|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Är nu äntligen ägare till min absoluta drömbil! En lågmilad M3 E36!=) Bilen är helt original, vilket betyder att den låter alldeles för lite enligt mitt tycke;) Ska köpa antingen Eisenmann Race eller Supersprint Race till våren/sommaren. Hade Eisenmann Race (2x76mm) på min gamla 328:a, ljudet var helt grymt... på en M3:a så lär det ju låta helt gudomligt! Efter att ha lyssnat på diverse klipp på youtube har jag märkt att även Supersprint Race låter riktigt trevligt! Ett Eisenmann-avgassystem kostar ca 2000kr mer än ett Supersprint-avgas, är det värt de extra slantarna för ett Eisenmann? Eisenmann - Länk Supersprint - Länk Vilket ljud föredrar ni? Någon som har "erfarenhet" av något av de två systemen? /David | |
| Jag ställer mig frågande till om Eisenmann med dubbla "76:or" verkligen finns med soundlevel "Race", varianten med dubbla "83:or" finns bara med "Race" så vitt jag vet...Nåja. Jag har Eisenmann på min bil, med dubbla "76:or" o jag antar att det är soundlevel "Sport". Första gången jag hörde bilen tyckte jag att det lät alldeles för mycket. Numera tycker jag att del låter bättre än original, inget "brölande" vid jämn fart utan nästan lika tyst som original (inne i kupen iaf), men så fort man gasar så hörs det att det är långt ifrån original. Mitt råd är att om du tänkt använda bilen längre sträckor, med bibehållen komfort, att välja soundlevel "Sport". Utan att gå in på detaljer så tycker jag att Eisenmann's produkter är snäppet värre än Super Sprint's. Att tänka på är att redan med dubbla "76:or" så måste diffuserna bearbetas en aning, med dubbla "83:or" lär man behöva modda rätt friskt! | |
| Hugget som stucket.. | |
|
Dawwe: 2x76mm finns som Race, vet flera stycken som har det=) Sen hade jag det själv på min gamla 328 E36;) Eisenmann gör grymt bra grejer helt klart, var supernöjd när jag hade det på min 328:a. Race har jag redan bestämt mig för, det ska ju låta rejält om bilen;) Det passar utan att behöva modda med 2x76mm, men med 2x83 måste man fixa lite. Jag ska ha 2x76mm, ser alldeles för stort ut med 2x83mm tycker jag. Det lutar mer åt Eisenmann, men Supersprint-systemet låter grymt najs också tycker jag=) /David |
|
|
Race såklart! Det är ju iaf en M3 och du verkar gilla motorljud. Jag vet inte om slutrörsdiametern har med den totala ljudkarakteristiken att göra, men Schmiedmann har ett Eisenmann "Race" med 76mm till 2.8 och 3.0 ej M (åtminstonde på sin sida). Själv har jag 83, men det är inget "standard" Eisenmann utan ett de tillverkat åt GH-motorsport och därifrån har jag inte fått något svar på vilken ljudkarakteristik det är. Jag hade gärna haft ett ännu rejsigare ljud. Motorn hade gärna fått varva över 10 också iofs... ;) |
|
| Jag har 2*76mm på min bil. Sitter även en M-kofångare bak, o "diffusern" är moddad lite lätt, syns dock inte bakifrån, så antingen är mitt avgassysetm "klåpar monterat", eller så ljuger Eisenmann när de påstår att "man måste bearbeta bakkjolen lätt" (gäller M3!) | |
|
Grattis till köpet, men du verkar ju verkligen redan bestämt dig va du ska ha redan, så spelar nog ingen roll för ditt val vad vi skriver haha |
|
|
Hej. Grattis till bilen. Det andra klippet du länkat till är min gamla M3 :) Länk Det är Supersprint Race slutburk men även Supersprint kattar, så det blir inte en ärlig jämförelse. Mvh Filip |
|
|
Här är paketet som satt på bilen: Länk |
|
|
Här är min M3:a, för den som är intresserad=) Länk motorsport5: Självklart ska det vara Race! =) Jorå det finns på deras sida, Länk "Alla system är gjorda i "supersound". Ifall du vill ha ett mindre "bullrigt" eller att det skall ha en annan typ av slutrör så kan vi ordna det. Bara kontakta oss!" /Schmiedmann =) Dawwe: Då är det nog "klåparmonterat" som du säger, haha=) På min gamla 328:a (som hade M3 originalbakstötfångare) gick det på hur fint som helst, behövde inte modifiera=) jorgens3: Haha, än har jag inte bestämt mig;) Phoenix M3: Yes, känner igen den från garaget.org! Den var sjukt fin=) Och ljudet var fantastiskt! Var du nöjd med systemet? Var passform etc. bra? Passformen på Eisenmann:et jag köpte till min 328:a var klockrent nämligen=) |
|
|
Nilsson: Hur skall man då montera de korrekt (se bild!): Länk Skiten sitter ju centrerat o allt.... |
|
| O även Eisenmann säger att "det måste moddas". Moddningen består i att man kapar bort lite av diffusern (osynligt bakifrån) så man har lite lagom med luft mellan avgasrör/diffuser, så man inte riskerar att plasten smälter... | |
|
Dawwe: Jadu, kom på att slutrören sitter annorlunda på M3-ljuddämparen är vad de gör till 328:orna. Så man kanske är tvungen att modifiera, men är det på "insidan" mot reservhjulsbaljan du var tvungen att modifiera eller? För att bakifrån, som på bilden, du länkade ser det ju ut som det ska:P Jag förstod det som att du menade att utrymmet för slutrören i diffusorn är för smalt. Men jag ska höra med några andra M3-ägare som har Eisenmann Race 2x76mm hur det gick när dom monterade. /David |
|
|
Passformen var 100% Jag tycker M3an förtjänar SS, mycket råare och mer metalliskt ljud än Eisenmann. |
|
|
Snackade med en grabb nu som har Eisenmann på sin M3 E36. Han har inte modifierat sin diffusor men det är ganska tajt, säger han. Så då är det helt enkelt skillnad på Eisenmann-ljuddämparna mellan M52-motorerna (323/328) och S50-motorerna. Säkrast blir väl helt enkelt att kapa lite som du säger =) Trodde att det var samma passform mellan de två. |
|
| Phoenix M3: Det låter ju som att man borde prova ett Supersprint den här gången istället för Eisenmann!=) | |
| Nein...En M Drei skall inte förstöras med "Spagetti Endschalldämpfer", det skall var tyschkt, Eisenmann :) | |
|
Eisenmann går att få i både Sport och Race sound och priset är samma. De art.-nummer som vi har på hemsidan är för Sport sound men om man vill ha race så ändrar vi bara en siffra manuellt i beställningen. Mvh Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.