|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem som bara verkar bli värre med tiden. När jag ska ta bilen på morgonen,startar, lägger i backen och rullar fint bakåt, men när jag lägger i driven så segar den sig iväg, efter ca 5 sek. så liksom "hoppar" växeln i som den ska och det går fint att åka. Det visar sig också som så att jag kan lägga i neutralen, i då vill bilen rulla bakåt!!??!! Jag har hört att det inte har med kulan att göra, Hjälp, nästa vecka ska jag åka på lång semester, VAD GÖRA?? 540IA - 93 Häftig motor,häftiga priser...!!! | |
| Hade exakt samma fel som Du på min gamla 525:a, dock sålde jag bilen innan jag fick reda på vad det var. På min bil blev det ett ordentligt "klonk" när växeln gick i så jag fick stå med bromsen anlagd för att inte hoppa iväg med bilen - det var dock bara ibland, oftast funkade bilen felfritt. Min växellåda fuktade lite p.g.a. ett litet läckage och jag upptäckte problemet oftast på långresor så det kan ju ha något med att göra att oljenivån i lådan är för låg/hög eller kanske t.o.m. att det är fel olja så den inte tål att piskas så länge. Nån kanske vet säkert? | |
|
Andvänd sök funktionen... känns som vi har haft andra med samma problem |
|
|
Ja, men det är ingen som rent konkret har sagt vad felet har varit. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
| Länk | |
| Jag tror ändå på att det är det klassiska plastkuleproblemet som står för dörren. Denna histora kommer säkert att sluta med en automatlåderenovering. | |
|
J.L När du skriver automatlåde renovering, låter det så stort! Räcker det inte bara med att byta kulan? Har även hört att det finns 2 kulor som ligger risigt till.Nån som vet? Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
Är det inte så att det bara är automatlådor som är från 94- och framåt som har dom problemen med plastkulan? (dvs dom adaptiva lådorna) Rätta mig om jag har fel. |
|
|
t_obbe: Ja, det är endast de adaptiva lådorna som har detta problem. Jag kommer inte ihåg vad programväljaren har för lägen på den adaptiva lådan, men om du har de tre lägena s, E och * så har du den vanliga femväxlade lådan och behöver således inte bry sig om någon plastkula. mvh Berg "Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg |
|
Deliq |
Efter vad jag förstått av tidigare diskussioner i ämnet är det väl endast de adaptiva lådorna som har denna plastkula, eller ? Om du Eliardsson liksom jag har en -93 så har du inte den lådan. Har du kollat att inte länkaget till väljaren glappar ? M V H // Deliq *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
Deliq |
Man får tydligen inte sitta för länge och formulera sig... ;-) M V H // Deliq *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
|
Hmm..låter som ett allvarligare fel. Använd helst inte bilen så du ev bränner lådan helt. Det första du kan titta på är nivån. Känner inte just till den lådan du har men det finns i vissa ett filter som kan slagga igen men det låter tyvärr som lådan behöver någon form av reparation. Åk till en firma det är mitt råd helst om du tänkt dig att åka på semester. Risken finns att den ballar ut helt och att du slut varken kan backa eller köra. Kan också vara något i körprogrammet som krånglar(elektroniskt) men då borde du få upp ett felmeddelande). |
|
|
På sjuorna sitter det iaf kulor på de tidigare oxå. Kolla denna länk: Länk MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Det hela verkar vara som om inte back växeln vill hoppa ur när man byter till driven, den ligger i tills trycket blir för högt,sen släpper den och man märker inte något konstigt med det när man kör. Skulle tro att det kan ha nåt med att kulan har blivit så pass sliten att den fastnar i hålet tills trycket blir för högt. Vet dock ej riktigt vad "kulan" har för funktion i lådan,(back ventil?!?) nån som vet exakt?? Det har nog helt klart med back växeln att göra. Jag ska ta och göra som "Sune_k" gjorde med sin låda, det verkar som om jag måste plocka ner ventilpaketet och kolla på "kulan"( Har hört att det finns 2 ?!?). Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
Jag bytte oljan igår men det blev dessvärre ingen skillnad !! Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
| Sant att den adaptiva lådan kom -94, men det hjälper inte, plastkulan kulan finns även i -92 och -93 års modeller! När Eliardsson beskriver problemet låter det precis som plastkulan, så sikta in dig på det. För att byta plastkulan tar man ner ventilhuset på lådan, men är man seriös byter man allt som är dåligt i lådan när man ändå har tagit isär den = automatlåderenovering. | |
| Förresten, jag glömde, jag tror att alla BMW 5-stegs automatlådor är drabbade av detta problem, inte steptronic dock. Är av den anledningen lite rädd för just 540/750 och satsar därför helt på 735/750 istället. | |
|
När jag ändå har ventilhuset nere vad mer kan man byta? Packningar och dylikt? Nu när man köper ny kula så kan man inte låta bli att fundera på varför de inte gjort den i metall? Nån som vet? Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
Prova maila till sune_k. Eftersom han gjort just denna operation kan du säkert få värdefulla tips. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Va till BMW verkstaden, Novation (Uppsala), igår. De hade inte en aning om va det va för kula jag pratade om !?! Nån vet var man kan beställa prylar till ventilhuset?? Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
Ingen som har en aning om nån automatlåde firma i STHLM området? Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.