|
|
|
|---|---|
|
Har suktat efter en Z4 / E85 i fyra-fem år nu, men har inte slagit till eftersom jag sitter så illa. Detta p.g.a. väldigt långa ben och många kg, men framför allt LÅNGA BEN (ryggen/takhöjd, inga problem). Kommer in i bilen med ett nödrop. Väl på plats sitter jag klaustrofobiskt. Klarar att flytta höger ben, mellan gas och broms, men slår nästan i ratt och instrumentpanel. Samma sak med vänster ben och kopplingen, det hänger på någon ynka centimeter mellan ratten och dörrhantaget. Sammantaget så klarar jag att framföra fordonet, men skulle inte vilja åka några längre sträckor och en undanmanöver då man gör häftiga och yviga rörelser törs jag inte tänka på. Längtar att skjuta stolen typ 5-10 cm bakåt, men där är det tvärstopp. - Fråga: Skulle en Z4 E89 vara rymligare i benutrymmet än en E85? (Jag bor alltför långt bort från bilar till salu för att kunna provsitta.) - Fråga: Finns det någon forum-medlem som skulle kunna mäta en E89 enligt följande: Skjut stolen längst bak/längst ner/sänkt i framkant. Mät från gaspedal till framkant på sitsen. Mät från framkant på sitsen till ryggstödet. Vore tacksam för båda måtten. | |
|
Har ingen info om E89 men jag håller med dig om E85. Var för några år sedan ute och provade en Z4 3.0si Coupé (är väl egentligen en E86) och det är ju en underbar bil att köra men höger ben skavde hela tiden mot undersidan av instrumentpanelen. Jag är 194cm har väl normal längd på mina ben. ___ //Ulf |
|
|
Jag ska nog ner till garaget i helgen kan mäta på min bil. Den har sportstolar så måttet till framkant kan ju bero lite på inställningen av den skjutbara delen men jag labbar lite. Är själv 193 cm med långa överben och underben men kanske inte så mycket volym på kroppen och sitter bra i bilen även längre färder. |
|
|
Sail: Kanon om du kunde fixa det! Om du har sportstolar med utdragbar framkant, mät typ med max utdrag alt helt inskjuten. Men viktigast är att du har stolen max sänkt i både fram- och bakkant (jag vet inte om det går på BMW, men på min Alfa går det att justera upp/ner både bak och fram). |
|
| Är 1.92 och satt riktigt bra i min E89 med sportstolar, underbar bil! | |
| Kom inte iväg till garaget i helgen på grund av jobbet men det blir i veckan. | |
|
Då har jag mätt. Och måtten från gaspedal är i rak vinkel från säteskant mot gaspedalen där tumstocken landar ca 2 cm från toppen. Stolen helt i botten och längst bak och helt plan och ryggstödet lutat maximalt bakåt. Med sportstolens justerbara del helt inne: 61 cm gaspedal till framkant på stolen och 51 cm från framkant på stol till ryggstöds nederkant. Med justerbara delen helt utdragen 57 cm gaspedal till framkant på sätet och 55 cm från framkant till ryggstöd. Med ratten i högsta läge är avståndet från stol till nederkant på ratt 25 cm. Jag har helt elektriska stolar och vet inte om justeringsmånen är annorlunda på de manuella. Hoppas det ger lite hjälp i beslutet. |
|
|
Tack för mätningarna. Båda mätningarna ger att totala måttet från gaspedal till ryggstöd (det tyskarna brukar kalla "Knickmass") blir 112 cm. Detta är bara 1 cm längre än i E85 som är 111 cm. Med andra ord i princip samma benutrymme på längden. (Jag mätte en E85 för flera år sedan så minnet kan svika och jag kan ha mätt fel, men jag är ganska säker på att den var 111 cm.) Återstår en massa andra variabler: Hur stor är ratten, hur högt sitter ratten, hur bred är mittkonsolen och kardantunneln, hur tajt är det mellan ratt och dörr, hur hög är stolen osv osv osv... Allt detta kan ju påverka sittupplevelsen. Jag sitter t.ex. bra i en sketen Skoda Fabia som också är runt 111 cm, men där sitter man med helt andra vinklar, nästan upprätt som på en köksstol. Min slutsats är ändå att Z4 E85 och E89 är ganska lika i "trånghet". Jag ska i och för sig försöka prova en E89 någon gång men det är väl typ 45 mil till närmaste. Tack för hjälpen. PS. Justeringsmånen skiljer nog inte pga elektriska stolar. Det brukar helt enkelt vara väggen bakom stolen som tar i till slut. En gång justerade jag en elektrisk stol på en E85 så långt bakåt så det knastrade i väggen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.