AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.615

Erbjudande om gratis förbesiktning från BMW Sverige?

Sida 2 av 2
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@esadh: Varför ska man mörka sin förbesiktning? Den som kommer att köpa mina bilar efter mej kommer att få en hel pärm med papper: SBP, verkstadskvitton och förbesiktningsprotokoll. Jag tycker det tyde rpå en lite låg männsikosyn att förutsätta att man döljer sina förbesiktningsprotokoll. Det är väl bättre att både BMWverkstadens kritiska/arbetssökande ögon och SBPs granskande ögon synat bilen. 4 brukar se mer än 2 ögon.

Givetvis ska man inte mörka bilens fel men jag ser inte syftet med förbesiktning som det.

Men jag är kanske lite över genom snittet när det gäller att spara dokumentation kring bilar.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag håller helt med dig, 325cabrio! Men jag har ännu inte tittat på någon bil där förbesiktningar är redovisade så du är nog tyvärr ett av undantagen. :-/

Låg människosyn brukar komma av att man har blivit sviken inom det område man pratar om i kombination med att man har fattat att det inte blir bättre. Med så många här som har uttryckt att säljare fuskar och ljuger för att trissa upp priset på sina bilar så blir jag lite förvånad över att det råder en sådan naivitet angående just förbesiktningar. Bara för att det finns en handfull här som låter bli att fula sig betyder det inte att den stora massan låter bli.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tycker att det är rätt bra att få en gratis genomgång av bilen.
Tex så har jag precis köpt mig en "ny" bil, en -07.
Jag är ganska pedantisk av mig, och vill ha en bil i toppskick.
Eftersom BMW-verkstaden gärna vill sälja och byta delar, så litar jag på att de kollar bilen mycket noga, och anmärker på minsta fel.
Bilprovningen kollar väl mest att bilen inte är trafikfarlig..
Ska lämna in bilen i veckan.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
SBP kollar säkerhet och miljö-aspekter. Avgasvärdena är ju inte direkt en säkerhetsak utan en miljösak.
Men SBP kollar ju inte dikret skicket på motor och kaross så länge det inte inverkar på säkerheten eller miljön.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Pa
12
Patrik_kalix
Bmw 520d -11 F11
Om BMW-verkstaden gör ett bra jobb kan det ju inte skada, har däremot råkat ut för en förbesiktning med ett antal punkter som behövde åtgärdas, bla läckande dämpare, vid däckbyte kort därefter kunde jag inte se någon antydan till läckande dämpare (körde flera år till med samma dämpare), åkte och besiktade utan åtgärd av någon av punkterna, men fick ombesikting på en helt annan punkt (sprucken bromsslang) än någon av dom som BMW-verkstaden uppgett.
Förhoppningsvis/troligtvis var det ett undantagsfall bland BMW-verkstäder, finns väll bättre och sämre mekaniker i alla verkstäder.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det är möjligt att vissa BMW-verkstäder är väldigt "kreativa" när det gäller att hitta fel på bilen..
Och det är nog ingen dum idé att själv kolla upp hittade "fel" som känns suspekta, innan man låter dem byta några delar.
Men det kan ju aldrig skada att låta dem kolla igenom bilen.
Pa
12
Patrik_kalix
Bmw 520d -11 F11
Nä precis, om det ändå är gratis så kan dom väll få titta på bilen, det gör ju ingen skada, och oftast så har dom väll lite koll på vad som bör ses över beroende på modell och miltal.
Jag tror inte alls att det bara är för att få bra statistik från besiktningen som driver bilfirmor att skicka ut sådana här erbjudanden utan även att de drar in mycket pengar på det. Klart att de hittar ett antal "fel" på bilen, oavsett om de skulle ge anmärkning vid besiktningen eller inte, och att de flesta (icke entusiater/bilfreak) låter verkstaden laga det som den hittat.

Håller med esadh ovan; det känns ganska meningslöst att göra förbesiktningar bara för att få blanka papper... gör alla så kommer blanka papper att bli värdelösa framöver :)

Om felen åtgärdas en vecka innan besiktningen eller en vecka efter besiktningen gör inte så stor skillnad i trafiksäkerhet...

Nej, servar man i ordning så kommer ju verkstaden då att påpeka sådant som man borde byta ut, så förbesiktning är bara något som man skrämmer upp okunniga med.

Det finns inget som heter "en gratis lunch" ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag tror:
En verkstad som gör dessa s.k. förbesiktningar vill samtidigt inte råka ut för att bilprovningen hittar glapp el. dylikt som inte de hittar på en förbesiktning och därför "tar i" lite extra för att man ska vara på den "säkra sidan" där..

Hur "säkert" det nu blir i slutändan vet man ju inte...
Jag skulle kunna säga att det blir lite för säkert(läs för dyrt) för en kund som absolut tror på att det är exakt så dåligt som verkstaden vill ge sken av..

Nu tror jag att det kan vara så, vet inte..men jag håller i stort med föregående talare.

Mvh Janne.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Gratis förbesiktning kan ju vara trevligt men då vill jag vara med i så fall!

Tycker inte alls om scenariot där jag lämnar ifrån mig bilen och en halvtimme senare kommer någon och säger "detta behöver göras, 20000kr, kan vi börja direkt?"
ma
39
martini67
i3 Rex 2016
En sak till som man bör tänka på är att om inte lagen har ändrats nyligen så har verkstaden rätt att reparera bilen utan att fråga bilägaren om lov. Men det gäller bara trafikfarliga fel.
Men det är ju det en besiktning handlar om. Inte för att jag tror att alla verkstäder gör så, men säker kan man aldrig va.

mvh. martin
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag blev iaf nöjd.
Fick en gratis förbesiktning idag hos bmw.
De sa att allting var bra, förutom att de hittade en liten läcka på påfyllnadsröret till spolarvätskan. Eftersom jag har turbo som blir varm sa de att jag skulle hålla ett öga på det. "Kanske kan vara bra att fixa" sa de. Men de frågade inte om jag ville att de skulle fixa det, bara en upplysning.
Jag tvivlar på att bilprovningen skulle hitta ett sådant fel.
Och jag tolkar det som att killarna på bmw gjorde ett noggrant jobb.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det är väl klart att de inte kan reparera bilen utan man har godkänt det.
Hade de gjort så på min bil skulle jag bara tacka och ta emot.
Gratis är gott. jag har inte beställt någonting ;)
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Rätt att laga trafikfarliga fel oavsett vad kunden säger? Skulle inte tro det. En bilägare kan ju alltid bestämma sig för att skrota eller ställa av bilen - så varför skulle lagen då tvinga en att reparera, dessutom på just den verkstad man råkat lämna in bilen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.