AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.876

Besikta bil med skatteskuld, eventuellt sälja

Sida 2 av 2
peddan : Det är bara du läser om avställning på transportstyrelsens hemsida så ser du vad som står där, varför det är så kan man såklart fundera på. Det ska inte vara några problem att försäkra bilen för resan heller om man kontaktar försäkringsbolaget som man har.
Jag har för mig att det finns nån spärr inlagd -Man kan inte ställa på en bil som har körförbud.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har ställt på mina E3'or många gånger trots körförbud. Inga problem alls.
Då hade jag för mig fel..=)
ou
134
outlaw1
320iT-99
vad är problemet..
1.ring och skaffa en försäkring
2. gå in på internet och ställ på din bil
3. åk till bilprovningen och besiktiga den
4. om du nu är snål så gå in på internet och ställ av din nybesiktigade bil
5.ring försäkringsbolaget o säg att du har ställt av den

om du gör detta samma dag på alla punkter kan jag tänka mig att det kostar dig högst några en kronor i skatt och försäkring.

Och det bästa av allt..du har kört både lagligt och försäkrat.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Man behöver inte ringa försäkringsbolaget om man har en vilande försäkring på bilen. Så fort den ställs på övergår den till en trafik. Likadant när den ställs av. Tror man måste ha bilen påställd minst ett dygn nu för tiden.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

japp, och sen kostar det numer 50 kr VARJE gång du ställer på ditt fordon.
ou
134
outlaw1
320iT-99
jaja småsummor hit eller dit..det var väl BMW vi körde härinne eller är det Hyundai..
TW
121
TWX
750 il -96
" Tänk om personen ifråga hade skulder på kanske...1 miljon? Och bilen såldes för? 20-30? Hur ska då 5 800 kr i just fordonsskatter blivit täckta i och med försäljningen? "

En skatteskuld på 1 miljon kan man inte få på en bil eftersom skatten som är debiterad går till KF inom några månader, och om det är en annan skatteskuld så påverkas inte bilen. Av den anledningen så löser intäkterna från en försäljning fordonskatten, annars tar inte KF bilen. Resterande skatteskulder kvarstår!
Fordonsskatt betalar man normalt för hela månader så även om man bara har bilen påställd en dag kan det alltså kosta några hundra kronor plus påställningsavgiften. Bättre då att utnyttja möjligheten att köra bilen avställd till bilprovningen så betalar man bara för den dagens försäkring.
Murpz: Spärren du tänker på är nog att det inte ska gå att ställa på en bil som saknar trafikförsäkring.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
TWX: Så en person som har 1 miljon i skuld (massa olika skulder) - han blir inte av med sin bil då menar du?
Kronofogden tar alltså bara bilar där skatten inte är betald?

Varför skriver du ens saker som du inte vet någonting om?
1. Jag skrev aldrig att 1 miljon i skuld avsåg fordonsskatt på bilen ifråga.
2. Fordonsskatt går inte till Kronofogden inom några månader, utan i slutet av månaden efter att den skulle ha varit betald till TS.
3. En bil är en tillgång precis som båt, hus, TV, guld etc och har folk skulder hos kronkalle så kan dessa saker ryka - oavsett VAD det är för skulder.
ou
134
outlaw1
320iT-99
Herregud vilka problem ...Lite OT kanske men.
VARFÖR köpa en bil om man inte har råd med den..
För det verkar ju upenbart att TS inte vill ställa på sin bil i onödan,inte försäkra den för det kostar.
VARFÖR SKA DEN BESIKTIGAS??

TW
121
TWX
750 il -96
Vad jag skrev var att om inte värdet på bilen täcker skatteskulden alltså fordonsskatten så tar de inte bilen och säljer den vidare. Övriga skulder var aldrig uppe till diskussion av TS.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
TWX: Som jag skrev tidigare så; varför skriver du om saker du inte vet någonting om? Lägg ner nu.
Det tycks vara lite olika det här med skuld på fordonsskatten verkar det som?
Jag köpte en 130i hos fogden för några år sen, där fanns en skuld som följde bilen dvs jag var tvungen att betala den när jag ställde på bilen 2 mån efter köpet. Bolaget som inte gjorde rätt för sig hade f.ö. skulder i miljonklassen enligt uppgift.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
matslund: Du köpte en avställd bil och den skatt du betalade när du senare ställde på den avsåg kanske skatt för brukande framåt i tiden? Eller?
Jo den var avställd, och sen när jag ställde på den så kostade det 4-4500kr ungefär. Det var specat men kommer inte ihåg exakt, men det var en bit in i perioden den ställdes på, årsskatten var drygt 2000kr tror jag så kanske 1500kr skulle jag betalat om allt var normalt. Min kommande skatt plus en full tidigare obetald do samt div straffavgifter måste det ha varit. Men jag var inte så lessen hehe för det var allmänt deppigt på marknaden så priset blev därefter:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.