AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.947

Snålt servad M5 e60, problem?

Sida 1 av 2
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, jag är intresserad av en M5 e60-05, bilen är svensksåld och har gått låga 3200 mil. Servad vid 200 mil och vid 1700 mil -07 eftersom det var gratis. Sedan saknar den servicestämplar och nu står mätaren på 3200 mil.

Alltså 5 år utan service enligt boken. Dock har ägaren utan dokumentation bytt motorolja själv en gång.....

Jag tycker det är oehört snålt att förstöra historiken på en så pass dyr bil och tänker att den borde varit inne minst en gång och helst 2 gånger på bmw för kontroll iaf och oljebyte även om den mest stått.

Vad tycker panelen?

MVH Peter
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det gör ju även att miltalet blir mindre väl dokumenterat tyvärr...

Den bör ju vara markant billigare + att jag hade kollat vilka ev. uppdateringar/åtgärder den missat. Hur ser miltalen ut på SBP då? Den har väl varit besiktigad några ggr i allafall?

Däremot vet jag inte om det "sliter" så jättemycket om milen stämmer, men det är ju nonchalant av ägaren att inte serva den så att det går att dokumentera det...
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Besiktningarna ser man ju på carfaxrapporten och det verkar stämma.

Men som du påpekar så hade ju nån mer stämpel vart bra för att verifiera miltalet.

Jag tänker oxå lite på ev uppdateringar och andra kontroller dem gör vid service som blivit missade.

Vågar man handla ändå? Den är ju inte direkt billig men är i nyskick och har endast 1 ägare.

MVH Peter

Lasse Karlsson
Har en M5 E60 05:a själv och den har full servicehistorik. Intervallen är ju åtgådda 3000 liter bensin, alltså ca 2000 mil mellan servicarna, så "din" bil har ju trots allt gått bara ca 1500 mil efter senaste dokumenterade service. Sen hade han bytt olja en gång själv under åren, kan han bevisa/dokumentera detta? och framförallt måste oljefiltret också ha bytts!

Om han kan påvisa detta är det ingen större fara tror jag, trots att han kanske borde bytt olja och filter någon gång till utöver den han gjorde, under dessa år!

Får man fråga vad prisiden är? skulle vara kul att veta vad man skulle kunna tänkas få för sin egen om man sålde! Den är också Svensksåld men med ett par tusen till på mätaren. Dock ska jag inte byta nu, utan väntar en 4-5 år från nu, så man får råd att köpa en begagnad M5 F10 12:ans årsmodell

HA DET!

modolasse
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Fråga ägaren när han tänkt serva den?
Bytt olja själv.ja de låter ju betryggande,vågar man
gissa till vilken olja isåfall??om han snålat innan så finns de
Risk att han tjänat in några 100-lappar på oljan oxå
Även om man inte kör mkt så ska man serva/byta olja.
Vissa tror att bara för att man inte kör bilen mkt,då behöver
den inte servas heller:)
Bi
3.797
Bianca

Men å andra sidan så har Lasse rätt
Bilen har bara gått 1500 mil sedan sista
På mina M bilar har jag gjort service(olja)
Om den gått 200 mil eller 500 mil på en säsong
Vet ej serviceintervallerna på m5e60
Lasse du vet säkert mer
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Lasse: De vill ha 330 tusen.

Förra ägaren säger att han köpt castrol 10-60 olja och hällt i men vem vet om det stämmer....

OM man nu byter olja själv, varför inte häfta fast kvittot i serviceboken iaf? Som dok.

Verkar dock finnas kulor i boet då tidigare ägaren nu beställt en "NY" M5 som levereras v8.

Så det är nog bara dumsnålhet/ovetskap som gjort att han inte lämnat den på bmw för service/stämpel.

MVH Peter
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Peddan

är det klokt att köpa en 05 m5 det är ju första årsmodellen ( lite plastig invändig)
hade titta på en 07 istället. Jag har kanske fel men jag hade nog satsat på det.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Bilens skick i övrigt visar nog med 99% säkerhet om du behöver vara orolig. Antalet mil mellan oljebyten verkar ju inte vara något problem, miltalen är mycket viktigare än tidsaspekten.
Hur har bilen förvarats? Den har ju stått mycket mera än vad den använts... Har den stått ute? Kondensvatten och annat påverkar ju i så fall oljan med tiden.
Om den stått inne/torrt/jämn temperatur så skulle jag inte vara orolig för tidsfaktorn.
3200 mil ska ju vara nästan som en ny bil om den har haft rätt ägare..(?)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Bilen har stått i garage och varit avställd vintertid. Ägaren verkar ha varit extremt pedantiskt och knappt kört i regn...så allt känns 100 % förutom serviceintervallen.

Nils-Johan: En 2007 med facelift i motsvarnade skick/ägare finns inte till salu nu och de lär kosta från 400 känns det som och det tycker jag är på tok för mycket för "gamla" M5:an.

MVH Peter

Bi
3.797
Bianca

Håller med dig Nils-Johan

de kryllar av 05-06...facelift desto färre
Far min har en 530IAM-2006..PLASTBIL...facelift e skillnad som dag o natt..
finns ju dom som tycker att det inte är en väsentlig skillnad,utan bara lite här o där..
Hade jag varit ute efter en m5e60 så hade jag letat efter en faceliftad...
Peddan: Du tänker fel...Blunda för priset till o börja med. Kolla på objektet som steg 1. Om bilen uppfyller dina krav/önskemål så talar du om för säljaren hur mycket du är villig att ge. Det enda som kan hända är att du får ett nej, men då kan man kontra med "Mitt bud kvarstår, hör av dig om du tänkt om", motorstarka törstiga bilar är inte lättsålda idag...
Pruta ner kostnaden för vad en Inspektion två kostar. Så lämnar du in den direkt vid leverans.
Peddan,

OM bilen känns rätt så lägg ett bud på förslagsvis 300k och se vad som händer. OM det nu finns så gott om kulor i boet och ny M5:a är beställd så borde han nappa. Köper du bilen via firma med någon form av garanti så kanske 310k räcker? Sedan lämnar du in den pronto för stor service på verkstad som du litar på!
Lasse Karlsson
Verkar ju jättekonstigt om en sådan pedant skulle skicka i nån "ful"-olja, då verkar han ju mer än måttligt dum! Har man en sån bil och är mån om den, använder man rätt olja!

Sen lär det ju gå att pruta, brukar inte va svårt på bilar i denna prisklass. Går säkert att få loss den för runt 300 tusen! Prova!

HA DET!

modolasse
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

330 tusen är deras lägsta pris, de begär 359....

Förmodligen går det att pruta till sig en service/genomgång men frågan är om glappet på 5 år i serviceboken drar ner värdet nästa gång den ska säljas?

Annars känns väl 330 tusen som ett ok pris tycker jag, förutsatt att bilen vart servad och skött. den ser verkligen ut som NY!!

Visst, det dräller ju av M5-60 på blocket men nästan alla har ju gått 10000 mil eller mer, med mellan 10-15 ägare och priserna är ändå runt 300 tusen.

MVH Peter

Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Peddan

det verkar vara en fin bil som du beskriver, det är kul att hitta ett sådant ex.
Jag hade bara varit försiktig med att köpa en M-bil utan ful service historik.
Med tanke på att det är en vass motor och intervallerna behövs följas.
Sen när du skall sälja så kanske det kan bli problem. Tanke på att du själv är en välkänd bilkännare som är oerhört noga och petig.

Jag är själv väldigt petig och skulle inte gått på det.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Peddan: antar att det är den i Örebro vi talar om? Står även en liknande i Sundsvall. Den verkar ju vara servad enligt plan - men att den ej uppnått de rätta milen för nästa service de senaste åren? Kan du inte få den nyservad för 330k?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

mistafrizz: precis.

Japp, jag får se hur jag gör.

Skönt o ventilera lite med panelen för att få lite råd o rön:-)

MVH Peter
ub
43
ubbe.j
Bmw 330i touring
Peddan ! Den saknar ej bara service, Den saknar även Gps M.v.h Ubbe.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

jag vet, grymt snålt att beställa en M5 utan navi men enligt ägaren så berodde det på att han trodde det ej skulle fungera tillfredställande....

jag klarar mig utan iallafall:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.