|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jag kör med Bosch stift och alla filter på mina bilar och det funkar lika bra.. | |
|
captainoats: Säker på att det inte skiljer något i artikel nummer? Annars får du väl slänga iväg ett mail och fråga dem. Minns tex när jag sökte på kfzteile24.de så fick jag upp två Hengst luftfilter som såg lika ut men efter lite efterforskningar på Hengst egen sajt såg jag att det ena var för "dusty environment". |
|
| catch_me: Hitta en annan verkstad? :-) | |
|
Här är en skärmdump. Är det jag som är knäpp , ser ingen skillnad även på mer info. Länk Är det förresten någon som beställt något från den sidan ? jag har faktiskt aldrig hört talas om den., och det är riktigt bra priser Mvh Captain |
|
| mats_epost vad menar du med det? | |
|
captainoats: Jo, de ser lika ut rent visuellt enligt bilderna. Men kolla på Manns hemsida och dess 'online catalogue'. www.mann-filter.com Vad jag ser så är C 25 114/1 ett luftfilter för 'dusty environment'. Jag tror att det vanliga C 25 114 är mera lämpat för Sverige. |
|
|
Han menar nog att dom vill ha dubbelt så mycket så du ska byta verkstad ? |
|
|
Mats_Epost. tack ja det stämmer nu när jag kollar på hemsidan ! |
|
|
Dom tar ju 200 kr i frakt , äter inte det upp lite av de goda priserna ? Har inte orkat jämföra ordentligt men. |
|
|
catch_me: Inget allvarligt menat ;-) syftade på prishöjningen? Du skrev: '.Ringde även idag då det är dags att serva 525an men nu ville dom ha dubbelt så mycket jämfört med förra gången.' |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
NGK - BKR6EQUP är de bästa stiften till din BMW oavsett om du har en äldre E39 med M52 motor före 09/98 kostar 83 kr inklusive frakt från mistersolutions (ca 200kr i Sverige) Boschstift nej tack inte de som är fabriksmonterade :) av en viss anledning självklart. NGK - BKR6EQUP blev standardmonterade from 99 årsmodell är longlifestift och eftersom M52-M54 har extremt lätt att sura ned sig vid 2 kallstarter på raken så har dessa platinastift mycket bättre förmåga att tända och bränna rent sig än andra stift. BMW rekomenderar dessa stift. Enda stift det står BMW på ena sidan porslinet och NGK på den andra när dom är fabriksmonterade. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
captainoats: Visst är det så, man får försöka beställa för flera byten på en gång alternativt lägga en order tillsammans med någon för att dela på frakten. Prisskillnaden mot tex Mekonomen är dock enorm så det behövs inte så mycket ändå? |
|
|
Nej nej tog det inte så heller,Lite trött idag hängde inte med på svaret jag fick på mitt inlägg :) |
|
|
Hasso:Jag har kört med Bosch stift länge har funkat prima för mig,Dock inte M bilarna Kan du vänligen utveckla varför du väljer bort Bosch nåt man borde känna till mvh |
|
|
Bosch-stift har kanske inte "imponerat" historiskt sett, men jag tror att de på senare år har blivit riktigt bra faktiskt - åtminstone de lite dyrare platinastiften! Själv köpte jag BOSCH FGR7DQI från sparkplugs.com i USA och de kostade 8.40$ styck. Frakten var 18$ (FGR7DQP-stiften kostade ca 6,30$ om man hellre ville köpa sådana) DQI-stiften är likadana som DQP men istället för platinamittelektrod har de Irridium/platinalegering - skall vara "top-of-the-line" när det gäller tändstift! DQI-stiften säljs inte i Sverige (eller kanske inte ens i Europa?) vad jag har sett. I vilket fall gick motorn mycket mjukare och bättre med de nya Bosch-stiften(motorn blev starkare över hela registret och drog märkbart mindre bensin) och då var inte NGK-stiften jätteslitna - de hade säkert kunnat rulla några tusen mil till. Jag var inte missnöjd med NGK-stiften, tvärtom, men ville ändå testa Bosch...och jag ångrar mig inte i detta fallet! Sedan kan det vara både Bosch FGR7DQP och NGK BKR6EQUP om du köper stiften från BMW, beroende på vilken leverans de kommer från...(de ligger i en "BMW-ask" och har samma BMW-art.nr) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Möjligt att de blivit bättre på senare år, men när dom bogserat in 100 tals Saabar enbart i Örebro län som inte startat pga nersurade Boschstift som var kolsvarta pga de inte hade förmågan att bränna rent sig. Nya NGK så krånglade dom inte mer. (Notera att det inte var 100 damer som hängt handväskan på chockregalget.) När bränsleförbrukningen sjönk och startvilligheten och gången förbättrades avsevärt på vår gamla MB190 bara för att jag monterade rätt stift i den dvs NGK. (och Boschstiften hade rullat 700 mil. Redan på moppetiden var Boschstift rena pesten. Varför välja nått som BMW valt bort och jag själv i 30-40 år. ? Och jag är definitivt inte ensam i min bekantskapskrets av proffs bilskruvare om den uppfattningen. NGK är det bästa och pålitligaste stiftet och har aldrig krånglad så länge jag kört nått med motor dvs typ 40 år tillbaka. BMW gjorde även de sitt val. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jo så är det väl, tyvärr har inga vänner BMW. Ingen i Uppsala som ska beställa filter nu ? så kan vi beställa tillsammans |
|
|
Kollar en sist gång innan jag beställer imorgon Onsdag. Uppsalabo eller Märsta / Arlanda som vill beställa med mig ? |
|
|
Captainoats! > Vilken hemsida tänkte du beställa ifrån? Just nu är jag bortrest under hela denna veckan (Pendlar annars mellan Arlanda - Huddinge). Kan annars be lillebror tillhandhålla med varor/handpenning. - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Hade tänkt mig www.mister-auto.se , så man får ner frakten lite. 200 kr är den ju, och blir bra om man är flera. Är du intresserad kan du ju PM:a mig vad du vill ha så beställer jag det samtidigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.