AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.033

Ryckig motor

ox
7
oxford
Z3 2.2
Jag har en 318i Touring - 08 med nya snåla motorn. Vid första service anmärkte jag på att motorn ryckte lite emellanåt. Ingen åtgärd. Även vid andra service anmärkte jag på detta fenomen. Men verkstand sa att motorn är så snålt ställd så det skulle vara på det sättet. Nu efter 31/2 år och 3500 mil kan den rycka ordentligt vid varvtal ca 2000. Vid några tillfällen har lampan för motorstörning tänts. Dags för åtgärd. Erfarenheter vad det beror på och vad man kan förvänta sig att BMW tar på sig som goodwill?

mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Verkar som detta är ett mycket utbrett problem på dessa motorer (n53) Finns oceaner av trådar här och på andra sidor om problemet du beksriver.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
ett axplock:

Länk

Länk

Länk
ox
7
oxford
Z3 2.2
Med fyra nya tändspolar och nya tändstift går bilen fint igen. Verkstaden räknar med att kostnaden ska kunna tas som goodwill.
Jag har fått förslag om att förse bilen med ny programvara som förbättrats genom erfarenheter och utveckling sedan bilen var ny. Kostnad ca 1500 kr. Rekommenderas?

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
det låter ju klart värt det, 1500 spänn hade jag lätt betalt för att bli av med ett "irriterande" problem som ditt. sen om det inte gjort någon skillnad hade man klart blivit lite sned kanske...
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
borde inte sånt där gå på tex garantier?
eventuell självrisk kan jag förstå att de är.

ja menar bilen har inte direkt gått långt. eller hur fungerar sånt här egentligen?

BMW ownz
ox
7
oxford
Z3 2.2
BMW tar kostnaden för nya tändspolar och tändstift. "Förlängd garanti". Bilen går bra efter det.

Bilen har den programvara som bilen hade som ny. Möjligen att någon uppdatering gjordes vid första servicen. Inget egentligt fel på den. Verkstadens erbjudande om ny programvara för ca 1500 kr uppges innebära en förbättring/modernisering. Promvaran ska ha förbättrats genom att senare erfarenheter tagits tillvara. Enligt verkstaden inget som kan tas på garanti eller goodwill. Oklart också om den nya programvaran innebär någon märkbar förbättring. Nu när bilen ändå går bra alltså.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.