AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.346

BMW 523i kokar

An
26
Antonhoflin
520XD F11 -14
530XD E61 -07
320D E91 -07
Hej, jag har en Bmw 523i -96 som har funkat helt utan problem tills för en vecka sedan då den började koka.
det finns vatten och har försökt lufta som fan.

om jag öppnar luft skruven då den är kall och sedan låter den stå till bilen är varm så börjar det spruta ånga ur luftskruven då den blir varm och då visar den ändå normal temperatur. har ingen aning om vad det kan vara någon som har något förslag?
An
26
Antonhoflin
520XD F11 -14
530XD E61 -07
320D E91 -07
Glömde säga att det inte blir någon värme i bilen heller om jag inte varvar på runt 2500varv eller mer.
låter som vattenpumpen.blir lokalkokningar då.känn på slangarna om värmen flyttar sig när den värms upp.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du har en läcka i kylsystemet, jag gissar på kylaren.

Föregående råd fån simonsters är garanterat felaktigt.

Ta in bilen på en verkstad och låt dem läckagesöka, det kostar inte många kr.
Har varit med om samma sak. Visade sig att kylarlocket var trasigt. Ta ut locket och försök blås i de ska vara tätt. pyser de så att säga, bara byta. Riktigt vanligt fel.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det är kylaren sa jag :)
Eler åtminstone, det är mest sannolikt.
På andra plats kommer läckage i termostathuset i backelit.
Byggs det upp normalt tryck i slangarna? De skall vara relativt hårda, det är runt 1,5 bar i kylsystemet när motorn är driftsvarm. När du luftat ur och fyllt på vätska så skall du stänga luftskruvarna, annars kan det aldrig byggas upp normalt tryck i kylsystemet. Utan övertryck kokar vätskan i de hetaste delarna, t.ex i topplockets kylkanaler, då är det inte så konstigt om det flödar över och blåser ut ånga osv.
Felbeskrivningen stämmer annars väl med dålig cirkulation, dvs troligen kylväskepumpen.
Sök gärna runt, det finns så gott som alltid någon som haft liknande eller samma symtom.
Här t.ex, för bara ett par veckor sedan:
Länk

FP
An
26
Antonhoflin
520XD F11 -14
530XD E61 -07
320D E91 -07
Tack för alla svar, troligen va det att den tog in luft någonstans så det alltid va luft kvar, drog åt alla skruvar och blåste men munkraft runt vattnet till det kom vatten ur luftskruven då och sedan lufta jag efter jag kört en stund med varv på motorn, och nu funkar det utsn problem bara att intrumentpanelen slutat funka som du kan se i min nya tråd,
Tacl för allt mvh anton hoflin
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
folke för fan: är det dålig cirkulation så lokalkokar motorn. Visst kan det spruta ur luftskruven då men nog är sannolikheten BRA mycket högre att den tagit in luft och sprutar ur sig ånga eller hur ? Jag satsar min högra nöt på att felet är läcka i kylsystemet.
Vilken verkstad som helst har analysverktyg för det här. Det är ingen ide att prova sig fram eller gissa för det finns många svaga länkar i e39:s kylsystem.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
och folke: i tråden du länkar till står vad jag ser inget om att felet var vattenpumpen ..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.