AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.711

Bmw företags leasing. 7,5 basbelopp?

Sida 1 av 2
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
På företaget har det kommit upp att vi ska ha leasing bilar,har ngr frågor om detta.
Vi är inte bundna till ngt spec märke och jag ser mig själv gärna snart i en F10/F11
Men mina frågor:
Vrf är 7,5 basbelopp så heligt?
Är dom 7,5 basbeloppen ink moms el ex moms,(hoppas ju på ex moms)
ngn som har bmw leasing idag som kan ge mig tips på bra spec isåfall.drag ett måste.
Tackar
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tyvärr är de priserna inkl. moms. Jag tror man får lyxbilstillägg eller vad det heter över 7,5 basbelopp så det kan bero på det.

Kör du en 530xiT nu så kommer du nog snabbt komma fram till att 7,5 basbelopp inte räcker till så mycket Bmw...

Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är en egentlig rätt tramsig regel för att det är nämligen ingen skillnad på företagets kostnad utan enbart för förarens förmånsvärde.

7.5 basbelopp köper dig en normalutrustad V70, inte mer. Nån F10 är inte i närheten.

-------
//Lövet
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Det jag var rädd för,
Antar att lyxbils tillägget blir svidande dyrt.
Vägrar köra V70,finns inte i denna värld, får kanske bli 3 serie
Tack
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nä, så är det inte men hundralapparna i förmånsvärde per månad springer iväg fortare än under 7.5BB.

Du kan räkna ut förmånsvärdet själv på skatteverket.se och jämföra skillnaden.

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
7,5 basbelopp skall vara exklusive moms och efter ett 10-11% avdrag av listpriset, så det är inte riktigt så nattsvart!

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Säker på det Narvselius?

Sen är det ju alltid en stor fördel om man kan ta eftermonterad utrustning utanför de 7,5 basbeloppen. Vinterdäck, motor och kupevärmare, dragkrok kan ju betyda 30kkr som inte belastar de 7,5 basbeloppen.

8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tänkte att företaget stod för den kostnaden. Kanske lättare att göra som egenföretagare.

Narvselius
Alfa o BMW
Grelle - det hänger på hur avtalet med leasingfirman är utformat. På mitt nya jobb är reglerna ganska liberala så det blir inget problem för mig att ta ut en F11 med lite utrustning - om jag vill det.

All utrustning till bilen läggs på förmånsvärdet, så hur du än gör har du ändan bak! I vissa fall kräver leasingfirman att bilen säljs med all nödvändig utrustning monterad, dvs vinterhjul, dragkrok etc. Och som sagt, prismässigt har det ingen betydelse.

Är kontraktet utformat så att 7,5 BB är ett belopp smo aldrig kan överskridas så blir det ett blankt Nej om du kommer i efterhand och vill lägga på mer utrustning. Går det att bryta "taket" blir bara bilen dyrare under din leasingtid. Och naturligtvis förlorar du allt extra när bilen lämnas tillbaka.

----
BMW CS #6212
Verdi
7,5 prisbasbelopp är inklusive moms och utan rabatter (dvs förmånsvärdet beräknas utifrån listpriset). Det är jag rätt säker på.

Det är därför BMW släpper specialversioner ibland. Som nu "exclusive edition" av BMW 320xd. Bland annat just för att listpriset ska komma ned under 7,5bb.

Grelle,
Det är en fördel eftersom det inte ökar förmånsvärdet. En extra stor fördel som egen företagare då du kan lyfta hela momsen på biltillbehör men inte på själva bilen. (tror jag)
Verdi
ps. Tror 2012 års prisbasbelopp är 44 000:-. Vilket ger en "lyxbilsgräns" på 330 000:- exakt.

Länk

Dvs du får en 320d med advantage edition och får välja två av automat, navi och xDrive för 9900:- st.

299' + 9900' *3 = 328 700:-

En tillfällighet? Don't think so...

Ska du ha en BMW och måste hålla dig till 7,5BB så är detta klart bästa dealen.
Verdi
Sen ökar det inte så farligt. Knappt 100:-/mån extra förmånsvärde per 10 000:- i listprist över 330 000:- har jag för mig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis, vilket gör många företags stenhårda gräns vid 7.5BB obegriplig. Samtidigt måste man ju sätta stopp nånstans.

-------
//Lövet
Verdi
För företaget kvittar det väl. Mer än att de inte vill att de anställda ska dra på sig för dyra bilar. Och som sagt, nånstans ska ju gränsen sättas.

Där jag var anställd senast hade de en gräns på 10BB. Om man nu inte hade en ledande befattning med hög lön, för då var gränsen 50% av årsbruttolönen. "Snyggt" sätt att se till att ledningen kunde plocka ut fina bilar... :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det beror lite grann vem som betalar leasingkostnaden. Om företaget står för den så förstår jag att man satt en gräns, värdeminskningen är ju större på nyare bilar. I fallet personalbil med bruttolöneavdrag finns ingen logik i att det skulle behövas en gräns. Föraren står ju för alla kostnader.

10BB var en rätt generös gräns. Svårt att uttala sig generellt om leasing annars eftersom det är så bolagsberoende.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
inte "nyare" bilar utan "dyrare" förstås

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, det du skriver till mig är väl mer eller mindre en upprepning av det jag redan skrivit? Narvselius hade ju lite kommentarer dock.

Jag håller tyst nästa gång.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det behöver du inte göra. Det vara bara jag som inte förstod poängen. =)

Narvselius har ju det mesta om bakfoten dock. :) Tror han har rätt i teorin om att även allt som köps i efterhand ska räknas med i förmånsvärdet men i praktiken är det ju ingen som rapporterar in det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.