AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.694

Runt 30 procent av bilarna som rullar i Tyskland har skruvade mätare.?`?

st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Ènligt KVD

stemmer detta??? Eller reklam for Carfax....

I såfald er det jo livsfarligt att importere biler från Tyskland...

Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ett osnyggt sätt att göra reklam för sin produkt... :(

----
BMW CS #6212
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Procentuellt tror jag andelen skruvade BMW som rullar är betydligt större i Sverige än i Tyskland. Mätarjuseringen sker ju initiativ av importören innan registreringsbesiktning i Sverige, det trodde jag var allmänt känt för dom flesta

BMW CS #5139
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...dessutom är det olagligt att sälja en mätarskruvad bil i Tyskland utan att tala om att mätarställningen är "justerad"!

Skulle också tro att andelen mätarskruvade bilar är mycket lägre i Tyskland än Sverige.

Enligt många här på forumet är Carfaxutdragen inte speciellt heltäckande rörande bilens historik och ev. skador mm.
De enda utdragen som verkar vara något sånär heltäckande är USA-sålda bilar fram till ev. export...åtminstone om man skall tro vad som skrivits här i forumet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kul kommentarer under artikeln !
Ja oseriösa bilhandlare som skruvar i Sverige, dock tror jag det är vanligare att Svensson skruvar. Finns en firma på Kungsholmen som brukar vara välbesökt. Johan B beskriver ju Tyskland bra!

30% hur f.. fick man fram den siffran? Carfax måste utgå ifrån att svensson tror på allt som skrivs!!! Har de ngn undersökning som det baseras på?
Annars ska det vara ett påstående totalt ogrundat.

Efter att ha läst deras olika media tricks är jag så trött på dem att jag aldrig kommer att köpa en Carfax. Ska bara ta Autocheck!

Ska man marknadsföra måste det vara på ett korrekt sätt precis som de själva ska försöka få alla andra att vara....luktar amerikansk pr på långa vägar!

Hur många försäkringsbolag finns det i USA? typ 3000? vet att Carfax enbart har avtal med de största bolagen..så att få information på alla USA bilar kan man glömma. Sen påstår de att om en bil varit Salvage Titel är den skrot ;)
Detta betyder ju endast att bilen varit med om en olycka inte vad eller hur/stor eller liten. Skrot = CD Titel alt salvage unrebuildable.

Med andra ord säger jag att 45% av de som jobbar för Carfax är mytomaner.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men en siffra på att 30% av alla tyskimporter i Sverige har justerade mätare skulle väl inte vara helt orimligt däremot?
Man kan inte sätta procent/antal på ngt om det inte finns någon fakta att
gå på. Har de själva tittat på 10st rapporter o hittat 3st?

Magkänslan i detta fall är inte ok att gå ut med.

Det finns faktiskt många seriösa handlare i Sverige.

65% av alla BMW ägare äter dadlar på helgen? är det vetenskapligt bevisat?

Tycker att man ska ge ut korrekt info till sina kunder o inte komma med påståenden för att skrämma Svensson till att handla.

39% av importerad tandkräm gör så du får blödande tandkött....enligt ???
Känns ju inte heller helt ok att skriva..om man nu säljer Svensktandkräm.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Acey fundering är nog inte helt fel trots att jag tror att det ligger högre än 30 procent. I princip "alla" bilar som tagits hem för profitering skulle inte gå att göra några pengar på om det vore helt ärliga om man jämnfört prisbilden för ärliga tysklandbilar hos handlare och de som div skumfirmor/privatpersoner haft till salu i Sverige de senaste 10 åren.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Någon påpekade att det är olagligt att sälja mätarskruvade bilar i Tyskland och det är förstås mycket möjligt men detsamma gäller Sverige, förstås. Att sälja en bil med skruvad mätare är förstås bedrägeri. Säkert precis samma typ av lagreglering i Tyskland.

Jag håller förstås med om att de flesta mätarna kickas någonstans mellan Tyskland och Sverige.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jabbal: vad jag förstått så är det i Tyskland även olagligt att skruva mätaren. Misstänker också att straffpåföljden är mer kännbar för att sälja en skruvad bil. I Sverige är väl det verkliga straffet för att sälja en skruvad bil i princip noll och ingenting då det aldrig går att bevisa vem som har gjort vad.

___
//Ulf
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Det är korrekt att det är straffbart att skruva en mätare, böter eller fängelse upp till ett år är det straff som väntar.

rsarits
I Sverige brukar handlarna generellt inte garantera körda mil, ut bara skriva "mätarställning"

I Tyskland är det dessutom inte tillåtet att sälja en bil (som handlare) utan att informera köparen om den är krockad eller mätarskruvad.

Straffet är värre än ett års fängelse, näringsförbud väntar!

(Enligt släktingar i Tyskland)

Däremot finns småfirmor som skruvar mätare på s.k. "Exportbilar"

Jag håller inte med Hasso om att det inte är lönsamt att köpa bil i Tyskland, sannolikheten att hitta en med rätt utrustning och färg är mycket högre, sedan måste man i rättvisans namn jämföra bilhandlarnas pris i Tyskland med bilhandlarnas pris i Sverige, inte med vad folk begär på blocket, vilket för det mesta är väldigt långt från försäljningspris.

Jag har köpt två bilar för eget bruk i Tyskland, den ena, en 530iA betalade jag 5400euro för 2004, motsvarande bil kostade då från 80000 i Sverige

Prisskillnaden har kanske minskat, men är på de flesta bilar jag tittar på tillräckligt stor för att motivera import, åtminstone för eget bruk.

Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
rsarits: I ditt fall går det säkert bra, men när suspekta importörer säljer bilar med lågt miltal betydligt billigare än vad den motsvarande billigast bil i Tyskland är och även motsvarande svensksålda, så förstår du nog själv att det är nått skumt. Det kostar ju som du vet en slant att bara får bilen till sverige och reggad och sedan ska handlaren betala moms osså :)
Jag har inte 3 fulla A4 pärmar med skruvade och suspekta BMW för att jag tror de är rena fynden. Under en period så var bilarna billigare i Sverige än i Tyskland så det exporterades även ett antal.

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vissa märken och modeller är märkbart billigare i Tyskland men vilka dessa är varierar hela tiden. T ex så gick det för ca. 2 år sedan att hitta 750iA E65 betydligt billigare än hemma. Ett par månader senare så hade ett antal importerats till Sverige och prisskillnaden i princip utjämnats.

När det gäller t ex E60/E61 som jag för något år sedan följde dagligen så kunde man inte säga att dessa var billigare i Tyskland däremot så var ju utbudet där så mycket större. För mig som då letade en 550iAT M-sport som är en ovanligare modell än M5 Touring så var jag nästan tvingad att köpa i Tyskland om mina krav på färg och utrustning skulle uppfyllas. De ytterst få som fanns i Sverige hade ett prisspann på över 150' så det var väldigt svårt att se om mitt priset för min i Tyskland var bra eller mindre bra.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Skillnaden är ju att en lågmilad< 12.000 mil i Tyskland fortfarande går att tjäna pengar på för märkeshandlaren och prisskillnaden är så liten så import för vimpelhandlare och oseriösa importörer inte lönar sig är en förlustaffär om man inte köper stora partier, medans de bilar som rullat >15000 inte är säljbara i EU tex 3-4 år inbytta tjänstebilar speciellt dieslar, de säljs/importeras till Sverige exempelvis och backas mätaren på och säljs "billigast på blocket typ"= rena fyndet Så har det sett ut så länge jag har jagad/kartlagd mätarskuvare i Sverige.

Det är ju liksom inte jämnförbart med att leta efter en bil åt sig själv för eget bruk än att livnära sig på skumraskaffärer som vimpelhandlare el privatperson.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Om jag kikar lite lokalt så verkar det mesta komma från Italien sedan en längre tid tillbaka . priserna är lägre och småhandlarna kan leva på detta tydligen.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och dessutom tror jag att det är svårare för de flesta svenskar att göra en ordentlig bakgrundskoll av bilen om den kommer från Italien i stället för Tyskland.

Inte minst språkkunskaperna sätter ju lite käppar i hjulen...och som lök på laxen är Tyska bilägare mycket mer grundliga i sin dokumentation av bilens historik (t ex serviceböcker och "verkstadsloggning" mm.).

Har aldrig förstått hur det kan finnas en marknad för dessa småfifflande vimpelhandlare som säljer "färskimporterade" bilar.
Är priserna dessutom lika låga eller lägre än vad de normalt säljs för i exportlandet med motsvarande mätarställning, tycker jag att det borde ringa både en och två varningsklockor!

Men som de brukar säga: "Än är inte sista idioten född!" och uppenbarligen finns det folk som köper dessa bilar annars hade de ju inte fortsatt att hålla på med sådan försäljning...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Johan
Om du bara lägger ner 5min av din tid, jämför priserna på www.blocket.se och www.subito.it , behöver du inte vara nån Einstein för att se prisskillnaderna.
Vissa bilmodeller är det mycket lönsamt att importera, medan andra inte är det.
Jag har handlat i Italien i nått år nu, och generellt kan jag säga att bilarna har rullat mindre än tyska bilar, men att de oftast behöver et besök hos billackeraren.

//Marin
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Hämtat själv 3 bilar från Tyskland. Sista hämtningen var 2001. Alla 3 bilarna (Mercedes 350, BMW735, Chrysler Stratus) köpte jag privat. Träffade gamla ägarna hemma i deras garage, kollade på bilarna sedan köpte jag dom. Säker kan man aldrig vara men alla var första ägare. Fick se serviceboken som inte var så viktig i Sverige på den tiden. Allting stämde och affären blev av. Skulle bli mycket förvånad om någon av bilarna var skruvade! Idag finns en massa tveksamma småhandlare, tom. större handlare både i Sverige och i Tyskland som minst sagt enligt mig bedriver en verksamhet, som inte är ärlig. Dom ska vi undvika! Hämtade bilarna för eget bruk.
Att svara på KVDs påstående; kan stämma att 30% av bilarna som hämtats in till rena försjälning är skruvade. Det är en bråkdel ut av alla importerade bilar. Vad jag vill säga som många andra säger; Köp i första hand privat från en Tysk som du träffar eller från etablerade handlare som ger garantier! Mvh. Laszlo

Länk
Min bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.