|
|
|
|---|---|
|
Har en sån här smart laddare kopplad till min 745, såg idag att den fortf laddar så jag mätte spänningen och den va klena 12.1V med laddaren bortkopplad. Satte på tändningen inkl lysen då sjönk spänningen till 11.9V lät det gå en minut men spänningen sjönk ingenting, snarare gick upp någon decimal? Själva spänningen är ju otäckt låg, men beteendet känns ju inte särskilt normalt för ett dåligt batteri? Det är ett AGM batteri. | |
|
Runt 12V eller strax under när man slår på tändning och lyse är inte helt onormalt. Det viktiga är att det hoppar upp runt 13,9-14,2V några sekunder efter att du startat och ligger stabilt där när du varvar strax över tomgång, även med lyse och t.ex elbakrutan igång. Jag skulle misstänka att din laddare inte är så smart längre.. men batteriet kan också vara boven i systemet. Om detta inte längre kan tillgodogöra sig laddningen och dyker ner under 12,8-13 V direkt när du kopplar från laddaren, eller om denna inte visar fullt även efter 20-25 timmars laddning så är det nog dags för byte. Det kan även vara nåt i bilen som tjuvar ut ström hela tiden så att du aldrig får upp batteriet på rätt nivå, då blir det samma sak. Isf får du lossa ena batterikabeln och ladda med batteriet frikopplat från bilen. Det skall då laddas klart och när du lossar laddaren så skall du mäta runt 13V direkt, och efter några timmar skall batteriet fortfarande hålla runt 12,8V minst. Mera att tänka på: Kolla så din multimeter visar rätt, jämför med ett garanterat rättvisande. Annars är det meningslöst att diskutera decimaler på mätningen som vi gör här. Man får inte bli förvånad när man checkar på några billiga mätare, det är en god spridning mellan dem. FP |
|
|
...eller är det så enkelt att du väcker bilen från "sleep mode" och/eller tänder innerbelysningen när du skall "kolla" batteriladdaren. Då sjunker spänningen i batteriet och laddaren hoppar igång igen.... Bäst koll på hur batteriet laddas får du om du kopplar ur det från bilens elsystem när du laddar med extern batteriladdare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Laddaren är helt ny, köptes för ändamålet. En Ctek 3.6A nånting, kan ju va trasig för det iofs. Spänningen med laddaren (vid just det tillfället) va på närmare 12.7V. Laddaren varierar ju laddningen dock, det ser jag enkelt på effektmätaren som laddaren är kopplad i. Jag vill ju helst inte koppla loss batteriet då bilen förlorar minnet, vilket är mer omfattande än man kan tro på en E65 tydligen. Jag bytte laddare idag, ska se imorgon vad jag har för spänning då. Jag använde en billigare multimeter för att kontrollera spänningen, jag kan dubbelkolla med INPA imorgon. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.