AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.239

Fordonsskatt e46 320, 04-05?

Jag har funderat på att köpa en 320d touring med manuell låda från 04 eller 05. Jag har noterat att dessa modeller skiljer väldigt mycket i skatt. Har sett vissa 04or med dryga 3000:- i skatt men även vissa andra med över 6000:- i skatt. Någon som har koll på vad som styr hur hög skatten blir på dessa? Blir ju en väldig skillnad på totalekonomin beroende på vilken bil man köper.

Som exempel:
Länk över 6000:- i skatt

Länk drygt 3000: i skatt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Beror väl på att de nyare modellerna ligger i en bättre miljöklass.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det jag inte blir klok på är att bilarna i länkarna är tillverkade i princip samtidigt och släpper ut lika mycket co2. Uppgifterna är tagna från transportstyrelsens hemsida. Jag kanske har missat nån detalj i uppgifterna som gör denna skillnad i skatt?
Det beror på hur duktig personen som tagit in det enskilda exemplaret varit. Reggad på vikt = ca 6tkr, reggad på förbrukning = ca 3tkr.

Det bör gå att regga om en "viktbil" till förbrukning.

Att regga på vikt är en kraftig nackdel på snåla bilar men på tunga och törstiga är det en fördel. Det gäller att se upp med hur bilar är reggad. Jag minns en tråd om MG ZT (alla sv-sålda) där vissa hade stadsförbrukningen som grundande (fel) och andra blandad förbrukning som grundande (rätt).

Så det är inte ovanligt med misstag vid registering det är därför vi har bilar av märket BWM i Sverige=). Ta en diskussion med Transportstyrelsen.

Mvh Stephan
Tack Stephan!
Men någonting hände 2005 generellt med skatten för alla dieselbilar. Partikelfilter kom först året efter med E90 men visst blev alla dieselbilar från 2005 och framåt baserade på CO2 utsläpp? Åtminstone de som såldes nya i Sverige...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.