AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.119

Svag registreringsmånad för BMW januari 2012

BMW-s marknadsandel sjönk tydligen med 1,4% under januari 2012 kontra januari 2011. Det är rätt stora tapp i volym på både 5-serien (nyhetens behag avtar?) och 3-serien (utgående modell). Ettan har förstås med ny modell ökat kraftigt i procent men volymerna ligger ju framförallt på 3- och 5-serien. Verkar vara främst V70 och Passat samt Kia och Ford Focus som tagit volymer. Även Toyota verkar ha tagit marknad. Volvo har förstås ökat en del extra pga Saab. VW har ökat marknadsandelen trots ett rejält tapp på Golf. Iofs bara en enskild månad och jag minns inte resultatet helåret 2011.

Länk

/Anders
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Jag förstår nästan varför. Jag och min far var och kollade på nya M5:an häromdagen, riktigt fin bil. Men tittar man sen igenom broschyren så är det ju löjligt vad man får betala för saker och ting. Avbländbara backspeglar nästan 5000:-, såna sitter som standard på morsans 11 år gamla S80 liksom. Det här med premiumbil har helt klart överdrivits känns det som.
Volvo har ju kommit med en hel del intressanta updates (multimedia/smartphones etc) på sina modeller, inklusive nygamla V70. Här tycker jag BMW ligger ett par steg efter. Dessutom har ju dieslarna börjat bli riktigt intressanta med förbrukningar som sjunkit rejält.

Sen är det som du säger - 3-serien är ju BMWs bread-and-butter och jag kan tänka mig att BMW kommer igen i Q4 när nya Touringen lanseras.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Volvos multimedia uppgdate är inte riktigt lika bra som det låter, det ser lite flashigare ut med en lite skärm men det som är bakom skärmen är helt ologiskt, otroligt seg mjukvara, stör mig något fantastisk mycket på att det kan ta 30 senkunder att byta radiokanal när bilen är nystartad på morgonen. Vid en första anblick så känns det som att volvo är på väg in i premium segmentet men efter ett par hundra mil så känner man ändå att dom har en bit kvar...

Och angående deras intressanta motorer så är dom bättre på pappret än i verkligheten, jag har själv en drive och ja den går att köra snålt med men då måste man köra extremt försiktigt, knappt titta på gaspedalen. men ligger man på lite så sticker förbrukningen ganska fort, den får ju jobba på ganska hårt med den låga effekten, senaste tanken hade bilen dragit 0,67 l/mil.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Någonting som uppskattas extra så här års är dieselvärmaren med tidur och möjlighet
att programmera den på flera tider.
Jag har aldrig behövt sätta mig i en kall bil sedan jag bytte bil, avsett vad bilen är parkerad. Känns riktigt gårdagen att behöva frysa i kalla bilar.

Jag kommer efter denna aldrig köpa en ny bil som saknar denna otroligt komfortabla finess. Långt ifrån alla bilar kan erbjuda detta och då är det inte någon direkt ny uppfinning.

Extra smutt blir det ju att programmera och starta den från iphonen som de nya modellerna kan.
annars fungerar det ju jättebra med en vanlig motor- och kupévärmare som man efterinstallerar som kostar cirka 30% av detta relativt dyra tillbehör.

/Anders
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag gav 4.900 kr för dieselvärmaren.
Värt varenda öre.

Dessutom är det svårt med ström överallt.
Tex. jag håller på mycket med simträning med barnen osv.
När man kommer ut nyduschad från simhallen och ska sätta sig i bilen är det underbart varmt och skönt. Och isskrapan kan man låta ligga kvar i hanskfacket.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Diesel eller bensinvärmare står högt på min vill ha lista när nästa bil skall införskaffas!

Intressant annars att se att Audi går om BMW i totala marknadsandelar och att MB fortsätter tappa. Det märks på begpriserna tycker jag. En obetydligt beggad e-klass kombi med relativt mycket utrustning är mycket billigare än motsvarande f11.

ex: Länk

och en bensinare: Länk
jo MB-s beg priser har sjunkit rejält, jag köpte mig själv i veckan en E220 CDI kombi som jag betalade 61% av nybilspriset efter 15 månader och 1200 mil. Rätt häftig värdeminskning per mil. Räknar man bort 6% rabatt som är vanlig vid privatköp så ger det en värdeminskning på 184,-/mil plus skatt och försäkring och diesel, ingen billig milkostnad för första ägaren...

Audi kommer ju tillbaka via A6 Avants nya modell, ungefär som lyftet för BMW med F10/F11. BMW-s tapp ligger ju främst på 3-serien, där det ju kommer att smälla till positivt i registreringsstatistiken främst i höst när F31 börjar registreras, men kommer nog påverkas positivt rätt snart iom alla enorma rabatter på E91 och sen att nu F30 börjar levereras februari/mars.

/Anders
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Anders: Vad är dina intryck av Mercan? Du har ju dessutom ägt några F11, så du har ju något att jämföra med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.