|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Abbe; Lugn, Brabus är också en egen tillverkare och har varit det länge Länk Nu tycker inte jag att det där med egen tillverkare är så märkvärdigt det är lätt att bli det i Tyskland, har sett en 525i Touring E34 som var reggad som typ Müller 1 eller liknande (kanske kan hitta tråden på e34.de om det är viktigt). Man skall också komma i håg att alla Alpina även har ett BMWchassinummer som är överkryssat (gäller inte B7 och V8 Roadster som exporteras till USA, dessa är reggade på BMWchassinumret) det går inte att lägga ihop exempelvis Alpina RLE med övriga Z1 eftersom dem redan ingår i dem siffrorna men frågor om chassinummer är nog överkurs för denna tråd=). En viktig sak är att man får mycket för pengarna hos Alpina som mitt exempel med D10 BiTurbo och man får även modeller som inte BMW erbjuder för den sportigaste 7an är Alpina B7 det närmaste en M7 som finns och det är häftigt! Mvh Stephan |
|
|
Stephan, ok tack för den infon! Hade ingen aning om det! :) Alpina B8 Länk |
|
|
Sedan får jag lov att skriva, läs på gällande Brabus! För dem är häftigare än Alpina på förädla bilar fast till riktigt höga priser eller vad sägs om en GLK med 740hk V12 som toppar 322km/h världens snabbaste SUV för €397 000! Det är som 80-talet när Alpina byggde dem snabbaste bilarna Alpina B10 BiTurbo har samma toppfart som den tidens snabbaste icke lågserie Ferrari. Tänk er Sveriges mest sålda bil Volvo 740GL klarade 175km/h men B10 BiTurbo gör 290km/h!! Snabbaste Mercedes:en var katalysatorlösa 560SE/SEL/SEC med 300hk (fanns inte i Sverige) den gjorde 250km/h, den sverigeaktuella gjorde 240km/h. Alpina låg så långt över andra märken sånt präglar åtminstone mig. Brabus är ett sidosteg från vad tråden handlar om, men snälla hänvisa inte till att Brabus är i en annan liga än Alpina då skjuter man sig i foten om man vill lyfta fram Alpina. Mvh Stephan |
|
|
Svar till Stephan735i Jag skäms inte över att fråga om något som jag inte vet Och jag börjad det hela med att fråga just vad som var så spciell på en Alpina, vilket visar att jag inte kan så värst mycket om de och gärna vill veta mer. Så ja visst jag är okunnig när det gäller Alpina delen och det är inget fel med det. Alla kan ju inte veta allt, eller har jag fel nu? |
|
|
Jag menade absolut inte att de skulle vara i en annan liga, de gör VERKLIGEN häftiga bilar som jag skulle välja ha om jag hade råd! Alpina B8 Länk |
|
|
Hej, Alpina blev registrerat som eget bilmärke år 1983 och bilar tillverkade före dess kan vara svåra att regga i Sverige. Kvalitet har alltid varit ett ledord för Alpina. När Burkhard Bovensiepen tävlade med BMW bilar på 1960-talet började han ta fram trimsatser att sälja. Trimsatserna kunde användas utan att BMWs fabriksgaranti upphörde, vilket var anmärkningsvärt. Det var Alpina som tryckte på BMW att tillverka den klassiska 3.0 CSL och Alpina fick även uppdraget att leda projektet med att ta fram CSL:en. Det var först i slutet av -70-talet som Alpina började ta fram egna modeller. Mest anmärkningsvärda måste man säga att B7 Turbo var med 300 hk och 462Nm, vilket var MYCKET då. B7 sedan blev världens snabbaste 4-dörrarsbil. Fram till mitten av 90-talet hade Alpina för vana att stoppa stora motorer i 3-serien och turbomata 5-serien så att M3 och M5:orna inte hängde med. Min favoritperiod är just denna fram till mitten av 90-talet med modeller som e30 B6 3,5, e12, e28 0ch e24 B7 Turbo (inte helt oväntat...) e36 B8 4,6, e34 B10 BiTurbo och e31 B12 5,7, e32 B12 och e38 B12. Förutom potenta maskiner med lättviktskolvar med lägre toleransnivåer än BMW, omarbetade toppar mm -förr var det så i alla fall... är dom väldigt duktiga på chassieutveckling. Nu har jag, om jag ska vara ärlig, inte kört någon nyare Alpina, men de brukar få bra kritik på den punkten i tester. Jämför jag min gamla B7:a med min 635:a som har Bilstein Sprint/HR så vinner B7:an varje dag, den är både fastare och komfortablare i och med att fjädrarna är progressiva. Idag ligger Alpinorna rätt så nära eller något under BMW effektmässigt och man satsar mer på komfort än i t.ex. 70-talets e12 B7 Turbo med t.ex 300 graders kam! Man kan spekulera i varför, men en stor anledning tror jag är det enormt nära samarbetet mellan BMW och Alpina idag. BMW har sedan några år tillbaka ett testcenter vägg i vägg med Alpinas fabrik. Alpina har också som skrivits i tidigare inlägg tagit en nisch som väl avstämda landsvägskryssare. Varför Alpina då? Tja, det är ovanligare bilar och därmed lite roligare, sedan vet man med sig att Alpina har högre krav på kvaliteten än BMW. Det är ett litet företag som lyckas förädla och konstruera om BMWs motorer och göra dem till sina egna, vilket är imponerande. Dom använder egna rostfria avgassystem med synliga runda eller ovala pipor och gött mulligt ljud som hörs mer än motsvarande BMWs utan att förlora klass. Jag gillar också deras diskreta styling och fälgarna. Dessutom kör dom utan toppfartsspärr, så en B5 toppar t.ex 307km/h. En mycket trevlig bonus är också att "pappa Alpina", Burkhart Bovensiepen bor i sin villa, 50 meter från fabriken och går sina turer på området och kollar så allt är som det ska :-) Känsla hela vägen! :-) Så jag gillar Alpina! Men därmed inte sagt att det är något fel på M... vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Kurdm_uppsala: Alpina ÄR ett eget bilmärke som redan nämnts och inget annat. BMW har M och sen har man Alpina som tillverkar egna motorer och "lånar" BMW:s karosser. Mercedes har AMG som är motsvarigheten till BMW:s ///M bilar. Mercedes liksom BMW har Brabus som är eget och det är motsvarigheten till "BMW":s Alpina. Audi förutm sina S och RS bilar har inte några andra sidoföretag som Alpina och Brabus, men då i stället har de Lamborghini som ägs av VW men Audi har sista ordet gällande Lambo:s. :) |
|
|
kurdm uppsala: Det är bara kul att du undrar! Till B7an har jag en kopia på leveransnotan från Alpina där dess "gamla" chassienummer som BMW 635:a finns med. Där står också utrustningslistan från BMW. |
|
|
Kurdm_uppsala; Det är jättebra att du tar upp frågan ditt första inlägg var utmärkt medan det sedan spårade lite=). Jag kollade vilken extrakostnad det var för att få sin 535d förädlad/ombyggd av Alpina för drygt 30tkr tycker jag är mer än okej. Den faktan kände jag inte till innan. Folk kommer reagera på vissa av din kommentarer som att BMW M:s är at föredra, läser man på m5board.com så var det en schweizare som ägt både en M5 E60 och en kompressormatad Alpina B5 E60 (det är standard med kompressor på E60, E61, E63 och E64 Alpina) och skrev att Alpinan var att föredra på alla sätt och vis så att M är att föredra är inte alltid sant. 635CSi inlägg var utmärkt, mycket bra! Kan lägga till att Alpina D10 BiTurbo E39 var föregångare till 535d med dubbelturbodiesel och första sport X5an (4,6iS) har vad jag vet en Alpinautvecklad motor. Från mars-2012 får Alpina B5 BiTurbo 540hk och toppar då 319km/h, gamla E60 Alpina B5 500hk klarade 314km/h, B5s med 530hk gjorde 317km/h officiellt, det brukar vara högre i verkligheten. B5 F10 507hk gjorde 312,6km/h på Nardo Länk Mvh Stephan |
|
|
Är mycket glad över att jag startade denna diskussion. Hade läst en hel del om Alpina tidigare men som sagt var inte så värst mycket insatt i det hela. Så nu är jag jätte glad över att jag ställde den frågan och tack till er alla som tog er tid för att berätta om Alpina bilarna Ju mer jag tänker på det så förstår jag mer och mer vad hela vitsen med Alpina är och det har varit mycket lärorikt. Men jag gillar fortfarande BMW M mer än Alpina. För mig spelar desginen en mycket stor del då jag är mycket mer intresserad av just design än i motorrummet och där tycker jag BMW M gör en mycket bättre jobb. Så ur en design perspektiv så gillar jag BMW M och älskar bilar med mycket hästkrafter så på den delen kanske Alpina vinner men har tyvärr aldrig fått köra en Alpina utan bara sett några i verkligheten och inte mer |
|
|
Precis Stephan, det blir olika karaktär på M och Alpina i och med att Alpina har överladdat sina motorer. Ang 4,6 liters V8an så började det med Alpina ville borra upp volymen på 4,0 liters V8an men att mariginalerna inte fanns i godset, så BMW gjöt särskilda block åt Alpina med större cylinderdiameter (efter vad jag hört i alla fall). Vad jag vet kom även 4,7 litersmaskinen som fanns i X5 från Alpina, det är samma motor som satt i e39 B10S V8. En drömalpina som jag glömde är en manuell e34 B10 4,6! :-) |
|
|
B8 4,6 motorn är en juvel och hur kul som helst när man kör men en ren mardröm att mecka med! Åtminstone när den sitter i E36:an! det är trångt och komma åt allt! Alpina B8 Länk |
|
|
Var tvungen att ge min syn på det hela. Både M och Alpina är fantastiska bilar det håller vi nog alla med om. Effektmässigt och hur snabba bilarna är brukar vara ganska snarlika, Alpina vinner många tester i hemlandet tyskland mot både M och AMG osv osv. Som jag ser det så är en M - bil förbannat rolig och köra och syns och hörs - alla känner igen en M3 till exempel (eller de flesta iaf) Alpinan är diskretare, går lika fort (ibland fortare, ibland långsammare, det finns till exempel film på en gammal E36 B8 kombi som piskar en E46 M3 smg) Det som är Alpinas stora styrka är att bilen är både snabb och komfortabel på ett sätt som väldigt få tillverkare lyckas med. Chassiavstämningen passar oss som vill kunna slänga in hela familjen och åka komfortabelt på långfärd, samtidigt som gubben kan kasta ur familjen och dra några varv på ringen och i många fall köra fortare än M bilarna. Min högst personliga åsikt! |
|
|
Alpina är mer maratonlöpare än M bilarna som är sprinters. Lite roligt är att Alpina numera även sysslar med motorutveckling åt en viss biltillverkare... -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
Verdi |
Gör Alpina verkligen egna motorer, eller trimmar/förändrar de BMW:s motorer? |
Verdi |
Synd att Alpinas fälgar och spoilers ser så gammelmodiga ut bara. Ser ut som att de kommer direkt från 80-90-tal. |
| En M-bil för Alpina alla dagar i veckan. | |
|
Det här är dröm alpinan, B12 coupe, dessutom "tror" jag att det är en Alpina modell som har ett av de högre/högsta samlarvärdena bland alla Alpina modeller.. Länk Drömbilen är såklart den mest lågmilade Alpina B12 5.7, var nu i världen den kan befinna sig.... hehe :D :D |
|
| Håller med, en B12 5.7 Coupe har varit en drömbil länge..och kommer nog tyvärr bara förbli just en dröm! | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.