AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.340

Jag trivs med min femma.

Sida 2 av 2
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Peter_55, Hur förhindrar man att t.ex bromskivor, belägg, stag, bussningar och sånt slits? Vart bara intresserad av hur du anser att man kan sköta om sin bil så slitagedelar aldrig behöver bytas? Eller brukar du krypa under bilen några gånger per år och bryta lite i allt och kolla? Annars brukar jag iallafall lämna sånt åt bilprovningen... Att se t.ex att stag och sånt är bytt efter besiktning är väl bara skönt att se om man ska köpa en bil? Då vet man ju vad man inte kommer behöva byta den närmsta tiden?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Slitage förhindrar man givetvis inte, men man ser till att byta grejerna innan de är på väg att ramla isär och ger anmärkning på besiktningen.

Jag brukar åka till en GDS-hall och hissa upp bilen ett par gånger per år för att kolla läget, leta rost mm.

Kvitton och historik på allt ägaren gjort som INTE slagits ner på besiktningen är ju guld värt vid begköp. Men iofs, den som enbart lever på att reparera efter nedslag på besiktningen har väl inte ett enda kvitto utöver det som krävts för att undvika körförbud kanske? :)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Johan: Om du lämnar allt åt bilprovningen, då har du säkert en och annan anmärkning, så då kan ju bämwä köpa din bil då. Det var ju det mitt inlägg handlade om. Han ville ju inte köpa bilar med blanka papper, skrev han ju.

Jag tror som marin, det bästa är att vara lite uppmärksam och kolla av bilen lite då och då. Det där med bromsskivor, jag antar att du är en av dom som lämnar bort bilen när det är dags att lägga om hjul på vår och höst. Jag däremot gör det själv och då är det ju ett gyllene tillfälle att kolla hur allt mår med bromsar och hjulupphängningar. Har man bara lite känsla för bilar så märker man när det t.ex. börjar bli nåt glapp i nån hjulupphängning eller nåt hjullager börjar ge sig. Jag har klarat mig bra på det i alla år, och haft ytterst få anmärkningar under åren på såna grejor.

Men nu var det ju som sagt inte det mitt inlägg handlade om, utan frågan var om bilar med anmärkningar är bättre än bilar med blanka papper.
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Marin849: SBP ger anmärkning låååångt innan saker håller på att ramla isär. Och nog har jag bytt t.ex skivor och klossar innan SBP anmärkt på det. Handlade mer om det som står här nedan.

Peter_55: Vars i texten lyckades du läsa att jag lämnar ALLT åt SBP? Stag, bussningar och avgasvärden t.ex brukar jag lämna åt SBP då jag iallafall inte är utbildad mekaniker och kan avgöra hur många mm ett stag får glappa. När du känner att ett stag har börjat glappa, genom att köra bilen så skulle SBP ha slagit ner på det för länge sen. Du kanske kan lära mig hur avgaserna ska smaka/lukta när alla värden är bra? Du verkar ju kunna ta avgasröret i munnen och avgöra det? Eller kör du in på verkstad före varje besiktning och kollar avgasvärden? Det är ju samma sak som att låta SBP avgöra saken. För övrigt lämnar jag bara bort bilen för service, enbart för att jag vill ha stämpeln i boken, för personligen skulle jag aldrig nånsin köpa en bil som någon "handy hemmamekare" har servat själv mellan typ 6000-14000 mil. Kan också nämna att till och med dom flesta kvinnorna byter däck själv ovanför skellefteå.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Peter_55: Är det så i din värld att det bara finns två sorters bilar; de som har blanka papper varje år och de som har anmärkningar varje år? Annars kallas det populärt för två diken efter samma väg. Bara för att man inte gärna befinner sig i ett dika vill man inte vara i det andra diket. De flesta vill hålla sig på vägen där det är störst chans att hitta en bra bil till ett bra pris.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Vi tänker väl olika när det gäller besiktning av bil. Den första gruppen håller väl ofta koll på bilen och dess slitagedelar och slutar ofta med ett blankt protokoll. Här är risken att man byter saker lite tidigare än vad som egentligen behövs. Den andra gruppen låter besiktningen hitta felen vilket i de flesta fall räcker. Här är risken att ett litet problem utvecklas till ett dyrt under årets gång.

Själv tillhör jag den första gruppen men tycker inte att det är helt fel med att låta besiktningen leta efter fel. Det är väl hur vi själva känner oss trygga.

Protokollet säger därmed inte så mycket om bilens skick. Kvittona på åtgärder och reservdelar tycker jag är viktigare. Det är väl bättre att köpa en bil med 10 åtgärdade fel med originaldelar än en som ofta uppdateras med billiga ersättningsdelar från Kina vilka knappt får bilen igenom besiktningen.
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Bemwä eller vad du nu heter, skulle inte tro att bilen gick genom 7 år i rad utan underhåll. Mekar mina bilar själv och håller dom i det skicket som gör mig nöjd;)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Genom att lämna in bilen på förbesiktningar kan folk som skiter i sina bilar få igenom dem utan anmärkningar. Det blir fortfarande bara ett verkstadsbesök om året och utbyte av vitala delar, men också blanka papper hos bilprovningen och då kan de kalla dem välskötta utan att de är det.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.