|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att installera lite oranga lysdioder som skall belysa dörrhandtag och förvaringsfack i dörrar via ljusledare (fabrikslook). Drabbades av lite hybris och kommer även sätta diskret diffus belysning runt pedalstället och fotutrymmet, räknade ihop det till totalt 22 st lysdioder, varav de flesta kommer drivas med 20mA (pulsas sedan via ljusreglaget). Detta blir max 0,44A extra belastning på matningen som förser ALL instrument och knappbelysning i bilen. Gör det något? Kabelarean ut från ljusmodulen där det förgrenas till all orange belysning är 2,5mm2 vilket jag tolkar som "här går det att plocka ut en del". Min bil är dessutom långtifrån maxutrustad. För den som är orolig kommer det inte att se ett dugg pimp my ride ut, det blir original-look från E60 och F10. | |
|
Hmm, intressant... Jag ska till att montera dioder vid innerhandtagen (...så man ser eländet utan att behöva tända innerbelysningen...). Har du receptet på motstånd? (Orkar inte räkna ut för att få lagom ljusstyrka.) Köpte orangea, diffusa dioder på Kjell o Co. Tänkte tjyva strömming vid hissknapparna. ...pulsa via ljusreglage..? Menar du vredet eller reostaten? (Det kanske går via samma kabel..?) 0,44 amp låter inte speciellt mycket, men jag vågar inte svara på den frågan. Kabelarean är nog inget problem. Subtilt är kodordet eller "less is more". /U. |
|
|
Reostaten som egentligen är en vanlig potentiometer som går till ljusmodulen. I ljusmodulen sitter sedan en transistor som switchar med 80Hz. Värdet man ställer på potentiometern bestämmer hur många procent av tiden som transistorn är på. Eftersom "all" orange belysning är LED original är det ju inte mycket ström från början, därav min tanke, om jag adderar 22 dioder och det redan är kanske 20 (ingen aning) så dubblar jag ju lasten. Nu kommer jag försöka sätta flera i serie så gott det går, men jag tänker "justera in" lagom styrka för varje diod för att få ett bra helhetsintryck (golv, dörrfack, handtag etc). Jag har för övrigt bytt ut dioderna i fönsterhissknapparna då alla tre lyser svagare än "masterswitchen" vid förardörren. Nu lyser de exakt lika starkt allihop. Receptet är (14-2,2)/0,02=600 Ohm. Ungefär. Så fås ca 20mA vid 14V. Men det kan ju vara för starkt... |
|
| I fönsterhissknapparna satte jag 5mm LED 605nm från Kjell med 1,8 kOhm (bytte ut originalmotståndet) motstånd annars blev det alldeles för starkt. | |
|
Tack för grundlig information! Vad gäller fönsterhissknapparna, sitter motståndet inbyggt i knappen? (Har inte dissekerat någon knapp själv ännu och köpte du röda 5mm dioder eller någon annan färg?) Vill egentligen inte apa efter, men det är ju faktiskt snyggt. Hade även en tanke på att belysa ytterhandtagen så de tänds när man larmar av bilen... /U. |
|
|
Apa efter!? Det är ju det forum är till för. Det sitter ett litet SMD (ytmonterat) motstånd i knappen ja. Det är oranga lysdioder. 605 nm närmare bestämt. ca 30 graders ljusspridning. "BMW-orange", perfekt färgmatchning! Jag monterar alltså INTE dessa direkt i innerhandtagen utan tar upp ett spår ca 20mm i vilket jag stoppar i ljusledare (plastbit) från E60s dörrhandtagsbelysning, och så får Kjell-dioden lysa in i ljusledaren. (BMWs originalljusdioder är 3mm och alldeles för fjuttiga, köpte en för att testa). Jag har tänkt på ytterhandtagen med, men det är lite klurigt att ta loss dörrhandtagen fram, och vilken färg ska det vara etc, så jag hoppar över ytterhandtagen. Där är risken större att det ser hemmagjort ut också utan rätt sorts ljusledare. |
|
|
Jag hade tänkt lägga upp en fin rapport när jag är klar med allt men om du är nyfiken så har jag dumpat osorterade bilder här: Länk |
|
|
Joo, det har du ju rätt i. Aha, SMD. Det låter bekant, jobbade på ABB´s kretskortsprod. en gång i tiden, så reparera/modifiera ytmonterat ska inte vara något problem sålänge det inte handlar om en IC med 80 ben el. likn. Ljusledare hittar jag nog på Länk så får jag väl fräsa upp ett spår sen, eller har du bättre tips på ledare? Vad gäller ytterhandtagen hittade jag den här länken bl.a.: Länk Det finns ju fler varianter förstås... /U. |
|
|
Schyssta bilder. Hade jag ett vettigt garage att vara i skulle jag ta mer bilder av mina "operationer" jag utfört. Bälgbyte - luftfjädring exempelvis. Pissenkelt - bökigast att ta av hjulet bara. Byte vattenpump 525 e34 osv... Jaja, tur det finns andra som lägger upp sådant. /U. |
|
| Jag har alltså köpt original BMW ljusledare från E60 till både innerhandtag och dörrfack! | |
|
Aha, då får det bli ett besök hos återförsäljaren. Det verkar smidigast. Tack igen! /U. |
|
|
förvaringsfack Länk innerhandtag Länk |
|
|
Ah, perfekt! Artikelnummer och allt! Stort tack! /U. |
|
|
Hmm, vänta nu... Dioderna jag kvitterade ut var orangea, inte helvita... Skickade dom fel typ av dioder ändå..? Helvete! /U. |
|
|
Jag beställde dessa Länk men fick helorangea. Hmm... |
|
|
Det är dessa jag köpt Länk men jag är sugen på att prova de där "orangevita" också bara för att se hur de lyser. Jag köpte de jag gjorde för jag visste att 605nm är "BMW-orange" samma som instrumentbelysningen. Dina sprider 70 grader vilket kanske inte är lika optimalt för att lysa "in i" de där ljusledarna. Dagens tips: Det går utmärkt att ta en kapskiva och konvertera en 30-graders till 180 som man monterar ovanför fotutrymmet för att lysa upp. :) OBS! Det är olika artikelnummer för vänster och höger sida på både dörrhandtag och förvaringsfack! Men jag håller just på att provar hur jag skall göra, inte säkert jag använder "rätt" sida så att säga. |
|
|
Jag tror inte en extralast på 400-500mA skall vara nåt problem för dimmerkretsen. Den LED som Kjell säljer under benämningen orangevit (5000-6000 K) är nog ett hjärnsläpp, de brukar ha bättre koll. Detta är en kallvit LED med dragning åt blåvitt ljus. De menar nog varmvit LED men då skall den ligga runt 2700-3500 K, och det är fortfarande en vit LED. På färgade LED, t.ex orange benämns färgens våglängd i nm, som t.ex 605 nm ovan, osv. FP |
|
|
marin849: Jag beställde just 70 gradarna för jag hade inga ljusledare "in mind". utan tänkte montera dem i en konventionell diodhållare i "taket" av handtagsskålen. Samma lika med belysning av dörrfacken, fast ska man som du använda ljusledare är ju "riktad stråle" klart bättre. Dagens tips var ju riktigt bra! Rätt sida och rätt sida... Finns det något sådant när man improviserar och hittar på själv? folke: Tack för din information! /U. |
|
|
Frågan är om man kanske tom vill ha 180 graders spridning vid "direkt montering i taket av handtaget"? Då blir det nog inga synliga ljuslinjer alls. De jag har kapat "toppen" på lyser väldigt mycket "runt om" och dessutom blir det mjukt och fint fördelat. |
|
|
Hmm.., just det. Sen syns ju mindre av dioden eftersom toppen är borta. Det blir lite mer "flush mount" så att säga. /U. |
|
|
Jag har provmonterat min ljusledare. Den är ca 20x2mm i ett fräst spår i handtaget. Blir bra och dessutom skiner det lite svagt på dörrsidan/handtaget man stänger dörren med. Man ser reflektionen av ljusledaren i det kromade handtaget man öppnar dörren med. En potentiell nackdel att en punktformad ljusskälla ser lite mindre exklusiv ut när den reflekteras i kromet. Nu börjar vi komma in på riktiga petitessnivåer hehe :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.