AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.638

AC-kompressorn går hela tiden?

Sida 1 av 2
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Skulle fylla spolarvätska idag och fick syn på att AC-kompressorn stog och snurra för fullt. Tänkte att den kanske gör det i början när man startar, bilen står dessutom i varmgarage. När jag stannar 15 min senare snurrar den fortfarande.
Trycker jag av knappen slutar den, men sånt ska den väl sköta själv?

Är det något special med E39 AC eller är något trasigt?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På min E39a är det den sortens kompressor som alltid snurrar om ACn är på, men den kan variera hur mycket den pumpar per varv, dvs den reglerar steglöst istället för att koppla i/ur. Men på en 96a?? Vet ej när de steglösa kompressorerna kom.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den snurrar alltid på en 96 också som marin849 beskriver.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
i varmgarage så kan man ganska snabbt kolla om den ger kyla - så länge det gör det så behöver man inte oroa sig...

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ok, tack då vet jag. ACn ska ju va på vad jag förstått, så delarna smörjs ibland (eller hela tiden på E39 tydligen)
ma
7.450
marin849
Nja, inte hela tiden, om man stänger av ACn kopplas ju kompressorn ur. Eller om det blir för kallt.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ja, men det är väl knappast tänkt att man ska stänga av den, knappen alltså.
När jag skrev att ACn är på hela tiden menar jag att pumpen går när knappen är på, vilket den tydligen gör på E39. Med andra ord hela tiden.
ma
7.450
marin849
Vi är nog lite olika. Jag har AC-knappen avstängd när jag inte behöver nån kyla. Under vinterhalvåret startar jag ACn nån gång i månaden i ett varmgarage.
sp
71
spit64
525I touring-04
Är det inte en magnetkoppling som slår till när AC går för kompressorn frihjular väl. Så är det på äldre mercedes i alla fall. För remskivan snurrar så fort motorn går.
Det finns tre olika huvdtyper av kompressor.

1. ON/OFF-kompressor som slår till och ifrån med jämna intervaller beroende på kylbehovet. finns oftast i enklare bilar av vardagsbruk. fins flera varianter av kompressorer, vanligast med många kolvar och fast sned svivelplatta som rycker kolvarna fram och tillbaka. Vissa bilar har kompressorer av scrolltyp och är kända för att vara robusta och hållbara.

2: kompressor med gastryckstyrd variabel kompression, där slår mangnetkopplingen till när man trycker på AC-knappen och sedan roterar kompressorn hela tiden. nästan alla kompressorer av den typen arbetar med många kolvar och sned ställbar svivelplatta (lutningen gastrycksstyd av trycken mellan undersidan och översidan av kolvarna) - mer delar som kan gå sönder.

3: kompressor utan magnetkoppling och PWM-styrning av den variabla kompressionen - eller snarare att det är till och ifrån i 1-2 sekunders intervall genom att kompressionen styrs av en elektrisk ventil istället för att styras på gastryck, annars samma byggsätt som 2. Mycket vanlig i VAG-koncernens bilar och alla om råkat ut för en fet AC-repräkning pga. en sådan kompressor önskar att det hade varit alternativ 2 - dvs. med magnetkoppling så att det går att koppla ur när det börja bli dåligt med gas i systemet.

Det visar sig nämligen att när gasen läckt ur så pumpar kompressorn sakta ut oljan ut i systemet utan att det kommer tillbaka till kompressorn (ingen gas som blåser tillbaka oljan) och kompressorn går så småningom torr och skär.

en sådan AC:s måste repareras omedelbart om man märker att kylan börja bli dålig - man kan inte vänta över vinter, för så kommer kompressorn att hinna skära med kostnad för sanering av kylkretsen inklusive att man kanske måste riva hela instrumentpanelen för att komma åt expansionsventilen för att rensa den från metallspån, samt en ny kompressor - nya kompressorn kommer vara den billiga delen av räkningen och görs inte saneringen av kylkretsen väldigt noggrant så kommer den också snart vara trasig igen....

Pa
9
Pao
540i-00
Hej grabbar,
kanske inte så klokt första inlägg här på ap, men just det här med vilken typ av kompressor jag har på min 540-00 har jag undrat lite över...Jag har fram tills i våras trott att den går hela tiden så fort knappen är intryckt, men då såg jag att kopplingen slår till och från kompressorn med jämna mellanrum när jag står på tomgång. Alltså den gamla on/off-typen? Den kyler fint så då borde allt vara som det ska, eller?

Ang. kompressor i VAG-bil, nu förstår jag varför det kostade 17000 för en bekant att fixa ac:n på hans golf -06!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Pao.Du har alternativ 2. den ska inte stanna normalt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pa
9
Pao
540i-00
Tack Hasso. Ska kolla igen och se så jag inte såg i syne...kanske prova i lite olika temperaturer också? Har f.ö. läst många av dina 540-inlägg för att lära känna bilen lite bättre. Det känns bra med en bil där det finns så mycket skrivet av intresserade ägare som med E39.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Då undrar jag, är det nödvändigt att ha ac knappen intryckt på vinter eller drar det bara mer soppa?

Eller går den inte i "onödan"?

Vilket alternativ är bäst, hur ska man sköta det där, låta knappen alltid vara intryckt eller bara köra någon gång i månaden?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag resonerar såhär, ok min bil är från 96. Då kanske man ansåg att lite manuell manövrering va godtaglig, alltså att man skulle stänga av AC på vintern.
Men och andra sidan används ju tekniken än idag, och skulle någon säga att jag borde stänga av ACn manuellt på min 745 hade jag ju blivit besviken. Och den bilen är inte ens särskilt ny :P

Jag ska faktiskt köra med ACn av den här tanken för att se om det ger något utslag på förbrukningen men hittills 15 mil är det ingen skillnad.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Japmax, du kan väl återkomma när du har info! Intressant att veta om det gör någon skillnad.
ma
7.450
marin849
Hur kallt var det när du fyllde på spolarvätska?
På min E39a måste evaporatorn vara över 4C för att magnetkopplingen ska koppla in.

Jag ser inte problemet, ingen tvingar dig att fippla med AC knappen om du inte vill? Systemet sköter sig året runt, av sig självt, och det går bra att bara lämna lampan på. Säkert minskar det livslängden en del då man tvingar AC-systemet jobba ända tills det slår ifrån (samtidigt MÅSTE det ju tillåtas att jobba när man kör i ösregn och +5C t.ex. så det kan ju inte bara slå ifrån automatiskt tidigare).

Men JAG som inte ser någon nytta med att starta upp AC-systemet och bygga upp trycket varenda gång jag startar bilen fast jag bara vill ha kyld och avfuktad luft när det är varmt ute eller i kraftigt regn (dimma) tycker det är oerhört bra att jag kan stänga av den så slipper man nöta på grejerna helt i onödan.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det är väl inget problem? Vi argumenterar för olika saker och nu har vi båda förklarat varför, jag har aldrig sagt att du gör fel :) Det jag möjligen skulle vilja veta är vad BMW anser, men det får jag nog inte reda på här.

Jag tycker fortf att det inte känns rätt att behöva stänga av sådana saker själv, det ska dom tyska ingenjörerna ha fixat lösningar på från början. Speciellt på en bil för närmare miljonen, vilket min 745 är. Jag förstår hur du tänker, förstår du mig?
Variabel kompressor (variabelt deplacement enligt beskrivningen ovan) började användas i början av 90-talet. Alla E39 m.fl har variabel kompressor, den snurrar alltid så länge knappen med snöflingan lyser. Det kan vara svårt att se eftersom remskivan alltid snurrar med remmen, men om man låter en medhjälpare trycka knappen från/till så ser man den inre delen på kompressorns axel stoppa och starta. Det är ytterluften som ger kriteriet för att AC:n skall arbeta/kyla, under 12-14°C yttertemp pumpar inte kompressorn runt köldmedia.
Om den skulle jobba konstant vid låga temperaturer skulle systemet riskera att skadas pga för kraftig kondensering av gasen i den kalla kondensorn.
Den går in kortvarigt då och då vintertid för att skvätta ut lite olja i systemet och man får lite avfuktning av luften.
Om kopplingen slår till och från när den pumpar/kyler, dvs när tempen ute är +12 eller över så är det sannolikt för lite gas i systemet, detta upplever de flesta efter ett antal år. Gummislangar i systemet gör att lite gas migrerar ut så småningom, axelkopplingen kan också släppa ut en gnutta osv.
När kompressorn då pumpar så närmar sig trycket på lågtryckssidan +/- noll och då slår lågtrycksvakten från, trycket stiger igen, kopplingen slår till igen osv. Det kyler visserligen men inte med full effekt, och lågtrycksvakten jobbar för att förhindra att det blir undertryck på lågtryckssidan med risk för att det sugs in luft via axeltätning, schraderventiler osv.
Receptet är att fylla på lite gas, detta är inget onormalt efter flera års drift.

FP
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Pumpen snurrar ju för fullt så något måste den ju pumpa, är det en ventil då som gör att gasen cirkulerar runt i pumpen bara?

Jag tycker ju det verkar lite märkligt att den ska snurra hela tiden om den ändå bara ska smörja lite dådå, då funkade väl gamla systemet bättre när pumpen stog helt still tills elektroniken säger åt den att börja snurra?
ma
7.450
marin849
Jag förstår. Och jag gillar att de satt dit en knapp så att den som vill pilla kan göra det, fast dey funkar lika bra att använda knappen som kupedekorationsbelysning. :) ang kopplingen: wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/WAB0398FB-001645007.htm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.