|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte det i morse när jag skulle kolla kylarvätskan. Färgen var inte klarblå eller tydligt blå, närmare lite brun. Är det något och oroa sig för? Jag bytte kylare för drygt 5 månader sedan. En annan fråga, nu när det är extremt kallt i Sverige och bilen blir helt kall, är det bra och låta den stå i tomgång? | |
|
Bytte du till ny kylare eller begagnat? |
|
| Helt ny kylare, från schmiedmann! | |
| När man kollar utanför så är de blått men innanför så är de lite blandad färg. | |
|
Byt kylarvätskan om du är orolig - håll koll på den nya med jämna mellanrum. Nej det är inte bra att låta bilen stå på tomgång när den är iskall innan du ska ut å köra om det var det du menade... Mvh Anton |
|
| Om man blandar röd med blå/grön blir det en brun gegga med tiden. Kanske var det röd i tidigare ?? | |
| Eller så hade du lite brun sörja kvar i kanaler i motor, slangar, osv.. | |
|
Tack för era svar! Det har alltid varit blå! 08976: Är de farligt? Det var väldigt smutsigt under motorhuven tills jag tvättade samt de läckte olja från oljefiltret tills de vart bytt. Kan den ha orsakat detta? |
|
| Isåkare har rätt. Om man blandar rött med bått/grön så blir den lite brun. | |
| En bra metod är att först tappa ur, sedan ta en gammal dammsugare kopplad till utblås och blåsabur lyöare, slangar, motor och kupevärmepaket (och fånga upp glykolen, den är giftig!), sedan skölja hela systemet med trädgårdsslangen för att få ut rubbet, blåsa ur igen och därefter fylla på korrekt blandning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.