|
|
|
|---|---|
|
Står i begrepp att köpa en e39 men vet inte vilken motor jag skall ha. Jag har haft ett gäng e46 men aldrig haft en "femma". Har tidigare sett prestandan som den viktiga faktorn. Dock är det nu lite ekonomiska tankar när barnvagnsbilen skall köpas. Alltså vilken av modellerna som kan tänkas vara mest bränsleekonomisk av 520/525 (tänker på 520:s lägre utväxling) manuell vs. manuell. Jag vet att manuell drar mindre än automat, men vill gärna ha lite input angående skillnaderna av brukare av dessa. Jag vet även att 530:an är trevligare än 520, då jag har haft två st 330 touring varav den ena med tomatlåda. Min erfarenhet av olika e46:or är att själva motorn är förhållandevis snål, men sticker en hel del i automatversionen. Såpass mycket att det störde mig lite, plus att bilen blev tråkigare överlag. Detta var i min 330 touring med M-pkt jämfört med min 330 touring som var manuell utan M. I min e46 325 touring tyckte jag att steptroniclådan var trevlig och faktiskt ganska snål, trots att jag upplever den större motorn snålare många gånger. Ni som kör dessa, vad upplever ni att den rätta förbrukningen ligger på? Lite tips allmänt mottages tacksamt. Min budget ligger på max 60k och originalskick är det som prioriteras, gärna i kombo med 17"/18" och kanske M-pkt. Allt som kan vara av värde att veta kring ett sådant köp uppskattas, då jag är "ny" på denna modell. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En manuell 525a är väl ett ganska bra väl, hyfsad bra prestanda med bra förbrukning. Och det finns ett hyfsat bra utbud i din prisklass. 530 upplevs inte som en snålvarg direkt /kontra prestanda oavsett manuell el automat, 520 blir kanske lite för slö och tråkig om du kört E46 innan.? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| En vän till mig köpte i november en 520iA touring -02. Innan han köpte den frågade han mig precis samma saker, vilken motor. Mitt råd var att köpa ett fräscht exemplar och inte stirra sig blind på motoralternativ. Bilen vi hitta åt honom var/är riktigt fräsch. Besiktigade ua dagen innan affär gjordes upp, servad (oljesevice och bromsvätska två dagar innan affär, blockets begagnatgaranti, nyskattad, nys Michelin s-däck och nya nokian v-däck ingick. Priset blev 47 tuss. Bilen hade gått ca 16500. Sen att det vart en 520 berodde mer på att exemplaret var fint och att mkt var bytt/gjort. Klart att det inte är en racer men det är en komfortabel familjefraktare:) Å automat passar bilentypen mkt bra! | |
|
Kan väl tillägga att vår 525:a ligger på strax under litern/mil. Men man märker att vi ren stadskörning drar den iväg betydligt mer. På landsväg är den däremot riktigt snål om man ser förhållande till bilens ansenliga (över)vikt och automat. Å det är ju högst individuellt beroende på körstil osv, och min körning måste vara mer landsväg än normen för blandad körning i och med att vi snittar under den deklarerade förbrukningen.... Mvh Martin |
|
|
Det lutar ju åt att en 525 är det vettigaste valet när man kompromissat klart. Givetvis är skicket det som är viktigast och överglänser lätt en större motor när det kommer till en bill med några år på nacken. Jag är nog mest inne på manuell låda då jag tyckte min sista 330 med steptronic kändes tråkig jämfört med den jag hade som vart manuell. Ja inte tråkig direkt, men tam i jämförelse. Med den härliga motorn vill man själv vara kapten. När man kollar här inne verkar det som att blocketbilarna ligger lite högt, att döma av en del trådar. Vi får se var det landar. Jag kommer att hålla er uppdaterade. |
|
| Jag vet inte hur mkt en manuell e39 varvar i motorvägsfart, men jag är nöjd över att vår autvxlade ligger på låga goa varv när man åker långt. Skulle jag någon gång köpa en 3-serie hade jag ev tittat på manuell låda, men fan, både jag och damen har blivit slöa... Hålla på å vispa runt kan man göra i köket som damen sa;) | |
|
Vi har både en 525 och en 520, båda av årsmodell 02. Det skiljer minst 0,5 dl i förbrukning på dem. Båda är manuella och av touringmodellen. 525 kör vi på ca 0,92 och 520 på ca 0,85 blandad körning. På långresa går det att komma ner på riktigt bra siffror. En av dem ska för övrigt säljas nu då det är dags för E61. Den som inte blir såld blir kvar som andrabil. Om du är intresserad så kan jag skicka lite info via Power Post. Båda bilarna är mycket välskötta och självklart servade enligt bok och mer därtill. |
|
|
@Kahn-d Jag vet hur det är, man vill ju ha båda delarna. Men än så länge föredrar jag manuellt då jag tycker dessa motorer är så trevliga. @Daniel N Kan ju vara intressant! Dock sitter jag med en nyare skitbil som jag skall sälja. Suget efter BMW blev för stort och jag har för tillfället ingen lust att lägga mer pengar på bilar då den jag har nu fått mig att tröttna, därför kompromissar jag inte mer utan vill ha så mycket som möjligt för pengarna. Då tänkte jag att en e39 passar bra. 525:an kan ju vara intressant, men jag är kräsen och har en sambo som har ett krav (hon är inte lika glad som jag åt detta bytet) och det är inga träpaneler. Dessutom får bilen inte vara blå (enligt henne). |
|
|
Ahab: Du har Power Post! |
|
|
Pratar vi E39 rekommenderar jag 528i och uppåt. Vridet börjar bli trevligt, med start på 528:an. Har själv bytt upp mig från E39 528i till E61 525i, 218 hk-motorn. Och visst, har betydligt fler hästar nu, men 30 Nm färre än i gamla 528:an. Visst, kör man väldigt "aktivt" och varvar, då är den trevlig. Men, för vardagslunk tyckte jag 528:en helt klart hade en trevligare motor som tryckte på helt ok, utan att behöva växla ner. Det senare är ett måste i 525:an... :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.