det heter), har kvitton och de gamla delarna kvar. Oljan är bytt i aprill (satt fast en lapp vid oljan i motorn så jag läste det där för säljaren sa det inte). Ja som sagt det går jättefint tycker jag. Det ända felet är som sagt en liten läcka i grenröret så den ska jag fixa till.

Mvh Richard
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
200 blås, 4000 varv är inte det rätt lite
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Min förra E30 325 -88 varvade ut hela femman och låg då i lite mer än 245 på mätaren (kommer ej ihåg exakt) så du kan nog dra på en bra till!

Mvh
Carsten
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Man kan tycka att man gör en bra affär när man handlar bil i våra grannländer, men man ska ha i åtanke att man får lika lite betalt för bilen när man säljer den här hemma som man gav för den. Det finns alltså 2 olika prissättningar på samma bil, import och svensksåld. Appropå M-technic, det har inget med bilen M3 att göra. M'et står för att bilen är utrustad med ett chassie och/eller ett spoilerpaket som är framtaget av BMW Motorsport, därav M'et. Så man ska alltså inte dra några paralleller med bilen M3, för den är helt omarbetad av BMW Motorsport.
KI
28
KITT
Ja okej men då har den i alla fall Motorsports spoilerpaket och även motorsports fjädrar och chassi vilket inte är helt fel. Sen visst har du rätt i att priset blir lägre på en import bil, men jag vet att jag får ut betydligt mer än 16000 kr för min bil när jag väl säljer den för den var till och med billig för att vara tysk.

/Richard
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
o även om du inte får ut mer än du gav så har du åkt en jävligt kul bil ett tag utan att fölora några större summor!!!!helt ok köp tycker jag!!!!=)

D är fegt o släppa gasen!
KI
28
KITT
Haha exakt, bra svarat grabben!!! =))

/Richard

Here I am! Rocking like a hurricane! =)
GT
9
GT
523iAT -98
Så du köpte den privat?
Hur gjorde du med exportpapper och skyltar?
Visste du hur man skaffar sådan eller hjälpte säljaren till med det?
KI
28
KITT
Jag köpte den privat faktiskt så jag fick låna säljarens reg skylltar hem sen skickar jag ner ett papper som jag får i tullen så att han kan avregistrera bilen, ibland vill de ha tillbaka skylltarna också men det ville inte den här killen. Export skyltar + försäkring kostar annars ca 1500 kr vilket jag då slapp att betala. Det är rätt krångligt att fixa fram dessa export skyltar också, hellst om man inte kan tyska. Sen är det inte alls svårt bara man ser till att alla papper är med och i ordning. Sen när man anländer den svenska tullen så går man bara dit och köper interimskyltar + försäkring för 950 kr, de kollar igenom papprena och du fyller i lite papper, tog mig ca 10 min sen var det bara att puttra på hemmåt =). Det gick som en dans! Men gör bara inte som jag som åkte ner utan att ha bokat en bil, trodde att de bilar jag var intresserad av fanns kvar och att det var enkelt att hitta i Berlin med hjälp av en karta jag köpt i sverige, men icke sa nicke, det blev till att fara runt i taxi för Berlin är STORT! Detta kostade mig 800 kr vilket man kan betydligt roligare för.

Lycka till!

Mvh Richard

sm
99
smartin
318iS -90
Är inte de tyska reg-skyltarna personliga?! Om en tysk säljer en bil tar han loss skyltarna och sätter dem på den nya bilen...eller är jag helt ute och cyklar?
KI
28
KITT
Jo du har helt rätt, de är personliga men killen som hade bilen innan sa att det räckte med att jag skickade honom ett av papprena som jag får vid svenska tullen, skylltarna kunde jag kasta sa han. Det är nog från person till person om man vill ha tillbaka skylltarna eller endast pappret.

/Richard

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.