|
|
|
|---|---|
|
Ni som letar nya sommarfälgar kanske kan vara intresserade av ett litet tips. Jag behöver ersätta de rätt trottoarkantskadade 20-tumsfälgarna till min nyanskaffade E65 och eftersom jag av princip inte handlar bil- och båtprylar i Sverige på grund av den obscena prisnivån blev det en repa på eBay igen. Jag hittade en säljare, "rims4lessnyc" som visade sig ha några uppsättningar Beyern-fälgar till priser som luktade bluff lång väg. Men eftersom den här säljaren faktiskt visar adressen till sin fysiska verkstad - i Queens, NY - i sina eBay-objekt tänkte jag att det kanske faktiskt är seriöst eftersom det är så lätt att kolla en faktisk fysisk butik/verkstad. Så jag bad en god vän boendes i närheten (Brooklyn) att åka dit och kolla in stället. Det visade sig att det var en liten men välutrustad däckverkstad (bl a med en nyanskaffad bulthålsfräsmaskin á 80k$) och en sympatisk ägare som förklarade att han köper in utgående modeller och konkursprylar som han sedan säljer via eBay. Majoriteten av affären är för lokala kunder som köper fälgar och däck av mindre kända fabrikat (läs Kina) som han importerar själv. Så efter att min kompis godkänt stället beställde jag en uppsättning Beyern Five 20" x 9.5"/10" till drt facila priset av USD 640 inklusivecfrakt till JetCarrier i New Jersey där de landade dagen efter beställningen och nu väntar på båten till Göteborg. För direktfrakt till Sverige tar säljaren $400 så detta är ju mest intressant för den som kan tänka sig att ta hem med båt med hjälp av en "freight forwarder" men i mitt fall handlade det om fälgar som kostar över 4000:- per styck här hemma så även om man tar smällen på $400 och fraktar direkt är det en bra affär. Han har som sagt inte så många av varje fälgpaket men det kommer in kanonerbjudanden då och då så helt klart värt en titt, t ex Länk Vad kostar dessa köpta via distributören i Sverige? Nu gillar jag inte kromfälgar men detta är ett grymt pris... Sammanfattningsvis är det kul att konstatera att det inte alltid är oseriöst om priset är osedvanligt lågt. Jag har ingen som helst relation till firman i fråga, jag vill bara tipsa om en bra säljare i skocken av skojare... | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
?? annonsen säger väl 1800 USD per uppsättning 4 fälgar fick du 4 fälgar hem till sverige för 1040 USD ? |
| Ursäkta otydligheten. Jag köpte alltså inte de jag länkade till, utan "Five"-modellen, för 540 USD plus frakt 99 (till NJ). Jag valde att länka till Wolf-modellen som ett exempel på en ännu radikalare besparing. | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
aahhh i seee sorry mine dyslexi.... :) |
| Är 7000 plus moms och ev tull så billigt för "no-name" fälgar? Du köper 20" fälgar från Gummihuset för 8200 ink moms. | |
| Vet inte om det är riktigt schysst att kalla Beyern för "no-name" fälgar iofs... | |
| Beyern-fälgar köper man i Sverige hos Specialfalgar.se och dom är ju inte helt gratis. | |
|
Beyern tillverkas av TSW och är avsedda för BMW enbart - samma bultar, centrumkåpor, offset etc som BMWs originalfälgar. Långt ifrån no-name. Just modellen "Five" jag köpte har ersatts av "Rapp" men cirkapriset var över 5500/st för 20". |
|
|
ACS, Hartge, BBS, mfl är vad jag kallar "märkes" fälgar om det inte är BMW original. Blir det automatiskt kvalitetshjul för att Specialfälgar har överpris på dem? Inte så många som nämner Beyern när man läser om fälgar på USA forum precis... |
|
|
Nej det blir naturligtvis inte kvalitetshjul för att det är överpris på dem. Men säg de fälgar det INTE är överpris på i Sverige, inklusive de som Du, fälgexperten, har valt att ge Din välsignelse. Du framstår enbart som en lätt överspänd namedroppare. Tagga ned lite... |
|
|
Tack! Trevlig att bli kallad överspännd namedroppare... |
|
|
Jag håller med trådskaparen om de obscena prisnivåerna i Sverige, och tackar för tipset - jag tycker det var värdefullt ! Men jag förstår inte Roberts inhopp med "GH Edition" och Gummihuset? Det är en helt annan och mycket sämre kvalitet än Beyern - blytunga fälgar som släpper klarlacken redan första året - enligt mig. Att sedan dra till med namn som BBS, Hartge osv blir ju helt fel i sammanhanget, då det är prestigefälgar som kostar 5-10 gånger så mycket som lågprisalternativet "GH Edition". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.