|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag ber och hoppas att det är drivknuten på höger sida på min BMW E30 (316i) som är slut. Den ger ifrån sig ett obehagligt ljud i takt med hjulen, särskillt i låg fart och uppförsbacke. (låter ungefär som att någon har stuckit in ett rejält metalliskt buntband igenom ett av hålen på plåtfälgen, så att det slår mot fjädern) Mina frågor till rutinerade BMW ägare: 1 är höger och vänster drivaxel likadan, dvs om det skulle visa sig att det inte var fel på höger sida, kan jag då montera den som satt där på vänster sida eller blir jag tvungen att köpa en vänster-drivaxel till den sidan. 2 är det dumsnålt att köpa drivaxel från skroten? Det är en bruksbil, och rosten har börjat äta på en del ställen, men 5 år till vore önskvärt. 3 finns det något bra sätt att testa om det är drivknuten som är slut innan man börjar/medan man håller på? Tacksam för synpunkter och svar. | |
|
Drivaxlarna ser ut att vara lika Länk dom kan du nog köpa på skroten då det inte är vanligt fel,kontrollera gummidamaskerna, spruckna damasker är väl den vanligaste orsaken till felkälla. 628csi |
|
|
Om det är samma på båda sidor är jag inte 100% säker på för när jag bytte på gamla E36:an, så tror jag de skiljde något i längden. De frågade alla fall på skroten vilken sida det var till. Tycker inte det är några problem att köpa från skroten, men valde själv att köpa från en som suttit på en automatare. (Fick för mig att då har den inte fått så mycket stryk som på en manuell med burnande osv) På min hissade jag upp och kunde känna hur det högg i hjulet när man snurrade runt det. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Det är samma på båda sidorna,, sen har ju 316, 318 320 samt 324 utan turbo samma typ av knut bara så du vet. |
|
|
Drivaxlarna i sig kan du placera på vilken sida som helst. Ena bil som fått gå hårt skall man nog gärna hålla på koll på H,V fall ifall splinensen vridit sig lite. |
|
| Tackar för alla svar. Jag har nu fått bort den gamla drivaxeln, det gick förvånansvärt smidigt. Eventuellt var den yttre knuten en aning glapp, så jag är en aning skeptisk till att det verkligen är det som är fel. Då det säkert tar någon dag för skroten att leverera en ny axel är jag tacksam för förslag på fler saker att kolla som kan ge missljud medan jag väntar på axeln. | |
|
Silientblocken? Dom kan ge en hel del skumma ljud ifrån sig. Titta i "gör de själv" under mekartips |
|
| Jag läste igenom mekartipsen, men förstår fortfarande inte var Silentblocken skulle sitta. Eller vad de skulle ha för funktion heller för den delen. Är de ett sorts gummilager? | |
|
jag böt min drivaxel på min e30 för 3 dagar sedan och den hade precis samma symtom som du beskriver att din har, den knackade i takt med att man öka farten och hade man passagerare i baksätet eller bara körde i en uppförsbacke så lät de som att någon slog med hammare under bilen, när jag bytte den så kände jag på knuten och i mitt fall var det den inre mot diffen som gett upp,, den glappade inte mycket men knuten ska ju vara jäkligt tight och nästan lite trög att vrida runt om den är i bra skick, nu när jag har bytt så är det inte ett ljud från bakvagnen och jag har även fått bort ett ryckigt å glappt beteende när man la i olika växlar. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Silentblocken är mycket riktigt två STORA gummibussningar som har till uppgift att isolera vibrationer mellan däck och kaross. De sitter längst ut i hörnen på den så kallade bakvagnsramen. Det är en stor metallram där de båda bakåtriktade bärarmarna och differentialen sitter fast. På bilden nedan kan du se bakvagnsramen, de bakåtriktade bärarmarna (med tillhörande bromsskivor och bromsok), differential och slutväxel. Länk Den här bakvagnsramen sitter fast i chassit med två stora skruvar genom silentblocken och en skruv genom det stora örat på differentialen. That's it! Hela bakvagnen sitter inte fast med mer. |
|
Hade samma symptom på min 320 E30 för 10.000 min sedan. Så fort någon satt i baksätet klapprade bakvagnen som galopperande hästar. Öppnade på damaskerna, drivknutarna var då snustorra. Tryckte in nytt fett på båda sidor och sedan fungerade allt som det ska. Erik |
|
|
Nr 3 Länk 628csi |
|
| Ska flänsen som sitter på diffen, den som den innre drivknuten skruvas fast mot, glappa något i axiellled, eller sitter det ett trasigt lager på insidan? | |
|
Den ska sitta löst, å med det menar jag att den bara är intryckt i diffen och ska glida in och ut på splines, men den ska dock inte gå att trycka upp och ner. |
|
|
Lyfter en gammal tråd. Enligt Meca så är det skillnad på drivaxlarna mellan manuell och automat. Någon som vet om detta stämmer? Det är samma längd och samma antal kugg på ABS-kransen så vad är det som kan skilja egentligen?? |
|
|
Ingen skillnad på H/V.. dock ska dom inte skifta sida då lagerhålare slits efter vilken sida dom suttit på från början !! Talar av egen erfarenhet då jag knäckte mina inre knutar pga att jag glömde märka upp vilken sida ;) |
|
| Svarar på min egen fråga, det skiljer både längd och bredd på de yttre knutarna mellan automat och manuell. Så letandet efter en drivaxel fortsätter... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.