AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.959

330xD E46, bra begagnat köp ?

Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Letar fortfarande en ersättare tiil min gamla Volvo. 330xD dök det upp en i närheten. -02 med 18k mi på mätaren. Frågan är om det är en vettig bil. Kommer kanske köra så mycket att diesel inte blir allt för dyrt :) Skatt o försäkring blir en slant, men är värt det för en bruksbil ?
Generellt så är det en bra bil men om det är en vettig bil för dig vet nog bara du själv. Vad är en vettig bil?
Håller med Backard. Jag själv bruksar med en 330dA å tycker att det funkar kanon. Skatten för en xD ligger väl på dryga 7k/år och äldre dieslarna är inte jättesnåla så räkna inte med att det blir någon "sparbössa". Är inköpspriset "rätt" kan det ju vara en vettig affär ändå om du tänker gnida en del mil samt har behovet av fyrhjulsdriften.

Lycka till!
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Sant, vettig är väldigt subjektiv. Bor på landet så 4wd är aldrig fel, sedan kan man alltid rejsa lite med polarens Evo på isen...

Har tittat lite på T5'or och X5 som alternativ. Tippar på att en diesel är det vettigare när man ska dra släp. Kollegan hävdade att hans D5'a drog runt litern med husvagn, så antar en 330d borde ligga däromkring oxo ?

Det är attans svårt att hitta en bra bruksbil...
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Du har ju redan en E46 så du känner ju till för och nackdelar hos modellen som sådan.
Diesel har jag ingen erfarenhet av, men har ju läst att man ska vara vaksam på upphängningen av spjällen i insuget. Fyrhjulsdriften är ju BWMs "sämsta", med 3 öppna diffar utan broms eller spärrfunktion, vilket däremot gör den till den som krånglar minst. Den funkar fantastiskt bra för normal körning, och är "rock solid" mekaniskt.
Om det exemplaret du tittar på är i bra skick och har rätt pris, så kan jag utan tvekan rekommendera en E46 med X i modellbeteckningen.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.