AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.668

Vinterköra M5 E39!

Har börjat vinterköra min nyinköpte bil som aldrig blivit vinterkörd. Behöver jag göra nån slags skyddbehandling eller räcker det att jag tvättar den grundligt och torkar den varje vecka för att slippa rost eller annat otyg?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Grattis till nya bilen;har haft en sådan och är en mycket trevlig bil..
Klart din bil skulle uppskatta skyddsbehandling,men är nog viktigare att tvätta den oftare som du säger nu på vinter tid..
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Grattis! Jo, tvätta är viktigt, men jag skulle även låta göra en rostskyddsbehandling - just in case. Jag vinterkör även min ibland, men helst bara på fina torra vinterdagar. Den är rostbehandlad sedan innan och är helt perfekt undertill - det gäller att bevara det skicket! Inte kul om rosten börjar komma krypande :(

It's better to burn out - than to fade away.

Vad kan en sån behandling gå på?
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Gissningsvis ett par tusenlappar, men det beror försås på vilken behandling och var man får utfört det. Jag skall göra det med min 750 och Rover 75 nu till våren. Skönt att inte behöva oroa sig för det.

It's better to burn out - than to fade away.

Länk
Pris beror alltid på hur bilen är i skicket. En bil med taskigt skick får en dyr nota men om bilen är fin (vilken din verkar vara) så bör en rostskyddsbehandling landa på strax under 10 000 kr. Var och frågade en firma som gav mig prisförslaget. Men som i alla brancher skiljer det konkurrenterna emellan..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Karossen från trösklar och uppåt rostar ju inte om åtgärdar stenskott, håller bilen ren osv, förutom falsrost då men det är ju kört oavsett behandling eller ej. Underredet däremot rostar.
Beroende på skick, värde på bilen och hur mycket du vill lägga skulle du kanske fundera på att endast göra en (mycket seriös) behandling av underredet och hålrum undertill men hoppa över huv, dörrar, baklucka?

Kanske är mest jobb=kostnad under iofs, då dörrarna bara brukar få lite skvättar genom ett hål. Bättre att göra själv genom att ta loss dörrsidorna och förnya vädertätningen samtidigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.