|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skall köpa min första bil och är ganska inställd på BMW. Men jag har hört att de är fruktansvärt dyra för de går sönder mycket. Om man inte tänker på lån och försäkring, utan bara reperationskostnader, är en BMW 525i från 89-92 nånting otroligt dyr att underhålla? Hur kommer det sig att dessa bilar fått ett rykte om att gå sönder mycket? Är 3-serien från denna period bättre? Tipsa mig om vad jag skall göra. Min budget är cirka 40 papp. -Zaphi | |
-BeeMWe- |
De går inte sönder mycket, har du fått det ifrån detta forum så beror d på att folk inte skriver när d inte går sönder, ganska logiskt. Men även BMWs kan gå sönder, oftast beror det på isåfall att de varit dåligt servade. E34 är av bra kvalité dock inte lika mycket körglädje som E30, lite med gocart känsla där. Reservdelar är inte dyrare än andra bilar, dessutom finns det mycket begagnat. Har du bilen på nån äldre än 26 så är det lugnt med försäkring. Har du 40 papp |
|
Jag köpte en 535 -92 för 320000, har haft den i 6 månader och inte behövt göra mer än att byta olja. Den står på 12000 mil, dock är det antagligen skruvat...vore väldigt billigt annars :) Bilen rullar på fint och det verkar inte strula alls. Kanske lite tidigt att säga om den går sönder mycket...men tyska bilar har ett rykte om sig att hålla jävligt bra, speciellt BMW. Tycker det är mycket körglädje i e34orna, ok det är ingen sportbil, men den går snabbt och duger till att ha lite kul på vägarna med. Har också hört att reservdelar ska vara dyrt, men efter att läst en del här så verkar det inte vara dyrare än andra bilar. |
|
| Gå in på www.motornord.se och kolla på reservdels priser. De har typ allt. | |
|
eller kolla på mekonomen så kan du hitta redigt billiga reservdelar till en BMW.525i är ju ganska pigg och rolig bil så mitt råd till dig är att köpa dig en och upplev äkta körglädje!!! Mvh Ricke |
|
-BeeMWe- |
Lol jag såg att jag glömde avsluta mitt inlägg. "Har du 40 papp..." Ok jag fortsätter. Har du 40 papp kan du få en 525 med 24 ventiler(91 och nyare), bättre kvalité på de motorerna. |
markus00 |
Kan helt klart rekommendera en 525i som första bil har ju en själv och den är min första bil. |
| Jag håller helt med -BeeMWee-, satsa på en 24V. Du hittar säkert en en -91 eller -92 för runt 40.000. Just 24V sexan verkar vara en kanon motor, jag tycker att man aldrig hör någon som har problem med den. Fint med kamkedja och hydraliska lyftare också. | |
|
Kan också hålla med om att 24V är bättre än 12V ,min 12V tickar nu ganska högt vilket lär blir dyrt!!så satsa på en nyare om du har 40 000:- min kostade ca:20 000:- så för 40 000:- bör du få en ganska fin 92:a Mvh Ricke |
|
| Kan säga att en 525i från -90 är en kanonbra bil! Den går som en klocka och går i princip lika bra som en med 24-ventiler. 24-ventilarna är lite vridstarkare på högre varv, men istället slöare på låga varv. Dessutom drar 12-ventilarna mindre bränsle än 24-ventilarna. Iafall dem jag jämfört med. Fast i det stora så är det ju alltid bättre med hydrauliska lyftare och VANOS som det är på 24-ventilarna från -93. 24-ventilarna är lite hållbarare motorer. Men en 12-ventilare kan jag rekommendera varmt. Dem går perfekt! | |
| Men om du verkligen ska satsa på 24-ventilaren (M50-motorn) så köp en som är från -93 eller nyare så du får VANOS. Dem går bättre och billigare. | |
|
Mycket bil för pengarna om den är välskött och servad regelbundet. Kolla serv. boken efter kamremsbyten oljebyten m.m! Ett tips är att du "sätter" dig in i modellen, lär dig vad du ska titta noga på, hur saker och ting ska fungera. Ex om den bil du tittar på har AC kolla noga att den fungerar schysst, svindyrt att laga. Lyssna efter klonk i framvagnen m.m. mvh Tobbe |
|
| måste bara säga att 12v drar inte normalt sett mindre bensin än 24v..ok det beror på hur man mäter men snackar vi blandad körning 30%stadskörning och 70%landsvägskörning så skiljer det minst en deciliter mellan dem..fast innan 93 så var 24v inte så mycket snålare än 12v. Det måste ju finnas någon anledning till att man konstruerar en ny motor och en av de fördelar en ny generation av en motor för med sig är ju lägre och effektivare förbränningsteknik samtidigt som det oftast blir flera kuser i stallet..se bara på nya 735, 745. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.