|
|
|
|---|---|
|
Hej Ska köpa 320 om någon månad. Antingen firma eller privatperson. Jag är förstagångsägare av BMW. Vissa andra bildmodeller brukar det vara bra att köpa precis efter en stor service eller liknande. Hur är det med 320, har inte bestämt om det ska vara diesel eller bensin. Bör man tänka på något speciellt? Miltal, service av filter eller DPF, oljabyten etc. Några rekommendationer? | |
|
Väldigt lite dyra servicar på BMW i och med avsaknad av kamremmar. Tidigare var det billigare i alla fall att köpa en 11000 mil än en 9000 mil eftersom det gjorde en Inspektion 2 vid 10.000 mil ungefär. Numera ser serviceintervallen lite annorlunda ut så det är inte så lätt att säga. Dieslarna har partikelfilter som behöver bytas vid 15-25 tusen mil nånstans beroende på körsätt. ------- //Lövet |
|
|
Bensinare: Det som jag tycker du ska kolla är så service är gjort. Känner du att det är osäkert, så gör ett oljebyte när du köpt den. Vissa slarvar tyvärr med det och det är bara risk att kedjan får stryk. 6,5 liter i motorn om du köper 6 cylindrig. och det är 320 och uppåt. Kolla sen gärna besiktningspapperna på den för eventuella bra att veta. Vet inte vilken årsmodell du är ute efter, men är det en äldre, så kan bromsar bak vara lite si och så. Kanske dags för ok byte. Allt beror på hur personen innan vårdat och andvänt sin bil. Titta så fjädrarna bak är hela. Kan ha brutits av på sista varvet gällande E46. (Mest en tråkig extra kostnad att köpa nya fjädrar.) Sen kan det vara att vissa insugs slangar har spruckit och den tar tjuvluft som exempel, men detta kan vara något som inte äns ägaren vet om. (Slitage sak/ålder.) Provkör bilen ordentligt. Se hur den beter sig på tomgång i friläge (eventuell tjuvluft kan den bete sig lite oroligt). Lågt varv rullande bil och ge stampet så det inte är något konstigt på vägen upp. Så inte kopplingen slirar osv. Lite vad jag tycker. För jäkla goa bilar annars. Härlig låda osv. Lycka till. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
"6,5 liter i motorn om du köper 6 cylindrig. och det är 320 och uppåt." 320i av senaste karossen (E9x) har en 4-cylindrig motor. Det är bara i äldre 3-serien (E46) som 320i har en 6-cylindrig motor. |
|
|
Jag skrev 6 cylindrig också och det är 6,5 liter som går i dem eftersom det inte har nämnts någon årtal eller modell på bilen som är tänkt att inför skaffas Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Tack för tipsen, jag försökte lägga in ett inlägg till direkt efter, men det verkar inte ha kommit med. Där stod det från facelift 2009. Så då blir det fyrcylindrig. |
|
|
Oavsett fyra eller sex. Hoppas du finner ett bra exemplar. Lycka till. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Kolla om senaste servicen är en Inpektion II. Då har de bytt lite mer som t.ex. tändstift, luftfilter(om du har tur). På dieslarna byts även bränslefilter var 6000:e mil men det är inga större kostnader. Bromsvätska vart annat år också. Om det är en diesel som gått lite längre är det inte fel om glödstiften är bytta nyligen. De sitter lite bökigt till under hela insuget som då måste tas bort. Inget som ingår i nån service men vid 15-20.000 mil kan de börja ge upp. Det bästa är om du har möjlighet att provstarta bilen när den är riktigt kall och det även är kallt ute c:a -10 så vet du om de är ok. |
|
| pew: Trådskaparen är ute efter -09 eller nyare, vilket innebär konditionsbaserad service och inte det gamla systemet med oljeservice, Inspection I och II. | |
| När kom den konditionsbaserade servicen egentligen? Var det E9X från början? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.