|
|
|
|---|---|
|
Jag har beställt en ny husvagn som skall hämtas i Tyskland i vår. För att slippa bila ner 200mil enkel väg för att hämta den så funderar jag på att ta flyget ner och köpa en bil med dragkrok som jag kan använda till att dra hem husvagnen med. Jag behöver ändå köpa en ny (gammal) dragbil. Som jag förstått det så går det ofta ett par dagar att hitta en lämplig bil och att fixa exportplåtar och alla papper som behövs. Så då tänkte jag att jag istället hittar en Tysk bil hemifrån som jag förskottsbetalar och låter handlaren som säljer bilen ordna exportplåtar och det som behövs så jag i stort sett bara behöver sätta mig i bilen och dra iväg. Är detta ett förfarande som handlarna brukar kunna ordna? Intressanta bilar för mig är antagligen Merca E-klass diesel 220, 270, eller 320 kombi runt -01. Har sökt på Mobile men det verkar uteslutande vara mindre bilhandlare i baracker som har så pass gamla bilar och dessa handlare är jag osäker på om jag vill förskottsbetala till.... Ge mig gärna tips på seriösa handlare som har äldre bilar. | |
|
Har du väl hittat en lämplig bil så hinner de fixa export skyltar åt dig samma dag. Förutsatt att du landar tidigt med flyget och att det inte är helgdag. Vill du inte förskots betala så åk med pengarna och betala kontant. |
|
| Här har du Länk | |
|
Tack för svaren. Jag har ingen aning om hur utbudet ser ut i praktiken men på länken jag fick så hittade jag bara runt 2st E-klass diesel under 6000 Euro så det gav halvdåligt urval. :) Hade tänkt mig att 10-12år gamla E-klass dieslar med 20.000+ mil borde finnas i parti och minut....? Eftersom jag måste få med mig husvagnen hem så behöver jag vara säker på att hitta en bil när jag väl är på plats... Tips på stad som är lämplig att flyga till för att ha stor möjlighet att hitta det jag söker? |
|
|
Köp en Volvo eller SAAB Diesel, manuell med dragkrok Bra beg-pris här hemma |
|
|
Jo, jag har redan en 9-5a men måste ha en bil som får dra minst 2000kilo. (9-5 och V70 är max 1800kg). |
|
|
Får man koppla husvagn med exportplåt På bilen ( tänker bara på om du har försäkring på vagnen då ) ? Kan bli dyrt annars Ha deT |
|
|
Jo man får koppla vagn med exportplåt efter bilen och dra hem den. Vagnen har en egen försäkring (även om den i Sverige går på bilens trafikförsäkring men i Tyskland ska även vagnen vara trafikförsäkrad och det ingår i exportplåtarnas försäkring). Är dock inte helt säker på om man får dra en vagn med exportplåtar efter en bil som också har exportplåtar men jag antar att det borde vara lagligt? |
|
|
Kolla upp det så du inte står utan försäkring om det händer något Ha deT |
|
|
Kolla upp det så du inte står utan försäkring om det händer något Ha deT |
|
| Har du E-kort ? | |
|
Javisst har jag E-kort. Bilen jag letar måste ha dragvikt på minst 2000 kilo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.