AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.831

Ladda med batteri i?

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Skulle starta bilen i morse men batteriet var urladdat..

Jag har en CTEK 25000 laddare att tillgå, 1st 170ah batteri & 2st kondingar inkopplat.
Kan jag ladda upp batteriet medan allt detta är inkopplat i bilen?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det går bra att ladda med allt i.
Däremot så ska du kanske fundera över varför batteriet är urladdat!
Och sen kan man ju undra varför du har 2st kondingar?
Vad är det för ett batteri förresten? 170Ah är ovanligt mycket..
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Bilstereo grejjer som sitter i

Jag kör bara korta sträckor till jobbet så batteriet hinner väll knappt laddas upp misstänker jag. Här är batteriet Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spontant känns det inte som att det batteriet är speciellt lämpligt som startbatteri...verkar vara avsett för batteribackup för t ex datorer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Men kan jag ladda batteriet medan det är ikopplat till resten av bilen?

Annars måste jag riva ur slutsteg, kondingar och kablar bara för att ladda skiten vilket känns tråkigt att göra ute på parkeringen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om detta specialbatteri påverkar situationen vet jag inte, men har man normala startbatterier kan man ladda dem när de sitter kvar i bilen och är inkopplade.

Dock bör man inte ladda batterier inkopplade om man använder laddare med "boostfunktion" eller liknande (t ex C-teks recondläge) - då laddaren kan kräma på upp till 16V eller kanske t om mer..då finns det risk att elsystemet i bilen tar stryk.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kom hem nu från jobbet och mätte 11.5V på + polen när batteriet är ikopplat, 11.8V när batteriet var urkopplat från bilen.
Min CTEk laddare är helautomatisk så jag kan inte styra om den ska reconda eller ej.
En jävligt dum grej jag upptäckte var att jag kunde inte koppla bort batteriet och bära in det i lägenheten för då gick det inte att låsa bilen... Jag kunde ha låst alla dörrar innifrån men då hade jag inte kommit in igen för bilnyckeln fungerade inte i förardörren utan batteri.

Så jag blev tvungen att koppla i laddaren och se vad som hände.. Första sekunderna flimrade det i takbelysningen för att sedan övergå till starkt stabilt sken. Mätte på + polen och det visade 14.9V stabilt nu, CTEK laddaren stog i läget med halvt batteri.

Får springa ut en gång i timmen och ändra tiden på elplinten
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det är absolut inga bekymmer att ladda med laddaren inkopplad, det har jag gjort hela vintern i min E39 med tre batterier inkopplade.

Din Ctek 25000 är inte helautomatiskt, du kan välja om du ska ladda normalt eller köra recond. Så länge du laddar normalt är det inga bekymmer att ha bilen påkopplad, som tidigare sagts bör det vara bortkopplat vid recond.

Ditt batteri är bra grejer och ska inte vara några bekymmer att starta bilen med om det är i bra skick. Hur länge har du haft det?

När du åker korta sträckor, krämar du på ordentligt med ljudanläggningen då också? Isåfall har du förklaringen till varför batteriet ej laddas upp ordentligt :)

Högst upp på önskelistan: E34 Alpina B10 Biturbo, M5 E39, M5 E34, 850CSI, M5 E60 Touring!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nja brukar inte spela så mycket med ljudet, funderar på ta ur skiten då det väger alldeles för mycket för vardagsbilen. Har haft batteriet inkopplat i över 1.5år utan att underhållsladdat det någon gång.

Spänningen på batteriet ligger nu runt 12.5V och vid laddning 15.3V
Kollade om det var någon läckström, bilen verkar vilja ha 0.45A precis efter den har låst & larmat. Är det en rimlig ampere?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är rimligt i 16 minuter sedan går bilen ned i sleepmode lågförbruktningsläge om du inte rör den, dvs låser upp, öppnar en dörr, eller baklucka, då aktiverar du upp bilen igen och förlänger ytterligare 16 minuter varje gång.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Ah ok bra det.
Tror inte jag ligger i bakluckan i 16min för att kontrollera sleepmode dock :)

Fortsätter att pumpa in ström i batteriet så länge
Du kan lugnt låta luckan stå öppen om du vill mäta osv. Efter 16 min går bilen ner i sleepläge och då sker även förbrukarfrånkoppling, skuffbelysningen släcks osv. Dock så kan du inte lossa säkringar, öppna batterikablar osv, då går bilen bums upp i vaket läge igen.
Men att bara mäta batterispänningen eller mäta strömmar runt kablar med tångmätare går utmärkt.
Ditt 170Ah-batteri är inte optimerat för bruk i fordon osv, men det funkar. Det är avsett för telekomanläggningar, stora UPS:er osv, därav den långsmala formen och frontterminalerna.
Dubbelkolla gärna din multimeter, du skall inte mäta över 14,4-14,6V vid laddningen om det inte är riktigt kallt och om laddaren har tempkompensering.
XS25000 finns i ett par varianter, använd inte boostläget som ger förhöjd spänning, du riskerar kondensatorerna och även skador på bilens elektronik.
Om du efter laddning osv upplever att din batteribank urladdas onormalt snabbt så har du nån strömtjuv i bilen. Normal förbrukning i sleepläge är runt 35-50mA max och i vaket läge runt 2-3A beroende på vilka eller hur många lampor i kupé eller skuff som lyser. Även med allt släckt så förbrukar bilen runt 1,5-2A innan den går ner och somnar.

FP
Nu du Hasso, när du läser detta så har mätaren slagit över till 20.000 inlägg. Kör hårt!

FP
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Laddat på kvällarna nu i tre dagar, när jag mäter spänningen på morgonen så ligger den runt 12.3V, borde väll ligga på 12.7V när det är fullt?
Absolut, men... Kopplar du bort laddaren först och öppnar upp nån dörr eller lucka så är bilen uppe i vaket läge och drar en del ström. Då sjunker spänningen osv, men om laddaren är frisk och du mäter direkt så borde du ändå se nära 13V, sakta sjunkande osv.
Du skall har runt 13,8V när laddaren varit inkopplad ett antal timmar och fortfarande är ansluten.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kan du inte klippa ut en mall till motorvärmartimern från en glasskartong el dyl så du har el en hel natt? måste ladda hela långa slutfasen också.
Men om spänningen hoppar från 12 till över 14v i princip direkt vid laddning med 25A på ett 170Ah batteri och batteriet inte är fullt/ej kunde starta bilen så låter det som att det inte är 170Ah längre och har förhöjd inre resistans=nedsatt startförmåga.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nej fan, det är något som drar ut batteriet.. Nu var laddningen 12.1V efter att inte ha laddat det på två dagar.
Mätte ju 0.45A direkt efter låsning, hur mäter jag mig fram till vad som drar ur den efter att sleepläget har hoppat igång?
Ska jag mäta med voltmetern inställd på A in i säkringarna?

Tips mottages

Mvh Janne
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Har mätt vid sleepmode nu och fick 0.15A som bilen förbrukar, amperetången jag använder verkar svaja en del & ger konstiga värden..
Tex mätte jag på den enda ledningen från batteriet till strömblocket och fick 0.20A men vid mätning från blocket till alla slutsteg blev summan 0.45A och sedan 0.15A till bilen.

Mätte även 12.40V i spänning i sleepmode. Håller på och pumpar upp det gamla original batteriet och ska prova koppla in det i morgon eventuellt & samtidigt ta ur det stora 60kg batteriet pluss slutstegen.
Om du är osäker på hur du mäter vid strömmätning osv så skall du försöka ha med nån kompis som är säker på detta. Du kan få dyrbara följdfel förutom sönderbränt instrument om du har otur.
En tångmätare är enkel och bra, dock måste man som du märkt ha en del känsla för hur den funkar. Den måste nollställas aldeles innan du öppnar och mäter runt den önskade kabeln, så snart du flyttar och byter läge på mätaren så måste du nolla den osv. Den påverkas av magnetfält osv runt omkring, t.ex jordens naturliga fält...
Noggrannheten på billiga strömtänger minskar tyvärr vid låga strömmar, men säg att du ändå inte har mer än runt 0,2-0,4A tjuvström, detta dränerar ju inte mera än kanske 2-3Ah över en natt, kan inte batteriet dra igång bilen efter detta så skall du kassera batteriet direkt.

I vaket läge är det normalt med 1-2A eller strax över, i sleepmode skall strömmen inte överstiga 40-50mA. Har du 0,45A i vaket läge som du skriver på ett par ställen så är det inte heller rätt, jag skulle rekommendera dig att kolla upp mätinstrument osv.
Åter igen, tänk på att så snart du felsöker genom att lossa säkringar och koppla in instrument osv så går bilen i 8 fall av 10 upp i vaket läge igen, och allt måste börjas om osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.