|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Har länge funderat över en sak, Vad är grejen med Alpina? Vad är det som är så speciellt med de att de kan ta så mycket betalt? Själv tar jag en BMW M alla dagar i veckan istället för BMW Alpina | |
|
Statusen? Vissa vill betala för att ha ngt lite mer unikt? Alpinas design är inget som jag är så förtjust i... Andra tycker säkert tvärt om. Alla trimfirmor/tillbehörshus har väl sin målgrupp =) |
|
|
Förstår att Alpina har en viss status bland de som vet vad det egentligen handlar om. Men som du också säger så är inte jag heller så förtjust i deras design. Fälgarna är inte ens så snygga som de kostar Och allmänt så förstår jag mig inte på själva grejen med att folk är bredda att betala mer för den än en BMW M som i muna ögon och i mitt hjärta har en TOP status |
|
| M5 är en dussinbil, en Alpina B5 är det inte. | |
| Smaken är olika. Jag tycker Alpinas design är fantastisk. | |
|
Är väl lite som att välja mellan en "märkeskostym" (typ Hugo Boss, Armani etc.) och en skräddarsydd kostym från en skräddare på Bond-street i London... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vilken som är bäst går väl diskutera om hur mycket som helst, men en Alpina är oftast unik! som min B8:a är nr 27 av 93 tillverkade sedaner! Alpina B8 Länk |
|
|
Att det finns så få av de förstår jag Men samtidigt inte för det är fortfarande samma BMW som alla andra Och jag tycker dessutom att motorerna hos BMW M har att erbjuda, nu har jag inte kört någon Alpina men med tanke på allt jag läst så känner jag så |
|
| En viktig skillnad är väl att alpina-motorerna är utrustade med bi-turbo tillskillnad från t.ex. m-bilarna!? En anledning om man föredrar en turbomotor.. | |
| alpina känns ju mer lyxigt och elegant, mer stil enligt míg.. skulle väldigt gärna vilja ha en alpina gärna coupe.. tycker om deras design.. drömmen är en z8 i alpina kostym eller en e24 coupe :d | |
|
kurd: Förstår du inte att det finns få Alpinor eller vad skriver du? Kika in på Länk så kan du få lite fakta om bilarna. Det är långt ifrån "samma BMW som alla andra" och har du inte insett det är ju hela tråden förståelig - vilket den annars knappast är. Och du tycker att BMW's M-motorer har mer att erbjuda...efter...läsning? på internet? Kom igen... Millerone: Fel att säga att Alpina motorer är utrustade med dubbelturbo då så inte är fallet. |
|
Verdi |
Jag gillar inte Alpina. Det får vara hur exklusivt som helst, men det ser ändå rätt smaklöst ut. |
|
En del av exklusiviteten med Alpina/kostymer från Savile Row o.s.v är väl just det att kreti och pleti inte förstår hur exklusiva de är. "Överklassens diskreta charm", som det heter. ;) |
|
|
kurdm_uppsala: En Alpina är ett eget bilmärke som monetarar sina motorer på olika BMW karosser. Ungefär som Brabus vs Mercedes. |
|
|
Hela grejen med Alpina är väl att de är få. Det är ju mer eller mindre en vanlig BMW egentligen, en fin BMW med grädde på moset. Jag tror inte att en Alpina är snabbare eller bättre än en motsvarande M-bil. Men de är få och speciella. I vissa fall har de ju överträffat sig sjävla, tex B8. En bil jag gärna hade ägt om de inte vore så otäckt dyra. |
|
|
M-bilar i all ära men man skulle nog trivas minst lika bra i den länkade skönheten om inte bättre. Länk Alpina är som toppingen på mjukglassen, vissa gillar topping vissa inte :) Vissa har råd vissa inte... BMW M-POWER |
|
|
Alpina fyller en viktig nisch, men kanske man ska vara lite äldre för att "tända på alla cylindrarna"...? För de som har råd och vill ha en BMW utöver det vanliga finns exempelvis M-modellerna; i mångt och mycket fantastiska bilar men de är inte gjorda för långa motorvägsetapper och lite trevlig körning på småvägar - racegenen är ganska så genomträngande i ex M5:an. Här kommer Alpina in och kan erbjuda en mycket snabb maskin som inte kompromissar på komfort (bilarna har idag nästan alltid automatlåda) och bekvämlighet. För att skapa detta har man gjort om det mesta: motorn är egen konstruktion, hjulupphängning, avgassystem, bromsar, en del inredningsdetaljer, läder... Synd att kunskapen om Alpina är så svag - trodde man hade mer respekt i BMW-kretsar för vad de faktiskt åstadkommer. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag menar inte på något sätt att Alpina bilarna är dåliga. Men jag kanske är lite för ung för att förstå mig på allt om Alpina, åker hellre sportigt än bekvämt om man säger så. Och jag har all respekt för alla som verkligen brinner för Alpina bilar men jag tycker det är fel att säga att alpina är ett eget bilmärke, detsamma om Brabus och alla andra såna firmor. Det är ju en BMW från början som bara görs om och det tolkar jag inte som ett eget bilmärke. Det är som att jag skulle gå och ta världens mest exklusiva tavla och göra om lite och sedan säga att den är är från en helt annan konstnär, vilket är fel då det ändå är samma tavla/grund från början. Men återigen, jag har full respekt för alla som verkligen älskar Alpina. |
|
|
Skulle Alpina vara dyra?! Det håller jag absolut INTE med om jämför 535d och Alpina D10 BiTurbo där kostar D10 €3380 mer än en motsvarande 535d och då har D10 20" medan 535an har 19" För dem ca 31400kr får man bakspoiler, instegslister, frontspoiler, instrument, chassi, rostfritt avgassystem, plyschmattor, läderklädd ratt med Switchtronicfunktion (Alpinas läder är MYCKET bättre än BMWs) och förutom detta får man 37hk och 70Nm. Allt det för endast 31400kr är löjligt billigt. Jag får säga att man är en idiot om man väljer en 535d före en D10 BiTurbo som ny. Alpina är godkända förädlade BMW, det mesta monteras direkt på bandet hos BMW som denna 550i E60/Alpina B5S-2009 får visa; Individualdata finns! Fordonsuppgifter Typ Wert Chassinummer WBANW51090CT31476 Typkod NW51 Typ 550I (EUR) E-modellserie E60 (MUE) Serie 5 Typ LIM Styrning LL Dörrar 4 Motor N62/TU Cylindervolym 4.80 Motoreffekt 270 Motor HECK Växellåda AUT Färg SONDERLACKIERUNG (490) Stoldynor SONDERPOLSTERUNG (Z1XX) Produktionsdatum 2008-09-30 Extrautrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S1CBA CO2 CONTENT Koldioxid-omfång S255A SPORTS LEATHER STEERING WHEEL Sportratt läder S261A SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS Sidoairbag f bakpassagerar S2TBA SPORTS AUTOMATIC TRANSMISSION STEP. Sport automatisk växellåda S302A ALARM SYSTEM Stöldskyddsanläggning S319A INTEGRATED UNIVERSAL REMOTE CONTROL Integrerad unviersal fjärrmanövrering S320A MODEL DESIGNATION, DELETION Bortfallat, modellbeteckning S322A COMFORT ACCESS SYSTEM Komfortåtkomst S3ACA TRAILER TOW HITCH Släpvagnskoppling S403A GLAS ROOF, ELECTRIC glastak elektr. S423A FLOOR MATS, VELOUR Inlaeggningsmatta velours S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket S430A INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE In-/utvänd. speglar m. nedbländ.autom S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D Innerbackspegel automatisk avbländade S442A CUPHOLDER Burkhållare Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S456A COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE Komfortsaete med minne S465A THROUGH-LOAD SYSTEM Nedfaellbart baksaete S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S496A SEAT HEATING FOR REAR SEATS Sätesuppvärmning bak S502A HEADLIGHT WASHER SYSTEM Stralkastarspolare S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC) S522A XENON LIGHT Xenon-Ljus S524A ADAPTIVE HEADLIGHTS Adaptivt kurvljus S540A CRUISE CONTROL Hastighetsreglering S5ACA AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL Helljusassistent S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional S610A HEAD UP DISPLAY Head-up display S612A BMW ASSIST BMW Assist S616A BMW ONLINE BMW Online S620A VOICE INPUT SYSTEM Röststyrt uppringsningssystem Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S633A PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF. Förberedelse mobiltelefon Business S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL HiFi-system Professional DSP S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD S6AAA BMW TELESERVICES BMW TeleServices S6ABA CONTROL TELESERVICES Styrning TeleService S6FLA USB-/AUDIO INTERFACE USB-/ljudgränssnitt S6VBA CONTROL INFOTAINMENT CCC målstyrning S7SPA NAVI PROFESSINAL W.HANDYPREP.BLUETOOTH Navi Professional/tfn-förber. Bluetooth L801A GERMANY VERSION LANDUTFÖRANDE TYSKLAND S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY Aterförsäljarslista Europa S879A GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Bruksanvisning tysk S8S8A COUNTRY SPEC.NAVI CONTROL (ACC) Landsspecifik navigation målstyrning S8SAA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION Navigation access request,country-spec. S8SCA COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE Telematics access request,country-spec. S8SPA COP CONTROL Styrning COP Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S920A ALPINA W/O REGISTRATION DOCUMENT Alpina utan brev S940A SPECIAL REQUEST EQUIPMENT Specialönskemål för utrustning S9AAA EXTERNAL SKIN PROTECTION Karossytsskydd Serieutrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S2KLA ALLOY WHEELS V-SPOKE 245 BMW LM-fälg V-eker 245 S346A CHROME-LINE EXTERIOR Chrome Line exterieur S438A WOOD TRIM Ädelträutrustning S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Kilometerräknare S563A LIGHTS PACKAGE Belysningspaket S851A LANGUAGE VERSION GERMAN Sprak tyska Individualfordonsdata Text ---- Processing Individual Sign "BMW individual" 0490 Special painting Paintwork "Alpinablue II-metallic" (FE 60-51G6/BASF), as Code A46. Z1XX Special upholstery Interior in leather Dakota beige as LCBA, with Alpina emblem on center seat panels. Instrument panel complete inclusive glove box in leather black (as M5 with X3SW). Remainder of spec. as leather Dakota beige (code LCBA). Text 0940 Special equipment on demand Dekorleisten in Alpina Edelholz "Myrte" in Ausfuehrung analog Dekorleisten. E6x Alpina B5/B6 Vom Serienumfang abweichende Aggregate bzw. Ausstattungsumfaenge: - Hinterachsgetriebe 230L (mit Sperre!!!) E6x Alpina Raeder 20" E60/E61 Alpina B5 Vom Serienumfang abweichende Aggregate bzw. Ausstattungsumfaenge: - Motor - Motorelektronik - Kraftstoffaufbereitung - Kraftstoffversorgung Text - Kuehler - Abgasanlage - Getriebe - Gelenkwelle - Vorderachse - Lenkung - Alpina Lenkrad - Hinterachse - Bremse - Raeder/Reifen (Entfall Ersatzrad) - Karosserie - Karosserieausstattung - ZB Blende Einstieg - Umfang Seitenschweller - Stossfaenger hinten mit Ausschnitt fuer Endrohre - Beschnitt an Stossfaenger vorne (fuer E61 bis 03/2007) - Fahrzeugelektrik - Instrumentenkombi - Klimaanlage - Bordausruestung Jag tar hur du ställer frågan som okunnighet annars hade du inte ställt den på det här sättet. Mvh Stephan |
|
|
Alpina ÄR ett eget biltillverkare! Barbus och de andra är förädlingsfirmor! Alpina B8 Länk |
|
|
Tycker ändå att det är ett eget märke för att först och främst så heter bilarna Alpina B5 B8 osv det står inte BMW i någon typbeskrivning. Sen har dom sina egna chassinummer och inte bmw chassinummret kvar så klart det är ett eget märke även fast bilarna baseras på BMW. Brabus osv är väll mer att jämföra med typ AC schnitzer och sådana trimfirmor som byter lite kjolar och trimmar samma motor, inte byter och bygger om motorn enligt sitt tycke. Alpina är väll den enda firman som har det sammarbetetet som dom har med BMW att dom får basera sina modeller på Bmws bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.