AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.204

Ingen sensor behövs

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Beställde nyss en komplett tändkabelsats till e38 750 för 2700kr från Magnecor.
Det konstiga är att dom hävdar att inga sensorer behövs för denna sats?..dvs de som sitter på 6 resp 12ans kabel och styr insprutningen, hur är detta möjligt?

Mvh
Skalman
då jag köpte min bil satt det biltemakablar på den utan sensor och det verkar fungera bra tycker oxå det är lite märkligt då detverkar sitta på alla andra?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Konstigt... man har ju fått lära sig att det är av största vikt att dessa är hela och funktionella för insprutningens öppning och stängning av munstyckena.

Någon som vet?

Mvh
Skalman

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Igen.

Talade me Magnecor och dom sa att M70 har sensorer på 6 / 12 tändkabel, men M73 har inga, eller behöver inga?...nu har jag huvudvärk.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Fick nu ett mail från Magnacore där man säger sig leverera sensorlösa tändkabelset till BMW verkstäder runt England för M73.
Man lovade att återkomma med förklaring från "BMW EXPERT" varför dessa är onödiga på M73 men nödvändiga på M70.

Ska bli spännande.
ja det ska bli mycket intressant
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
M73 har kamaxelgivare och därför behöver man inte längre kablarna.
är de verkligen så har för mig jag sett att det suttit på kablarna även till m73 men jag kan minnas helt fel
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
Har vevaxelgivaren att göra med gnista på stiften ?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Kamaxelgivaren styr tändning och läge gentemot vevaxelgivaren.
Sensorerna styr insprutningsmunstyckena mot tändningen.

Via min bils ID nummer så fick jag reda på att INGA sensorer är monterade på min bil vid tillverkning, men likväl sitter det sensorer på den.

Nr 7 på bilden nedan.
Länk

Det finns alltså M73 både med och utan sensorer.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Kamaxelgivaren har inget med tändnigen att göra vad jag vet, utan den är till för att man ska kunna köra spridarna sekventiellt (alla spridare öppnar individuellt vid rätt tidpunkt).
Kopplar man bort denna givare övergår motorn till batch och alla spridare öppnar på samma gång.

Sensorn som finns på m70 tändkabeln (cyl 6 och 12) är till för att man ska kunna köra semi sekventiell insprutning, spridarna öppnar då i grupper på 3 spridare åt gången.

Skalman är du säker på att du har dessa sensorer på din bil ? och är de i sånt fall kopplade ?
Ifall att m73 har dessa sensorer har de nog någon annan funktion än vad de hade på m70 eftersom man i8nte längre behöver dessa eftersom man använder sig av kamaxelgivaren.

TW
121
TWX
750 il -96
Jag har 2 M73:or och inga sensorer skall inte vara några.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen.

Det sitter sensorer på min M73:a..MEN dom är inte inkopplade. Kontakterna ligger instoppade mellan insuget och plastkåpan. Tydligen är det då ett kablage från en E32 som någon har bytt till en gång i tiden och bara gömt kontakterna!

Skönt att äntligen hitta en förklaring.

Mvh
Skalman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.