|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har fått erbjudande om gratis förbesiktning från BMW Sverige. Antar att många av er andra på forumet får samma meddelanden, är det någon som provat? Verkar ju praktiskt men mycket´liten chans att BMW själva får åtgärda det som de eventuellt hittar. ;-) I så fall får de verkligen erbjuda ett konkurrenskraftigt pris vilket jag starkt tvivlar på. Hoppas de är nogranna varje fall. | |
|
Kommer säkert att resultera i x-antal prylar att byta för x-antal tusenlappar... Men åk dit och ta protokollet iaf ;) Jag gjorde det på min E39 2007-2008 ca...resulterade i att "skitmånga" stag och leder bussningar, bromsar etc. var utbytesdags på enl. BMW. Det enda som jag gjort av dessa anmärkningar(inte direkt utan år efter) var att byta bromsskivor bak(visste att dessa var lite slitna/rostiga) + åtgärd av handbroms(svag).. Men lite kul är det iaf att få en indikation, men de flesta anmärkningar upplevde jag som "petiga" eller vad jag ska skriva :) Mvh Janne. |
|
| Jag skulle inte göra det och fortfarande efter x-antal BMW har det gått bra utan BMW:s förbesiktning. :) | |
|
Och poängen med att besikta innan den obligatoriska besiktningen är..? Att manipulera statistik? Se till att bilen blir utan anmärkningar? Den obligatoriska besiktningen är ju till för att upptäcka fel som man inte skulle ha upptäckt annars. Det känns bara onödigt att lägga tid på att göra det två gånger. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Poängen är väl ganska uppenbar - sedan kan man ju alltid raljera om det. Att en ÅF förbesiktigar utan kostnad är bra tycker jag, är det så att man är rädd för att bli övertalad att åtgärda fel som man annars skulle låta bli så skall man ju hålla sig borta, men det kan ju knappast lastas ÅF... Naturligtvis är det ingen manipulation om man åtgärdar brister som skulle upptäckts vid en besiktning före istället för efter - statistiken tar ju inte hänsyn till hur ofta en viss bil uppsöker service under året och därför kan det ej heller kallas manipulation. Om det är vettigt att ta bilen förbi en ÅF hänger ju på omständigheterna; när var den senast på service - var det nyss så är det kanske lite overkill, men var det ett tag så; why not? Skulle fel hittas som man själv anser bör åtgärdas kan man ju alltid välja en annan verkstad om man anser att åtgärden är riktigt men att priset är för högt. ---- BMW CS #6212 |
|
| Precis. Det är inte välgörenhet BMW är ute efter. | |
|
Renault har liknande erbjudande om gratis kontroll inför besiktning. Det är precis som Esadh säger att man ska få upp statistiken på felfria bilar. Och sen får ju märkesverkstaden in dem bilarna som normalt sett vänder sig till mindre oberoende verkstäder.. När bilen väl är på verkstaden för kontroll så passar dom flesta på att åtgärde de brister som finns.. Kan tänka mig att Bmws erbjudande är lika populärt. Lardy |
|
|
I alla fall jag tycker det är trevligt med blankt papper vid besiktningen, får man en förbesiktning och tillfälle att åtgärda felen innan den obligatoriska dokumenterade besiktningen är det ju kanon för likasinnade. Jag tillhör iofs gruppen bilägare som själv besiktar bilen flera gånger per år :) Så det kan kännas överflödigt. |
|
| Lämnar även BMW garanti om det mot förmodan skulle uppstå problem vid besiktningen som borde ha hittats vid förbesktningen? | |
|
Bortsett från att BMW självklart vill förbättra sin statistik, borde det väl ligga i bilägarens intresse att vara uppdaterad om skicket på sin bil så att man inte alltid behöver "gasa till det rasar" och åtgärda så sent som möjligt (och alltså riskera att bli stående vid vägkanten)? Eller just det, det är ju så de flesta gör, givetvis undantaget alla autopower-medlemmar (?) :) Kör tills det rasar och klagar sedan på att besiktningsmannen har åsikter om att bromsskivan inte längre har något gods kvar. |
|
|
Men det är ju precis det den årliga besiktningen är till för. Att bli uppdaterad om sin bils skick. Så varför uppdatera innan uppdateringen? Jo, för att manipulera anmärkningsstatistiken. En 10 år gammal bil som alltid har haft blankt papper blir jag något misstänksam mot. Har den alltså varit inne på verkstad så ofta att den inte hinner få några anmärkningar på bilprovningen? Eller börjar allt rasa nu när jag ska köpa den? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh, Eller så har bilen haft ägare som vårdat bilen med omsorg. Vad är skillnaden på att bilen får problemen åtgärdade när de sker, eller när bilprovningen kräver det? Med ditt resonemang så är en bil mer ärlig om bilens brister dokumenteras i ett besiktningsprotokoll? |
|
| Jag håller med Japmax. Jag köper hellre en bil som jag vet att felen har åtgärdats än en bil som aldrig varit inen på en verkstad. Jag vill inte köpa grisen i säcken. | |
|
Felen har åtgärdats även om de har upptäckts hos bilprovningen. Och att det skulle vara en riktigt välvårdad bil är ganska sällsynt, och syns direkt man tittar på den. Oddsen är definitivt på varningsklockornas sida. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Jag köper hellre en bil där ägaren bytt saker vid behov (och alltså hållt sig uppdaterad om behovet, dvs brytt sig och troligen lagt en del energi på vårdnad, hållt efter stenskott osv!)) än en bil som vårdats enligt "hoppas den går igenom i år också"-principen! | |
|
Sen är väl ändå syftet med besiktningen att kontrollera att bilen är trafiksäker (mm) och alltså FÅR användas i trafik (eftersom man inte litar på att ägaren ser till att den är det), inte att ge tips och råd om hur man bäst sköter sin bil så att den behåller sitt värde (även om det kan vara en bieffekt). Jag ser det ju som ett misslyckande om bilen blir underkänd. |
|
|
Sen beror det väl lite på vad besiktningens slår ned på. Det är så klart kul med en bil som bara har blanka papper från Bilprovningen (eller motsvarande numera) men om det var en trasig nummerskyltsbelysning eller ett felaktigt inställt lyse så är ju den anmärkningen inte lika allvarlig som ett rostigt bromsrör. Men bägge resulterar i ett icke blankt protokoll. Har jag misslyckats med att sköta min bil bara för att en lampa pajar på vägen till besiktingen? Är min bil misskött och inte värd att kika på vid en ev försäljning? Det finns väl lite fler nyanser än svart/vitt eller hur marin849? BMW är mer eller mindre bara ute efter att i första hand förbättra sin statistik med detta erbjudande. Nikals Fransosen |
|
|
esadh: Jag, som säkert många andra här, håller mina bilar i trim och är något trasigt så byter jag det (och finns inget trasigt att byta så byter jag något icke-trasigt :)). Detta medför ju blanka besiktningspapper, inget konstigt med det. En 10 år gammal bil med anmärkningar varje år talar ju enbart för en slarvig bilägare. Dock så håller jag med om att det är bra OM nu Bilprovningen skulle hitta några fel som jag själv inte sett, vill inte ha några fel alls på mina bilar. |
|
|
Har förbesiktat hos BMW några ggr. Har fått förslag, mer och mindre "petiga" och har oftast följt deras råd att låta åtgärda. Att BMW hittar och ev åtgärdar ger för mig vinsten att jag slipper ombesiktning och får snabbare en helare bil. BMW som märke vinner bättre statistik hos SBP. Lokala BMWverkstaden får mer att göra om de hittar något att anmärka på. Vem förlorar: den som inte har tid att lämna bilen till BMW en dag och den som låter sig övertalas att byta saker "i onödan". Jag utnyttjar gärna denna service och uppskattar den. Har en gång fått anmärkning hos SBP som inte BMW noterat på förbes. Då löste BMW ombes utan extra kostnad och bra rabatt på arbetet att fixa till. Vill minnas att det var standardfel 1A på 3-serien: SBP gav mej en nitlott i spindelleds-lotteriet. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
esadh, Du menar alltså att majoriteten av alla bilar som årligen får blankt papper vid besiktningen är strulbilar och som man ska kolla extra noga på, pga de godkända protokollen? Jag håller absolut inte med och jag vill nästan påstå att din syn på saken är mycket ovanlig. |
|
|
Jag menar att en tio år gammal bil som inte har någon anmärkningar genom åren är endera pedantskött (oerhört ovanligt) eller (extremt mycket oftare) en bil som oftast har besiktats på verkstad alldeles innan den obligatoriska besiktningen, och det bara för att slippa eventuella anmärkningar där. Och då menar jag att den stora massan av ägare till bilar som inte har någon anmärkning på 10 år är de som ändå kör tills de rasar men gör en verkstadsbesiktning för att laga allt innan den årliga besiktningen - bara för att få blankt papper. Och då resonerar tydligen ni så att då är bilen tipp-topp, välskött? Så varför göra en kontroll före kontrollen om man inte vill låta påskina att det inte är problem med bilen? Alla vet att det är problem med bilar lite då och då. Att arbeta så hårt med att inte låta det synas gör mig misstänksam. Poängen med bilprovningen är ju att kolla sådant som kan vara svårupptäckt för gemene man. Börjar resonemanget bli klarare? marin849: Nu pratar du om någonting annat. Jag pratar om den stora massan som hoppas på att bilen går igenom varje år men lämnar in den på verkstadsbesiktning för att laga det som inte skulle ha gått igenom annars. På vilket vis är det bättre? Det går ju fortfarande ett år mellan verkstadsbesiktningarna. Men det blir blanka papper... ;-) e34briljant: Många? Några skulle jag säga. Och ja, ni/vi tillhör undantagen i samhället. Det garanterar dock inte att man blir utan anmärkningar i tio år. Och vem pratade om få anmärkningar varje år? Måste man ha anmärkningar varje år om man inte har blankt papper varje år? Japmax: Nu lägger du ord i min mun som jag själv inte har lagt där. Vadå "menar att majoriteten är strulbilar"? Jag har inte i något inlägg uttryckt någonting i närheten av det. :-/ Majoriteten ger _misstänksamhet_ om strulbil. För jag är inte så naiv att jag tror att alla bilar med blankt papper varje besiktning är pedantskötta. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.