|
|
|
|---|---|
|
Hej där, Som relativt nybliven BMW-ägare noterar jag både plus och minus. Ett minus är parkeringsvärmaren som inte tycks fungera som den skall, eller så är den inte värd namnet. Jag tror nog på det första i o f och undrar därför om det är något man skall ställa in för att få bättre effekt i den. Körde den häromdagen på morgonen i 20 minuter och resultatet blev en knappt märkbar värme i kupén och två ringar i rutfrosten på framrutan vid fläktutblåsen. Var alltså tvungen att skrapa rutorna och huttra en stund. Noterbart är att det inte var kallare än -4,5°C. Klimans fläkt är inställd på soft i iDriven, kan det ha betydelse? "Any fool can know, the point is to understand" -Albert Einstein | |
| Den värmaren drivs väl via bilens batteri, kan då inte bli fråga om någon högre effekt... går ej jämföra med en 1800 W kupéfläkt som drivs av extern strömkälla. Litet falsk marknadsföring från BMW tycker jag, funkar kanske bättre i sydtyskland? | |
|
Hoppas innerligt att du har fel. ;-) Hade en SAAB innan och den blev både varm och sopren på frost på samma tid, där satt det värmare från Ebersprächer. Vad jag förstått är det Webasto i BMWn och det är väl knappast ngt skräp. Inte kan det väl skilja så mkt på nordiska bilar? "Any fool can know, the point is to understand" -Albert Einstein |
|
| Parkeringsvärmaren (fabriksoption, dvs bränsledriven) i vår bil är mycket effektiv. Som exempel, på ca 20-25 min var bilen isfri och med behaglig kupétemp. Utetemp var då ca -3 grader. | |
|
Det låter som jag tcker det borde vara. Har stora kliman i bilen inkl bränsledrivna värmaren med fjärr. Har ställt upp ventilationen tilll medium och satt bilen på laddning nu så får man väl hålla tummarna helt enkelt att det blir bättre med det. "Any fool can know, the point is to understand" -Albert Einstein |
|
|
Kollade lite under locket förut och värmaren har en märkeffekt på 5kW så den borde räcka långt, ngt är fel inställt. Kunde inte bli klok på en formulering i instruktionsboken när jag läser om värmaren: "I radioläget kan du ställa in kupétemperaturen, luftmängden och luftfördelningen". Radioläget???? =/ "Any fool can know, the point is to understand" -Albert Einstein |
|
| Radioläge=första läget på tändningsnyckeln. | |
|
Tack!!! =) Verkar dock som det är ngt tjall på värmaren, när jag skall starta den manuellt och bockar rutan för den släcks bocken igen efter ngn sekund. "Any fool can know, the point is to understand" -Albert Einstein |
|
|
Batterispänningen och bränslenivån måste vara okej för att värmaren skall starta. Sebbe |
|
|
Den senaste veckan har parkeringsvärmaren varit guld värd...Tidigare under vintern har det ju inte varit under 0:an här nere i Skåne. Kan dock tycka att den motsvarande värmare jag hade in min 540i E39 för ett antal år sedan gav bättre värme. Fick den stå i 30 min så var det nästan obehagligt varmt inne i bilen medan om E61:an står 30 min så är det bara hyffsat varmt i kupén. ___ //Ulf |
|
|
Ja nu saknar jag verkligen värmaren. =/ I princip full tank och batteriet är nyladdat. Får se om det finns några felkoder. |
|
|
Har haft samma problem med min 525 -08. Det ryker under bilen och fläkten går på halvfart och det kommer bara kall luft. Hur gick det för dig? |
|
| Kolla så cirkutationspumpen funkar, det var felet på min när den uppträdde så, kostar mellan 4 och 5 tusen tyvärr! | |
| Vad ställer du tempen på i kupén, alltså AC anläggningen ? | |
| Tempen har varit ställd på 21° (om det var jag som fick frågan). Har tid på verkstad torsdag morgon så jag har inte fått diagnosen ställd ännu, hoppas som sagt att det räcker med att nolla eventuella felkoder. | |
|
kan de inte vara nån säkring som har gått, har haft samma problem på min jobba bil dock en bil av annat märke men problemet är likvärdigt vad ni förtäljer. På jobba bilen var de så att bara fläkten gick men ingen värme och de berodde på att de var för klent uppsäkrad. |
|
|
Snopet värre. I min spariver hade jag bilen på en Mekonomenverkstad för att kolla av och nolla de eventuella felkoder som fanns. De lyckades inte ens komma in i bilens diagnostiksystem... Något de aldrig varit med om förut. Ny tid bokad på BMW nästa torsdag, t b c... |
|
| Värmaren har det vart så med att enbart BMW kan koppla upp och kolla,värmaren har vart en spärrad artikel och är nog så nu med, har inte gått att laga ens bara komplett ny som gällt. | |
|
Hej! Lånar tråden lite :) 1- Hur gick det? Fick du lösning på webastååån? :) 2-Vad heter parkeringsvärmare webast på blåcket språket? Hittar inte en enda X5 med den utrustningen mellan 3-4hundra tus. :( :P |
|
|
azmaz: Dieselvärmare eller bensinvärmare skriver många. Du kan även ta reda på om bilen har originalmonterat värmare genom att kolla utrustningslistan. I vissa fall har säljare glömt att ta med allt eller känner inte till att bilen har utrustningen. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.